Hulpverlening (persoon in vergistingssilo) Oosterringweg - Luttelgeest 04-04-2011

Auteur Topic: Hulpverlening (persoon in vergistingssilo) Oosterringweg - Luttelgeest 04-04-2011  (gelezen 7987 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
ik zal er eens naar vragen  mischien horen we nog wat
vollenhove is ie bij ge weest dus de kans is groot dat  ik wel wat hoor

er wort Gezegd dat een houten plafon vervangen zou worden  meer weet ik ook niet


jwvdst

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
ik zal er eens naar vragen  mischien horen we nog wat
vollenhove is ie bij ge weest dus de kans is groot dat  ik wel wat hoor

er wort Gezegd dat een houten plafon vervangen zou worden  meer weet ik ook niet

om te beginnen zal ik eerst even in het kort de werkingvan een biogasinstallatie uit leggen.
Men neemt dierlijke mest. Je stopt dat in een silo die helemaal dicht is en door het te verwarmen (~40graden) gaan anarobe bacterien (Bacterien die geen zuurstof nodig hebben) aan het werk die vaste delen verteren en daar komt brandbaar gas bij vrij. dat gas wordt weer gebruikt om een gasmotor aan te drijven die zorgt voor het opwarmen van de vergister en de stroom. Maar voordat dat gas de motor in kan moet ontzwaveld worden. Dat doen ze met behulp van dat poreuze houten dak in de silo vlak boven de mest. Zwavel heeft namelijk de eigenschap om neer te slaan op hout en eenmaal neergeslagen zwavel komt niet weer in het gas terecht en gaat met het digistaat (mest resedu) mee de silo uit. Boven dat houtenplafon zitten nog 2 zeilen.  Dit is omdat de koepels van de silo ook als tijdelijke gas opslag gebruikt worden als de motor stil staat. De buitenste staat altijd strak doordat er tussen die 2 zeilen lucht geblazen wordt. Tussen die 2 zeilen wordt een constante druk geblazen. Als de gas voorraad toe neemt dan zal het binnenste kleed steeds boller gaan staan en de luchtvoorraad tussen de 2 doeken neemt dan af en andersom natuurlijk. Voor de vergisting, motor en VEILIGHEID(explosiegevaar) is het namelijk uit den boze namelijk dat er zuurstof bij het gas komt.

Wat ik gehoord heb is dat het zeil kapot (gewaaid) is. Waarschijnlijk is daardoor het houten dak binnenin de silo ook geschadigd geraakt. Een biogasvergisting zet je niet zo 1 2 3 even stil dus het kan zijn dat hij bedwelmt is door het gas en het gas wat men bedoelt dat zwaarder is dan lucht is blauwzuurgas.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Man overlijdt na val in vergistingssilo
maandag 4 april 13:12

Zijn er nog duikers ingezet bij de berging?

Op het BRWforum:

"De duikers van urk zijn gealarmeerd om in de vloeistof te moeten duiken.

wij zijn niet ingezet, omdat het te gevaarlijk was om ons via het dak (andere mogelijkheid was er niet) af te laten dalen in de silo.
de stof zelf (vloeibaar mest) is ook te gevaarlijk voor ons om in te duiken. Het is bijna hetzelfde als duiken in drijfzand. Naar beneden gaat
wel maar weer naar boven wordt moeilijk. Hierdoor is dus besloten om de tank eerst leeg te pompen alvorens iemand naar beneden mocht
om het slachtoffer te zoeken.

In tussen dat er gepompt werd, is het dak verder verwijderd en is de HW uit lelystad gebruik om mensen onder op de bodem van de silo te zetten.
Deze personen hebben het lichaam geborgen.

(getekend. Duiker uit urk.)"


Bweer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Dat doen ze met behulp van dat poreuze houten dak in de silo vlak boven de mest. Zwavel heeft namelijk de eigenschap om neer te slaan op hout en eenmaal neergeslagen zwavel komt niet weer in het gas terecht en gaat met het digistaat (mest resedu) mee de silo uit.

Voor de hulpverleners onder ons, ter lering.

De silo was ongeveer 4 jaar oud. Onder dit houten plafond zat een dikke drab, dit zal waarschijnlijk het residu van zwavel zijn geweest.

Verder viel op dat de planken behoorlijk aangetast waren, de planken welke op het dak lagen waren ongeveer 4 cm dik en konden eenvoudig met de hand gebroken worden.

Mocht je als hulpverlener een dergelijke inzet krijgen houdt er dan terdege rekening mee dat de plafondconstructie dusdanig kan zijn aangetast dat deze niet meer betrouwbaar is.

Bron: ikzelf, als hulpverlener ter plaatse geweest.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Toedracht bedrijfsongeval Luttelgeest bekend
Geplaatst door op 05/04, 16:18 uur.

