Van de week weer eens aan een stamtafel in een chauffeurscafé is het onderwerp ook de revue gepasseerd net als het ook wordt besproken op het chauffeursforum.
En wat ik dan van professionele weggebruikers hoor doet mij toch alleen maar meer verharden in mijn standpunt.
Als deze mensen al reageren met:
1) "Ik ga niet omrijden als ik 100m achter zo'n pippo moet zijn, hij gaat maar aan de kant anders rijd ik gewoon door". Ik:"De VKR geeft een aanwijzing die jij dient op te volgen en hij staat er niet voor niets". "Waarom hij er staat weet ik niet, maar wel dat ie mij niets kan maken en ook ervaren dat zijn telefoontje naar de politie niets uit maakt. Het is zijn woord tegen het mijne."
2) "Ik zet mijn auto gewoon stil en ga hem vragen hoe ik ergens wel kom". Ik:"Dus jij zet een hele straat vast met als gevolg dat eventuele hulpdiensten ook vast komen te zitten en er mensen zijn die op de hulpdiensten wachten?". "Ja, want ik ga toch zo maar niet omrijden of ergens in rijden omdat die gast mij een aanwijzing geeft?".
3) "Waarom zou ik naar zo'n vent luisteren? Dat doet de politie toch ook niet?". Ik: "De politie mag een VKR inderdaad negeren, ons is ook een doorn in het oog dat ook de ongemerkte auto's dat mogen want daar achteraan rijden de schapen. Maar de politie heeft dan ook algehele ontheffing RVV die heb jij niet". "Dat is een mythe die ontheffing, als de politie het mag mag ik het ook".
Er zijn er nog meer, maar weer veel te veel om op te schrijven.
Maar op de vraag:"En als de VKR nou eens sanctie's zou mogen geven net als handhavers zouden jullie dan net zo reageren?" Was de meerderheid het gelijk eens op 1 iemand na. Die ene iemand zou dan nog gewoon vragen waar hij naar toe zou moeten rijden. Maar de rest reageerde eigenlijk niet zo positief voor de handhavers nl: "Ja want die <krachtterm> geven geen waarschuwingen die schrijven om een baan te kunnen houden".
En op de vraag: "En als ipv die VKR er een Agent had gestaan?" Waren ze het allemaal eens, dan volgden ze de aanwijzingen op. Op de vraag "Waarom dan wel?" Was men heel kort:"Dat kost geld".
Ik begrijp heel goed dat dit geen onderzoek is dat hout snijd want ik heb maar ongeveer 50 man gesproken. Maar als dit al de tendens is onder professionele weggebruikers, hoe is dan de tendens onder de rest?"