De conservatieven slaan terug..

Auteur Topic: De conservatieven slaan terug..  (gelezen 3235 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 26 oktober 2004, 18:00:23
Tot mijn grote terleurstelling lees ik in diverse bladen dat de conservatieve ehbo-besturen weer alles naar het oude bijbeltje willen hebben..
Artikeltjes als Modulair opleiden werkt niet bij vrijwillers in het reddingswezen. Of het college van deskundigen als spreekbuis van EHBO in nederland.. :'(

of Agnes Kant, die stompzinnige vragen stelt aan de minister van VWS over "de EHBO" , zoals vind u ook niet dat de kwaliteit van EHBO achter uit gaat.. sinds de privatisering..
Dat buitenlandse opleiders eigenlijk geweerd zouden moeten worden uit nederland..
werkelijk, en dat noemt zich een progressieveling.. zonder kennis van zaken domme dingen roepen..
*zucht* volgens Agnes is er maar 1 EHBO in nederland. en dat is dan OK..

De conservatieven slaan wild om zich heen.. zonder kennis van zaken..

In plaats dat we de kansen pakken die de nieuwe methode van opleiden biedt..  die de concurrentie bevorderen, met kwaliteitskeurmerken.. maar ook low-budget trainingen. wat de klant wil..

Er zijn nog steeds mensen die denken dat je beslist minsten 24 uur moet doen over een eerste hulp opleiding.. Terwijl met een 12 urige opleiding volgens een andere opleidingstechniek (vb MFA ), een veel betere kwaliteit en retentsie waarde heeft..
Zelf het Oranje Kruis erkend het MFA diploma,   en dan roepen de conservatieven dit..

Ik hoop dat het de laatste stuiptrekkingen zijn..




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2004, 21:52:15
Tot mijn grote terleurstelling lees ik in diverse bladen dat de conservatieve ehbo-besturen weer alles naar het oude bijbeltje willen hebben..

Al eens eerder heb ik er voor gepleit om de bijbel als uitgangspunt te gebruiken voor religieuze discussies.
Ik duid het positief dat de bijbel het beeld van onfeilbaarheid oproept. Bij velen is dat anders ...

RAdeR


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2004, 21:56:26
Ik heb geen ervaring met het modulaire lessysteem. Wel ben ik werkzaam in een onderwijsomgeving en kan zeggen dat het modulaire systeem in zijn algemeenheid goed bevalt.
Voor wat betreft de tijd die je nodig hebt is moeilijk te zeggen hoeveel dat moet zijn. Je moet bepalen wat iemand moet weten en op welk niveau vervolgens kun je zeggen hoeveel tijd daar voor nodig is.
BHV krijgen 8 uur (effectief 5 a 6 uur) eerste cursus en vervolgens een jaarlijkse herhaling van 4 uur (effectief 2 a 3 uur). Is dat genoeg?
Als ik naar mijn collega bhv-leden kijk zonder ehbo dan moet ik eerlijk zeggen van niet.

RAdeR


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2004, 22:57:36
Als ik naar mijn collega bhv-leden kijk zonder ehbo dan moet ik eerlijk zeggen van niet.

RAdeR

Als BHV-er heb je toch EHBO moeten doen? Hoe kan je dan BHV collega's zonder EHBO hebben?? ???
  Ta


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2004, 23:42:38
Een BHVer heeft voornamelijk levensreddende handelingen en geen volledig EHBO stof zoals het EHBO diploma.

Christian


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2004, 23:43:51
Al eens eerder heb ik er voor gepleit om de bijbel als uitgangspunt te gebruiken voor religieuze discussies.
Ik duid het positief dat de bijbel het beeld van onfeilbaarheid oproept. Bij velen is dat anders ...

RAdeR

Zo is dat. Misschien is het makkelijk gesproken en goed voor een juiste beeldvorming, maar graag een andere woordkeuze.

Christian


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2004, 01:10:27
12 uren die opleiden voor een ehbo diploma vind ik niet voldoende, in die tijd kan je nooit alle levensreddende handelingen en andere ehbo-vaardigheden aanleren en toetsen of de persoon ze ook (in buitengewone omstandigheden) adequaat kan uitvoeren. Dat de huidige uitgeklede ehbo-opleiding van het oranje kruis, of de BHV ook geen adequate opleidingen zijn maar dat daar van alles aan rammelt is wel duidelijk denk ik. Het is wijzer om doelmatiger en meer practisch en competentiegericht op te leiden!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2004, 15:24:24
Joffry:

het gaat in die 12 uur als volgt:

mensen mogen even snuffelen aan een bewusteloze, de docent doet voor hoe de stabiele zijligging gaat. als de groep geluk heeft mogen ze 5 minuten oefenen

de reanimatie gaat ongeveer hetzelfde, met die bijzonderheid dat de theorie maar gemakshalve bijna geheel wordt overgeslagen.

Verbandleer en andere typische ehbo-handelingen: is overbodig, het gaat enkel om levensreddende handelingen....

kortom, ik hoop dat indien mij iets overkomt, ik een hulpverlener tref die iets meer verstand van zaken heeft als waar ze voor zijn opgeleid!

mzzl, d'n druif

p.s. ik weet ook dat er genoeg BHV-ers zijn die zelf hebben gezorgd dat ze van de hoed en de rand weten! de goeden dus niet te na gesproken!
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2004, 18:42:27
Ja, ik weet dat er instituten zijn, die op een conservatieve manier lesgeven en dan proberen de lesstof in 12 uur te stoppen, met groepen van 24 personen.. ja dat gaat nooit lukken, dat kan iedereen op ze klompen aanvoelen..

Voor de mensen die wel een MFA opleiding gedaan hebben weten dat een veel uitgebreidere leerstof dan het Oranje Kruis in een kortere tijd krijgen aangeboden met een veel hogere rententie waarde. en veel moeten werken..

Dit is 12 uur uitsluitend Eerste Hulp, dus geen BHV..  en zeker niet zoals hier onder word beschreven.. Maar ik ken ook clubs die het op die manier doen.. dat is echt slecht...