LUTTELGEEST - De man die maandagmorgen door een val in een vergistingsilo bij een biogasbedrijf in Luttelgeest om het leven kwam, was 35 jaar en woonde in Leeuwarden. De Arbeidsinspectie heeft de toedracht van het bedrijfsongeval onderzocht.
De man werkte voor een bedrijf dat was ingehuurd om het dak van de silo te vervangen. De toplaag was inmiddels verwijderd en de man was samen met zijn collega's bezig om de isolatielaag van het dak te halen. ‘De werkmethode was niet goed', stelt een woordvoerder van de Arbeidsinspectie, ‘er werd niet gewerkt met valbeveiliging'.
De werknemers wisten dat een deel van de isolatielaag niet veilig genoeg was om er overheen te lopen. ‘Daar hielden ze ook rekening mee, ze vermeden dat gedeelte van het dak. Waarom het slachtoffer op een gegeven moment toch op het zwakke gedeelte liep is niet duidelijk. We onderzoeken nog of hij misschien bedwelmd is geraakt door gasvorming uit de tank.'
Het dak is onder de man bezweken waarna hij in de silo viel en is verdronken. In de silo stond een laag van drie meter mest. De brandweer is uren bezig geweest om het slachtoffer uit de tank te halen. De mest moest eerst grotendeels worden weggepompt.
http://www.denoordoostpolder.nl/profile/redactienop/article361231.ece/toedracht_bedrijfsongeval_luttelgeest_bekend_
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Meer duidelijkheid oorzaak bedrijfsongeval
06-04-2011

De man die maandag overleed in een vergistingsinstallatie in Luttelgeest hield zich niet aan de voorschriften. Dat meldt de Arbeidsinspectie.
Het slachtoffer zakte op een zwakke plek door het dak. De overkapping zou vernieuwd worden. Dat gebeurt normaal gesproken vanuit een zogenoemde werkbak, die met een kraan boven het dak wordt gehangen. Maar omdat deze onderweg een lekke band had gekregen, waren de aanwezige bouwvakkers alvast aan de slag gegaan. Ze gebruikten daarbij volgens de Arbeidsinspectie geen veiligheidslijn of adembescherming.

bron: www.omroepflevoland.nl
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


jwvdst

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Toverboer: goed gezien.

Mijn afstudeerscriptie gaat over de gevaren van biogasinstallaties. In Duitsland worden massa's ongevallen met biogasinstallaties geregistreerd, in Nederland geen enkele. Wat leidde tot de opmerking van mijn studiebegeleider dat deze in NL misschien wel niet plaats vonden. Volgens mij vonden ze wel plaats, maar is er niemand die ze registreert en dus lijken ze niet te gebeuren.
Ik had liever niet via zo'n ernstig ongeval gelijk gekregen.
mn ouders hebben ook een biogas installatie en dit is het eerste serieuze biogas ongeluk wat ik hoor. maar je moet er wel goed mee opletten wat je doet want een klein vonkje kan in het beroerste geval alles overhoop doen knallen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
De oorzaak is een combinatie van het niet houden aan veilig werken op hoogte richtlijnen, en werken in en nabij besloten ruimten en ook niet realiseren welke atmosfeer men werkt...

Het tweede incident in een week, waarbij gevaren van besloten ruimtes worden onderschat..


toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Brandweer Steenwijkerland  heeft 3 weken terug nog bevelvoerders oefeningen gehad bij dit bedrijf
hier waren ook bevelvoerders van Vollenhove bij ge weest volgens mij      
Die waren dan nu wel bek kent ter plaatse


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
'Dodelijke val in silo had voorkomen kunnen worden'
 
De werkgever van de man die vorige maand bij een landbouwbedrijf in Luttelgeest in een vergistingssilo viel en om het leven kwam, had onvoldoende veiligheidsmaatregelen genomen. Dat heeft een woordvoerster van de Arbeidsinspectie vandaag gezegd.
Het slachtoffer was bezig met werkzaamheden toen hij door het dak van de silo viel en 10 meter naar beneden stortte. In de opslagplaats werd compost omgezet in gassen. De Arbeidsinspectie bekijkt welke maatregelen er genomen moeten worden. 'Wat er gaat gebeuren, is nog niet zeker, maar de inspectie is van plan er een sanctie op te zetten', aldus de woordvoerster. De werkgever moet beschermingsmaatregelen nemen om een dergelijk ongeval te voorkomen.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/582113/2011/05/04/Dodelijke-val-in-silo-had-voorkomen-kunnen-worden.dhtml

Wat de titel betreft een open deur. Bovendien is zo'n sanctie (financieel natuurlijk) alleen weer lekker voor de staatskas. Zou beter naar de nabestaanden kunnen gaan
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter