Subsidie weggegooid geld?

Auteur Topic: Subsidie weggegooid geld?  (gelezen 6310 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

bAdemArk

• Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Gepost op: 24 oktober 2004, 01:21:42
Ik ontving van een medestrandwacht uit Den Helder een mailtje met een krantenartikel/ingezonden brief, uit het Noordhollands Dagblad/Helderse Courant van 9 oktober.

Citaat
Reddingsbrigade
9 oktober’04

De reddingsbrigade krijgt 25.000 euro extra uit de gemeentebegroting. Ik vind dat een slechte besteding van gemeenschapsgeld. Ieder jaar verdrinkt er aan de Nederlandse stranden een aantal mensen(zo rond de achttien, onder wie in verhouding veel toeristen. Anderen laten zich daar geheel niet door weerhouden en stappen het volgende jaar zo de zee weer in. Het aantal dat verdrinkt is, bekeken over een reeks van jaren, afhankelijk van de aantallen mensen op het strand. Niet van het al dan niet aanwezig zijn van de reddingsbrigades. De slachtoffers zijn vrijwel alleen volwassen, mensen van wie je wel mag verwachten dat ze weten dat de zee gevaarlijk kan zijn. Het risico dat er mensen zullen verdrinken verandert dus niet door een extra 25.000 euro voor de reddingsbrigade van Den Helder. De kans dat er net iemand in de problemen komt als het brigade busje langsrijdt is uiterst klein, zelf als er constant in de achteruitkijkspiegel word gekeken.
De conclusie is deels cliché: Als je iets doet doe het dan goed. Of helemaal niet. Helemaal goed is een professionele organisatie, die op alle stranden waar mensen te water gaan per honderd meter een permanent bemande, verhoogde, wachtpost heeft. Buiten die tijden mag er niet gezwommen worden. Dat staat dan ook vermeld in de gemeenteverordening. Hierop wordt toegezien door de strandpolitie.
Een realistischer benadering is: prima, die vrijwilligers op een deel van het strand, voor een deel van de tijd, met een onduidelijk maar wel een mooie doelstelling. Zoals de verbetering van de veiligheid van de badgasten.
Maar daar ga je dan geen gemeenschapsgeld aan besteden. Een goed informatie bord bij de strandopgang over de risico’s op die plaats op die dag en verder niets moet voldoende zijn.

Blijkbaar is deze man nog niet eerder op een strand geweest....

We hebben het hier volgens mij al eerder over gehad, maar graag jullie reacties!  ;)

bAdemArk

bAdemArk

• Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
    • RB Zwolle
Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2004, 01:22:52
De reactie vanuit het reddingsbrigadebestuur was trouwens als volgt:

Citaat
Volgens dhr.K.Goed is 25.000 euro voor de Reddingsbrigade weggegooid ”gemeenschapsgeld” (Noord-Hollands Dagblad zaterdag 09-10-2004). Hij stelt in zijn brief dat een bord bij de strandopgang, met daarop een vermelding dat de zee gevaarlijk is, voldoende moet zijn. Hij stelt voorts, dat ondanks de aanwezigheid van een Reddingsbrigade jaarlijks minstens 18 mensen langs de Nederlandse kust verdrinken. Beste meneer Goed, zonder Reddingsbrigade zou het een veelvoud van dat aantal zijn. De Reddingsbrigade ís een professionele organisatie, die met goed getrainde mensen ieder jaar opnieuw veel verdrinkingsgevallen voorkomt door preventief optreden. En wat te zeggen van de vele vermiste kinderen, die met hun hulp weer bij hun ouders teruggebracht worden! Vinden die ouders het ook zonde van dat “gemeenschapsgeld” ? En de drenkelingen die wél uit zee gehaald worden, hoe denken die erover? Ook een bemande uitkijk op elke 100 meter is geen garantie dat er nooit meer iemand verdrinkt, al dan niet met een verbod op zwemmen buiten de gestelde tijden. Bovendien kost het ook veel “gemeenschapsgeld”om een strandpolitieteam hierop te laten toezien! De Reddingsbrigade doet veel goed werk op de stranden, ze wijzen mensen op de gevaren, halen drenkelingen uit zee, sporen zoekgeraakte kinderen op, verlenen eerste hulp bij kleine, maar ook bij grotere ongevallen op het strand, en ook een dier in nood kan op hun hulp rekenen! Een strandbewaking van 24 uur is uiteraard niet haalbaar, al zouden de mensen die besmet zijn met het “brigadevirus” dat wel het liefste willen. Om de stranden te bewaken moet je een jarenlange opleiding en training volgen, inclusief EHBO en reanimatie! Als dat niet professioneel is, wat is dat dan wel?  De bij een Reddingsbrigade aangesloten jongeren hebben een doel voor ogen, ze besteden hun vrije tijd nuttig, en betekenen zo iets voor de maatschappij. Bovendien kunnen ze zich in de tijd die ze op ’t strand doorbrengen, niet schuldig maken aan andere “gemeenschapsgeld” verslindende dingen zoals vandalisme! Voor sommigen is de Reddingsbrigade misschien verspilling van gemeenschapsgeld, maar veel mensen denken daar gelukkig anders over!

Klazien de Vries,
(secretaris Reddingsbrigade)
Den Helder

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2004, 08:17:41
€25.000  :o , dat is veel geld dat ze dan nog EXTRA krijgen. Natuurlijk ben ik het met de brief van de bond eens dat de reddingsbrigades absoluut geen geldverspilling zijn.

Maar nou komt er bij mij nog een andere vraag op:
Hoeveel subsidie (inclusief extra dingen zoals tussentijds materiaalaanschaf, post etc) krijgen jullie per jaar van de gemeente/provincie?

Wijzelf (reddinsbrigade Wolderwijd-Zeewolde) krijgen met zeer veel moeite en stemmingen in de gemeenteraad €4.500 losgepeuterd.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2004, 11:53:40
die ingezonde brief is wel een teken dat een reddingsbrigade jammer genoeg niet serieus wordt genomen :-\

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2004, 12:39:22
Gelukkig is het 1 persoon die er iets tegen heeft waarschijnlijk iets gezien wat hij niet begreep. Weet niet of je hier echt druk om moet maken die ene persoon is niet verantwoordelijk voor de subsidie.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2004, 12:54:04
Gelukkig is het 1 persoon die er iets tegen heeft waarschijnlijk iets gezien wat hij niet begreep. Weet niet of je hier echt druk om moet maken die ene persoon is niet verantwoordelijk voor de subsidie.

9910001

Zodra die éne persoon kans ziet z'n stukjes in de krant  geplaatst te krijgen zal je het wel serieus moeten nemen en weerwoord moeten geven. Maar ook ik vind dat de subsidieregeling op de schop moet. De reddingsbrigade Huizen krijgt bijna 70.000 euro per jaar, de reddingsbrigade Naarden helemaal niets.

Net hoe de gemeente er over denkt hoe belangrijk een reddingsbrigae is.

Een vreemde zaak.
Gelukkig is het ook mogelijk een vereniging te runnen zonder subsidie, kijk maar naar de KNRM en HOGE. Vooral het niet hebben van een klubhuis (wat wel lastig is) scheelt 80% op je jaarbegroting.

Henk

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2004, 15:14:26
Jammer, zo'n stukje in de krant. Dit schaadt de brigades en het is ook verwarrend voor de meeste krantenlezers.

Met zijn opmerking over de doelstelling heeft hij wel een punt, hij schrijft daarover:"een onduidelijke maar wel mooie doelstelling".

Aanvallen op de doelstelling zijn vaak effectief omdat die niet goed vastligt. Inmiddels is daar aandacht aan besteed en de tekst die daar uit is gekomen is misschien ook voor RB Den Helder interessant. Zie voor die doelstellingstekst: http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/users/srk/documenten/DeRedbrig.doc
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

bAdemArk

• Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
    • RB Zwolle
Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2004, 16:25:34
In Den Helder ben ik 's zomers te vinden als strandwacht. Ik heb verder geen inzichten in de financiën van de RBDH, maar ik weet wel dat deze subsidie erg hard nodig was. Hoe dit allemaal precies in elkaar steekt kan ik niet nog niet zeggen, en ik weet ook niet of het bestuur daar mee instemt.

Zelf ben ik bestuurslid van de RB Zwolle. Deze brigade is financieel compleet afhankelijk van de eigen inkomsten uit lidmaatschap, lesgelden en bewakingen. In de toekomst hopen we op een subsidie van de gemeente, maar daarvoor moet eerst een (nieuw) beleidsplan worden opgesteld.

bAdemArk

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2004, 18:30:01
Zodra die éne persoon kans ziet z'n stukjes in de krant  geplaatst te krijgen zal je het wel serieus moeten nemen en weerwoord moeten geven. Maar ook ik vind dat de subsidieregeling op de schop moet. De reddingsbrigade Huizen krijgt bijna 70.000 euro per jaar, de reddingsbrigade Naarden helemaal niets.

Net hoe de gemeente er over denkt hoe belangrijk een reddingsbrigae is.

Een vreemde zaak.
Gelukkig is het ook mogelijk een vereniging te runnen zonder subsidie, kijk maar naar de KNRM en HOGE. Vooral het niet hebben van een klubhuis (wat wel lastig is) scheelt 80% op je jaarbegroting.

Henk

Ja, maar de KNRM krijgt ontzettend veel donateurs, schenkingen, erfenissen etc. De reddingsbrigades niet.
OVerigens vind ik €70.000 (!!!!) wel heel erg veel. Niet dat zij dat erg vinden natuurlijk ;D

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2004, 10:44:45
Je kan alleen oordelen over veel of weinig subsiedie als je weet wat ze er mee moeten doen. Hiermee kan je ook verschillen verklaren in gebieden wat materiaal en uitrukmogelijkheden betreft.

9910001
9910001