Dode bij brand (woning) Admiraal de Ruijterweg 21-03-2011

Auteur Topic: Dode bij brand (woning) Admiraal de Ruijterweg 21-03-2011  (gelezen 7599 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 4 april 2011, 15:42:06
Ik heb de desbetreffende centralist gesproken en ik kan me goed voorstellen waarom deze brandgerucht heeft aangemaakt ipv binnenbrand.

guest4965

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 4 april 2011, 15:48:34
Ik heb de desbetreffende centralist gesproken en ik kan me goed voorstellen waarom deze brandgerucht heeft aangemaakt ipv binnenbrand.

Dat is interessant. Zou je daar iets meer toelichting op kunnen geven? Want volgens mij zijn we allemaal (ik in ieder geval) benieuwd naar het feit waarom er niet is gealarmeerd voor binnenbrand, dat natuurlijk los staat van het feit of dat goed of fout was (daar ben ik gelukkig niet voor :P)

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 4 april 2011, 15:59:28
Dat is interessant. Zou je daar iets meer toelichting op kunnen geven? Want volgens mij zijn we allemaal (ik in ieder geval) benieuwd naar het feit waarom er niet is gealarmeerd voor binnenbrand, dat natuurlijk los staat van het feit of dat goed of fout was (daar ben ik gelukkig niet voor :P)

Ik weet niet of dat soort inside informatie nu al op internet mag komen, weet niet of ze het nog gaan onderzoeken.

carla

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #23 Gepost op: 10 april 2011, 12:32:27
Jammer dat al deze reacties gaan over onze zuster die bij de brand is omgekomen.
Of de brandweer te laat was of niet of dat het door bezuinigingen komt wat doet het er allemaal toe
wij krijgen haar nooit meer terug en moeten leven met een groot en intens gemis.

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 10 april 2011, 12:56:25
Jammer dat al deze reacties gaan over onze zuster die bij de brand is omgekomen.
Of de brandweer te laat was of niet of dat het door bezuinigingen komt wat doet het er allemaal toe
wij krijgen haar nooit meer terug en moeten leven met een groot en intens gemis.

Beste Carla,

Om te beginnen mijn deelneming voor jullie verlies en veel sterkte deze moeilijke periode.

De reacties in dit topic gaan niet specifiek over jullie zuster, dat zouden we natuurlijk niet toestaan.
Dit forum is bedoeld om informatie en ervaringen uit te wisselen binnen en tussen de hulpverleningsdiensten. Berichten over incidenten, zoals ook dit topic, zijn om van te leren. Door te leren kunnen we onze eigen inzet verbeteren.

Het leerpunt in dit topic is wat het kan betekenen als een enkele brandweerploeg geconfronteerd wordt met een groter incident en minimale ondersteuning. Dit soort situaties worden altijd geëvalueerd en de leerpunten daaruit zullen ook bijdragen aan financiële discussies.

Hierbij wil ik de leden van dit forum ook nog eens waarschuwen niet te speculeren over keuzes van meldkamers, betrokken eenheden/leidinggevenden of het management daarvan. Kritische vragen stellen mag, maar ongefundamenteerde antwoorden geven niet.

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 10 april 2011, 16:10:58
Citaat
Volgens de brandweerman van de brief had de vrouw niet hoeven te overlijden als er meer wagens hadden kunnen uitrukken. De wagen die er was, was door de bezuinigingen bovendien niet toegerust op de felle brand. "Vanwege het tekort aan mankracht moesten de aanwezige brandweerlieden een keuze maken tussen het bestrijden van de brand of het redden van de bewoners. Met gevaar voor eigen leven en zonder dekking hebben ze voor het laatste gekozen. Geheel gefrustreerd keerden de brandweerlieden terug naar hun kazernes."
Ik zal het niet begrijpen, maar hebben brandweerploegen buiten de grote steden niet dagelijks met deze keuzes te maken? :-X
Bij een binnenbrand wordt er in landelijk gebied met 1 TS uitgerukt (soms zelfs TS-4!, waarbij 2e TS van verder komt). In Amsterdam met 2x TS en 1 AL (in dit geval dan 1 en 1), waarbij Amsterdam waarschijnlijk nog sneller ter plaatse is ook (beroeps vs vrijwilligers).

Ik snap best dat men het liefst met een heleboel mensen en materieel bij een brand komt, maar een iets objectievere kijk kan geen kwaad toch? Of sla mis ik iets? 98uiye

mike

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 10 april 2011, 19:05:25
Ik zal het niet begrijpen, maar hebben brandweerploegen buiten de grote steden niet dagelijks met deze keuzes te maken? :-X
Bij een binnenbrand wordt er in landelijk gebied met 1 TS uitgerukt (soms zelfs TS-4!, waarbij 2e TS van verder komt). In Amsterdam met 2x TS en 1 AL (in dit geval dan 1 en 1), waarbij Amsterdam waarschijnlijk nog sneller ter plaatse is ook (beroeps vs vrijwilligers).

Ik snap best dat men het liefst met een heleboel mensen en materieel bij een brand komt, maar een iets objectievere kijk kan geen kwaad toch? Of sla mis ik iets? 98uiye

IK begrijp het gevoel van Carla wel een beetje. Ik krijg een beetje vreemde smaak in mijn mond over de opmerkingen van de brandweer in de genoemde brief. Zeker zoals ik al eerder heb omschreven de kazerne ligt echt op een steen worp afstand van de brand.

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 10 april 2011, 23:19:42
De aangekondigde bezuinigingen hebben volstrekt niets te maken met deze brand. Tot nu toe is de operationele dienst van brandweer Amsterdam buiten alle bezuinigingen gehouden. Nu er echter nog meer bezuinigd moet worden (bij alle gemeentelijke diensten) dan al is gebeurd, is het echter niet langer mogelijk, de operationele onderdelen nog langer buiten beschouwing te laten. Daarom zijn er diverse VOORSTELLEN voor operationele bezuinigingen naar de gemeente gegaan. De gemeente moet hier in de zomer een besluit over nemen.

Suggereren dat deze toekomstige bezuinigingen nu al invloed zouden hebben gehad bij een uitruk is een leugen en pure volksverlakkerij. Niet voor niets heeft onze commandant deze volstrekt misplaatste en onterechte suggestie van de anonieme briefschrijver, over de rug van weerloze slachtoffers van een brand, ten zeerste afgekeurd. Deze suggestie zou kunnen leiden tot onnodige extra pijn bij betrokkenen. En dat is blijkbaar precies wat hier nu is gebeurd.  

Carla, diep triest dat je zus bij deze brand is overleden. Mensen die dit niet hebben meegemaakt, weten niet hoe verschrikkelijk pijn het doet om een dierbare op zo'n manier te moeten verliezen.
Als medewerkster van brandweer Amsterdam Amstelland wil ik je mijn medeleven betuigen. Ik zou je daarnaast willen adviseren, je niet door deze bezuinigingsdiscussie in de war te laten brengen. Die discussie heeft namelijk helemaal niets te maken met de brand waar je zus bij is omgekomen, al hebben sommigen die indruk wel willen wekken.
Sterkte met jullie verlies!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 13 april 2011, 14:01:34
Over de bezuinigingen en vervolgacties gaan we daarom hier verder:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=51349.msg869011#msg869011