Dode bij brand (woning) Admiraal de Ruijterweg 21-03-2011

Auteur Topic: Dode bij brand (woning) Admiraal de Ruijterweg 21-03-2011  (gelezen 7594 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 2 april 2011, 10:46:05
Bij de kazerne die vlak naast ons bureau zit, daar hadden ze ook al grote spandoeken op gehangen. Tevens hadden ze de vlag van de brandweer halfstok en op zijn kop hangen.
Een van de spandoeken hing direct boven de ingang. Hierop stond levensgroot GESLOTEN.
op de andere stond "Wij worden half uitgekleed. U ook."

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 2 april 2011, 11:58:13
Rudolf zou inderdaad (weer!) gesloten worden. Blijf het een bizare situatie vinden in Amsterdam, het korps is zo enorm uitgekleed vergeleken met wat ze hadden staan in 2003.

Hier nog een filmpje van FNV

Brandweer Amsterdam uitgekleed door bezuinigingen Dam, 1 apr

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 2 april 2011, 12:14:08
Bij de kazerne die vlak naast ons bureau zit, daar hadden ze ook al grote spandoeken op gehangen. Tevens hadden ze de vlag van de brandweer halfstok en op zijn kop hangen.
Een van de spandoeken hing direct boven de ingang. Hierop stond levensgroot GESLOTEN.
op de andere stond "Wij worden half uitgekleed. U ook."

Ik heb het hier over kazerne Osdorp, officieel genaamd de Fanny Blankers Koen kazerne.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 3 april 2011, 22:51:25
Mag ik als burger, oud inwoner van Amsterdam en "niet brandweerman" vragen hoe het eigenlijk zit met de bewering dat assistentie geweigerd werd?
Uit verschillende topics op dit forum begrijp ik, van berichten van ter zake kundigen, dat het de bevelvoerder ter plaatse is die beslist of er opgeschaald moet worden.
(Lees bij "bevelvoerder": de BV eerste uitruk, OvD, HOvD, etc, afhankelijk van de opschaling en wie er ter plaatse is op dat moment).

Weet iemand of bij dit incident er een opschaling is door gegeven en de AC dat echt geweigerd heeft? Of is er ter plaatse besloten dat dat niet nodig is?
Voor de goede orde: ik ben er niet op uit om beslissingen op plaats incident ter discussie te stellen, kan alleen niet geloven dat een meldkamer of (H)OvD echt assistentie weigert als dat wordt aangevraagd. Dat is namelijk wel de indruk die deze briefschrijver wekt.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

mike

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 3 april 2011, 23:03:59
Teunis en Hendrik zijn volgens mij beiden gealarmeerd, is in de P2000 melding niet te zien maar ik denk dat van Hendrik alleen de ladder is gealarmeerd. Kazerne Teunis zit 2 straten(Nieupoortstraat, bos en lommerweg) rijden verwijderd van het pand waar het omgaat. Dus die zijn er heel erg snel. Een tweede TAS is kennelijk niet gealarmeerd. Misschien is de aanleiding daar van dat de melding brandgerucht was, en er dan geen aanleiding is om een tweede TAS te sturen. Kan me zo'n melding wel voorstellen, belt een buurtbewoner dat hij een brandlucht ruikt. Zet je dan twee auto's in?

Was er een tweede TAS mee gestuurd was deze zo en zo pas veel later ter plaatsen gekomen omdat die van verder weg moet komen. Dus had de bemanning van de eerste TAS er ook nog enkele minuten alleen voor gestaan, de vraag is of dat had uitgemaakt voor een mensen leven? Ik durf daar geen antwoord op te geven. Daar kan je alleen antwoord opgeven naar een uitgebreid (strafrechtelijk) onderzoek.

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 4 april 2011, 00:35:36
We kunnen erover gissen, maar als een een bevelvoerder of ovd er een auto bij vraagt zal er ook altijd gehoor aan gegeven worden.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 4 april 2011, 01:40:33
Ik wil er ook niet over gissen, maar graag weten of er feitelijk is vast te stellen of bijstand is aangevraagd en geweigerd.
Of er daar door een mensen leven op het spel is gezet is moeilijk vast te stellen, en daar zal je mij ook nooit iets over horen zeggen....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

HBm

• Senior gebruiker
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #17 Gepost op: 4 april 2011, 04:45:45
Ik wil er ook niet over gissen, maar graag weten of er feitelijk is vast te stellen of bijstand is aangevraagd en geweigerd.
Of er daar door een mensen leven op het spel is gezet is moeilijk vast te stellen, en daar zal je mij ook nooit iets over horen zeggen....

