Ik ben geen politie of defensie medewerker, en ook geen jurist, gewoon een burger met speciale interesse in Recht. Maar volgens mij fietsen hier een aantal dingen/wetten door elkaar.
(Volgens mij geeft CMKmaat dit ook al aan, en hij zal zeker beter ter zake kundig zijn dan ik. Ook zal het in de praktijk wel ietsje anders werken, dus ik laat me graag verbeteren door de praktijk mensen....)
- Locaties in eigendom van het Ministerie van Defensie zijn niet openbaar maar ook niet automatisch "verboden terrein", anders dan bepaald in artikel 461 SR. Uitzondering hierop zijn locaties die aangewezen zijn op grond van de wet "Wet bescherming staatsgeheimen".
- Toegang restricties op de "normale "locaties" komen voort uit artikel 461. De voorschriften van Defensie over restricties, beveiliging nivo's etc zijn niet apart in de wet geregeld. Voor het tegen de wil van de rechthebbende betreden van deze terreinen door bijv politie functionarissen gelden dezelfde regels als voor ieder ander niet openbare locatie.
(Voorbeeld: Hennep kwekerij die zichtbaar is van de openbare weg: Politie functionarissen mogen terrein betreden om dit te onderzoeken, zonder verdere uitdrukkelijke toestemming vooraf...)
- Voor (defensie) locaties die aangewezen zijn als "verboden gebied" op grond van "
Wet bescherming staatsgeheimen", gelden wel restricties voor personen die normaal wel wettelijk bevoegd zijn om locaties te betreden tegen de wil van de rechthebbende. Alleen bepaalde functionarissen (voorbeeld: Officier van Justitie, Rechter commissaris) mogen dit betreden zonder expliciete toestemming. Maar wel met in achtneming van dezelfde regels als voor andere niet openbare locaties.
(Voorbeeld: Hennep kwekerij die zichtbaar is van de openbare weg: Politie functionarissen mogen dit terrein NIET betreden om dit te onderzoeken. Slechts na uitdrukkelijke toestemming door de advocaat generaal bij het gerechtshof.)
Nou de politiewet geeft mijn toegang tot elke plaats.
Volgens mij zegt de Politiewet niet dat Politie functionarissen toegang hebben tot elke plaats. Enkel en alleen dat dit het geval is als het noodzakelijk is om
hulp te verlenen (waarbij hulp ook het voorkomen van ernstig letsel of aanzienlijke schade kan zijn).
Toegang tot niet openbare terreinen voor andere redenen zijn geregeld in een andere wetten (bijv Opium wet, Algemene wet op het binnentreden, etc). Effect is natuurlijk hetzelfde.
Ik weet niet hoe het zit met het bekeuren op niet openbare terreinen in het algemeen, maar volgens mij gelden voor defensie terreinen dus gewoon dezelfde regels....
(Het door Red genoemde Artikel 7 van de Politiewet lijkt idd ten grondslag te liggen aan het niet optreden van Politie op defensie terreinen. In de praktijk kan ik me dus voorstellen dat er door de Politie niet actief gehandhaafd wordt op defensie terreinen, maar dit over laat aan de Kmar. Juridisch gezien is er echter geen reden om defensie locaties anders te behandelen dan andere niet openbare locaties.)