Aantal verkeersdoden "slechts" 42% van aantal doden door medische fout

Auteur Topic: Aantal verkeersdoden "slechts" 42% van aantal doden door medische fout  (gelezen 3043 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
In 2009 zijn er in Nederland in het verkeer 720 dodelijke slachtoffers gevallen tegen 1785 doden door fataal medisch handelen (CBS, ASP).

Het verbaast mij dat dit gegeven zowel politiek als maatschappelijk totaal niet schijnt te leven.
Het is opvallend als je ziet dat vrijwel alle aandacht uitgaat naar de verkeersdoden.
Telkens weer worden nieuwe maatregelen afgekondigd: snelheidsdiscussie, trajectcontroles,  drastische verhoging boetes, etc.
Wat vrijwel niemand zich realiseert is dat het hier gaat om "slechts" 42% van het aantal onnodige doden door medische fouten.

Het OM kent vele specialisten op verkeersgebied, maar slechts weinige op medisch gebied. Daarnaast zorgt de politie voor de handhaving.
De inspectie heeft weliswaar een controlerende rol, maar dit weegt totaal niet op tegen hetgeen er is geregeld ter voorkoming van verkeersdoden en het gaan wel om bijna 1800 dodelijke slachtoffers en je hoort er zelden iets van !!!

Je zou zomaar gaan geloven dat de verkeersdoden worden misbruikt om maatregelen te legitimeren die eerder ten doel hebben om de schatkist te spekken dan om daadwerkelijk het aantal doden terug te brengen.


Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Soms wordt er wel aandacht besteed aan medische fouten....

Draadstaal - Medische fouten
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Het aantal gerechterlijke secties is in Nederland erg laag,er worden er tenminste 400 verricht.
In de naburige landen betreft dit een veelvoud.In de Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen is het het tienvoudige.
In de Verenigde Staten en bv Australie nog veel meer,in enkele Australische deelstaten wordop 100% van de slachtoffers van een onnatuurlijke dood sectie verricht.
Hier is het NFI amper in staat om aan de vraag te voldoen,er is maar een beperkt aantal Pathologen beschikbaar.
Een politiekorps is ivm de lange wachttijden al uitgeweken naar Belgie.
Zolang als de capaciteit niet word uitgebreid of er instituten bijkomen zal men bij Justitie een zeer lage prioriteit stellen om medische fouten op te sporen,


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Zolang als de capaciteit niet word uitgebreid of er instituten bijkomen zal men bij Justitie een zeer lage prioriteit stellen om medische fouten op te sporen,

Dat is precies wat ik bedoel.
Allerlei maatregelen worden genomen en investeringen worden gedaan,onder het mom het aantal verkeersdoden terug te brengen. Het zijn alleen allerlei maatregelen die uiteindelijk geld in het laatje brengen (intense verkeerscontroles, hoge boetes, etc).
Als het ze werkelijk te doen zou zijn om het terugbrengen van het totale jaarlijkse aantal onnodige doden, dan zou er ook meer geïnvesteerd worden in het voorkomen en het vervolgen van medische fouten.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
het is inderdaad een beetje gek dat het op die manier gesteld wordt. 'Maar 43%'... :o

Als het ze werkelijk te doen zou zijn om het terugbrengen van het totale jaarlijkse aantal onnodige doden, dan zou er ook meer geïnvesteerd worden in het voorkomen en het vervolgen van medische fouten.
Er wordt daar wel in geïnvesteerd, alleen is dat voor de buitenwereld vaak moeilijker zichtbaar. >1700 doden door medische fouten is erg veel, zeker in contrast met het aantal verkeersdoden. De ziekenhuizen bouwen steeds meer veiligheidsstappen in om fouten te voorkomen en tijdig op het spoor te komen. Ook worden de beroepsgroepen zich er steeds meer van bewust.
In bijna alle ziekenhuizen wordt op de OK een time-out gedaan voordat de operatie begint om te kijken of de neuzen de zelfde kant op staan en alles wat er moet zijn gereed ligt. Bij het voorschrijven van medicatie vinden diverse controles plaats, zeker nu steeds vaker de computer gebruikt wordt. Ook door het gebruik van protocollen worden meer fouten voorkomen.

Medische fouten zijn zeer complex en meestal spelen zeer veel (verschillende) factoren een rol bij het tot stand komen van een fout (al dan niet met trieste afloop). Het is zelden die ene dokter, of die verpleegkundige die verantwoordelijk is. Vaak spelen ook onvolkomenheden in het systeem een rol of is er gebrekkige communicatie tussen artsen onderling, artsen en verpleegkundige en tussen arts en patient. Ook controlesystemen falen soms. Gelukkig zijn artsen en verpleegkundigen er steeds meer van bewust dat ook zij fouten maken en worden steeds meer fouten gemeld en nabesproken ter lering.

Ik ben het er mee eens, er mag nog meer aandacht (en geld) aan medische fouten besteed worden.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Maar meer aandacht voor medische fouten betekent niet dat er minder verkeerscontroles moeten komen. Ik krijg het gevoel dat sommige posters hierop aansturen, echter moeten er maatregelen bij tegen de medische fouten, en moeten mensen zich nog steeds aan de verkeersregels houden hoor, en als jij je niet aan de verkeersregels houdt kies je er toch zelf voor de staatskas te spekken omdat je weet dat je het risico loopt een boete te krijgen!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Maar meer aandacht voor medische fouten betekent niet dat er minder verkeerscontroles moeten komen. Ik krijg het gevoel dat sommige posters hierop aansturen, echter moeten er maatregelen bij tegen de medische fouten, en moeten mensen zich nog steeds aan de verkeersregels houden hoor, en als jij je niet aan de verkeersregels houdt kies je er toch zelf voor de staatskas te spekken omdat je weet dat je het risico loopt een boete te krijgen!

Ik pleit er absoluut niet voor dat er niet meer of minder gecontroleerd moet worden op verkeersveiligheid en ik heb er ook geen enkele moeite mee dat overtredingen worden gestraft.
Het valt mij alleen maar op dat alle nadruk ligt op het terugbrengen van het aantal verkeersslachtoffers en dat het aantal slachtoffers door medische fouten er schijnbaar niet toe doet.
En daar koppel ik dan de vraag aan of dat wellicht komt door het feit dat er door de overheid aan medischeslachtoffers niet 'verdiend' kan worden.


http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/04/koos_spee_verkeersslachtoffers.html
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012