Dit blijft toch écht giswerk.....

Tekst van de brief:

Tijdens de fatale brand van 21 maart jl. werd er een melding gemaakt vanbrandgerucht. Dit is een geheel nieuwe term die gehanteerd wordt en waarvangeen enkele brandweerman weet wat er mee bedoelt wordt!.......

De omringende kazernes waaronder dieaan de Marnixstraat kregen van verschillende kanten te horen en te lezen dat heteen serieuze brand was (toch bleef het een brandgerucht, terwijl het allangbekend was dat het een brand was met meerdere slachtoffers).Ze wilde vervolgens daarop op eigen gelegenheid naar de brand vertrekkenom te assisteren maar dit werd ze uitdrukkelijk verboden. Omdat het duidelijk wasdat het serieus misging hebben ze de Alarmcentrale gesmeekt om er naartoe temogen, echter dit werd ze weer verboden (zie ook bijlage 1) Er was zelf eenofficier van dienst bij die hier ook niets aan deed en het liet gebeuren.............
http://www.scribd.com/doc/52063985/Brief

Naar wat ik uit de brief en dit topic opmaak lijken de procedures normaal te zijn gevolgd.

Brandgerucht is een reeds lang bestaande classificatie van een melding en ik kan me niet voorstellen dat Amsterdam nooit een dergelijke classificatie gehad zou hebben. Misschien met een andere benaming, maar qua inzet-gevolgen met dezelfde strekking.
In de meldingen kun je overigens zien dat de term 'brandgerucht' na 16 minuten werd vervangen door 'gebouwbrand'. Maar ondanks dat de term brandgerucht' is de eerste meldingen bleef hangen werden de nodige voertuigen allemaal prio1 gealarmeerd.
Dat het her-redigeren van de meldingstekst in die eerste minuten niet tot de eerste prioriteit van de centralist hoorde kan ik me wel voorstellen.
Maar ik ben het er mee eens dat het erg raar staat dat de melding nog steeds een brandgerucht betreft als het nader bericht 'slachtoffers' al in de melding wordt vermeld.

Het is duidelijk dat de manschappen ter plaatse het niet eens zijn geweest met de besluitvorming van de eindverantwoordelijke BvD, OvD of HOvD.
Dat is het lot van een eindverantwoordelijke....

Maar het is de normaalste zaak van de wereld dat wildwestpraktijken als wagens die zonder te zijn gealarmeerd tóch willen uitrukken worden gestopt.
Er is slechts éénpersoon bevoegd om extra ondersteuning te vragen en als die dat niet doet, dan zal uit een evaluatie en desnoods een onderzoek moeten blijken of die besluitvorming anders had gemoeten. Als besluiteloosheid of verkeerde besluitvorming leidt tot slachtoffers dan is dat natuurlijk enorm zuur, maar dat is het gevolg van de gemaakte werkafspraken en misschien heeft men dan niet de juiste man of vrouw tot eindverantwoordelijke benoemd.
Maar het kan en mag nóóit zo zijn dat in de hectiek van een inzet posities ondersteboven worden geschoffeld en een ieder zijn eigen brand gaat bestrijden...

Ik neem aan dat dit alles nog wel een staartje gaat krijgen.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 4 april 2011, 11:13:39
Dus blijkbaar heeft een centralist op basis van de 112 melding(en) besloten te alarmeren voor een brandgerucht, terwijl brandweerpersoneel vond dat er gealarmeerd diende te worden voor een binnenbrand. Dat maakt inderdaad een verschil qua inzetvoertuigen. Voor mike:
Als Kazerne Hendrik uitrukt zijn ze er ook behoorlijk vlot hoor. Ik denk dat ze er misschien 4 a 5 minuten langer over rijden. (Jan van Galenstraat, Admiraal de Ruyterweg)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker