Overtreden verkeersregels onderweg naar AED-alert

Auteur Topic: Overtreden verkeersregels onderweg naar AED-alert  (gelezen 28076 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PatrickW

  • EHV + AED
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • EHV + AED
    • OpdePlof.nl
Reactie #70 Gepost op: 7 april 2011, 21:53:07
Punt 1 van de Eerste Hulp was toch "Let op gevaar" in plaats van "Veroorzaak gevaar"?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #71 Gepost op: 7 april 2011, 21:54:51
Punt 1 van de Eerste Hulp was toch "Let op gevaar" in plaats van "Veroorzaak gevaar"?

Kijk en dan begrijp je het. O0 O0 O0 Gelukkig gaat het merendeel van de EHVers verantwoord om met de hobby.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #72 Gepost op: 7 april 2011, 22:35:09
Kijk en dan begrijp je het. O0 O0 O0 Gelukkig gaat het merendeel van de EHVers verantwoord om met de hobby.

Sommige mensen gaan heel ver in hun hobby, vandaar ook dat ik de discussie heb open gegooid. zoals aangegeven heb ik wel amber verlichting in de wagen maar gebruik ik het puur voor incidenten wat ter plaatsen gebeurd zodat ik veiligheid kan bieden voor het slachtoffer of pechgeval verder zou ik niet rijden met de lampen aan alleen wanneer het tijdens evenementen waaronder lampionnenoptocht of palmpaasoptocht of een old-timerrit. maar niet van goh nu moet ik onderweg met spoed en ik zet me amber aan.. maar dan nog met toestemming van oom agent.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #73 Gepost op: 7 april 2011, 22:39:53
hoe groot is dat display van jou toestel dan...??


Tegenwoordig kun je smsje laten voorlezen... zetten ze toch gewoon de radio wat harder...  :P
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #74 Gepost op: 7 april 2011, 23:57:11
[offtopic]

vroeger konden agenten dat ook nog...
Tegenwoordig kunnen vele agenten het niet eens (meer).

Heb wel eens meegemaakt dat we een combinatie (agenten en beroepsregelaars) hadden..
kruising mocht vrijgegeven worden.. politie vertrok met de mededeling geven jullie maar vrij, daar zijn jullie beter in  O0

Ook deze jongen is in staat om het verkeer te regelen. Ik heb tijdens het oefenen o.a. op één van de drukste kruispunten in Den Haag gestaan, best een ervaring kan ik je vertellen..

Maar om even te reageren op de topicstarter; Indien je onderweg bent naar een reanimatie en je krijgt een stopteken van de politie, stop dan ook gewoon en leg de situatie uit..
In mijn regio geef ik je overigens weinig kans dat zoiets ook echt gebeurd.. ook wij rijden mee met reanimaties en hebben dan geen tijd voor bekeuringen e.d.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #75 Gepost op: 8 april 2011, 00:13:42
ff van een heel andere zijde bekeken.

Ben je onderweg als AED'er en wordt je aangehouden door de politie middels een stopteken via de transparant dan kun je daar alleen je voordeel mee doen.
Als je snel uitlegd wat je aan het doen bent krijg je waarschijnlijk het exclusieve genoegen om plaats te nemen in de politiewagen en met toeters en bellen naar het adres te gaan.

Drie weten meer dan één en je kunt elkaar assisteren.


(of zal het niet zo werken in de praktijk/deze casus?)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #76 Gepost op: 8 april 2011, 01:35:05
ff van een heel andere zijde bekeken.

Ben je onderweg als AED'er en wordt je aangehouden door de politie middels een stopteken via de transparant dan kun je daar alleen je voordeel mee doen.
Als je snel uitlegd wat je aan het doen bent krijg je waarschijnlijk het exclusieve genoegen om plaats te nemen in de politiewagen en met toeters en bellen naar het adres te gaan.

Drie weten meer dan één en je kunt elkaar assisteren.


(of zal het niet zo werken in de praktijk/deze casus?)

Dan heb je niet goed het topic doorgelezen. want helaas is de theorie leuk maar de praktijk heel anders.
Aangezien de reden dat jij word aangehouden zo zal wezen dat jij je niet gedraagt naar de wet.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #77 Gepost op: 8 april 2011, 11:30:29
Over het algemeen krijgen wij van de BRW of CPA toch wel een seintje als men een misdrijf ziet/vermoed of dat er iets anders 'interessants' voor ons is..

Ik ken het standpunt dat "men" liever niet de politie meestuurt bij medische incidenten binnenshuis ivm. de privacy enzovoort. Persoonlijk vind ik het een beetje onzin. Als de politie in zo'n situatie al iets ziet wat echt niet in de haak is, dan is dat jammer voor de betrokkenen, maar je hebt je ook binnenshuis aan de wet te houden. Of je kiest er dan maar bewust voor om 112 NIET te bellen, als je een boefje bent. Laten we niet vergeten dat de politie in dit soort situaties in de eerste plaats als hulpverlener ter plaatse komen.

Wat veel kwalijker is, is de opmerking dat mensen van de brandweer en CPA toch wel een seintje geven als men een misdrijf ziet of vermoedt. Met name ambulancepersoneel heeft een geheimhoudingsplicht, maar deze beroepsgroep neemt daar nog wel eens een loopje mee. Het zou dus nooit zo kunnen zijn dat de politie op de hoogte gesteld wordt, door ambulancepersoneel, van iets wat niet "in de haak is", tenzij er sprake is van een situatie waarbij ambulancepersoneel direct gevaar loopt. Maar zien ze een hennepkwekerij op zolder, of vier automatische wapens onder het bed, dan mogen ze niet zomaar dat aan de politie doorgeven. Ik vind het bijzonder dat het toch wel gebeurt.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #78 Gepost op: 8 april 2011, 11:37:36
Ik ken het standpunt dat "men" liever niet de politie meestuurt bij medische incidenten binnenshuis ivm. de privacy enzovoort. Persoonlijk vind ik het een beetje onzin. Als de politie in zo'n situatie al iets ziet wat echt niet in de haak is, dan is dat jammer voor de betrokkenen, maar je hebt je ook binnenshuis aan de wet te houden. Of je kiest er dan maar bewust voor om 112 NIET te bellen, als je een boefje bent. Laten we niet vergeten dat de politie in dit soort situaties in de eerste plaats als hulpverlener ter plaatse komen.

Wat veel kwalijker is, is de opmerking dat mensen van de brandweer en CPA toch wel een seintje geven als men een misdrijf ziet of vermoedt. Met name ambulancepersoneel heeft een geheimhoudingsplicht, maar deze beroepsgroep neemt daar nog wel eens een loopje mee. Het zou dus nooit zo kunnen zijn dat de politie op de hoogte gesteld wordt, door ambulancepersoneel, van iets wat niet "in de haak is", tenzij er sprake is van een situatie waarbij ambulancepersoneel direct gevaar loopt. Maar zien ze een hennepkwekerij op zolder, of vier automatische wapens onder het bed, dan mogen ze niet zomaar dat aan de politie doorgeven. Ik vind het bijzonder dat het toch wel gebeurt.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, de verpleegkundige heeft een geheimhoudingsplicht over o.a. de verwondingen/verhalen van het slachtoffer. Op het moment dat hij/zij verteld dat ze is neer gestoken door zijn/haar vriend(in) mag dit wel worden door gegeven. Geheimhouding geldt maar tot op zekere hoogte. Daarbij komt, iedereen heeft zijn eigen interpretatie van geheimhoudingsplicht. En de ene verpleegkundige verteld het wel en de andere niet. Maar bij strafbare feiten mag dit WEL worden door gegeven aan de politie. Is mij in ieder geval geleerd op school..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #79 Gepost op: 8 april 2011, 11:38:06
Leuk topic, met een hoog wanabee gehalte.

Stel dat je na een AED-alert zodanig bijzonder rijdt dat je de aandacht trekt en staande gehouden wordt door de politie, dan moet je, denk ik, niet meer verder rijden want je veroorzaakt teveel gevaar. 50 waar je 30 mag is toch twintig kilometer te hard, wat het verschil kan maken tussen een gebroken been bij een kind of neurotrauma met fatale afloop.

Vervolgens spreekt de politie je aan en jij vertelt dat je op weg bent naar een AED-alert in de xxx-straat nummer yy omdat daar mogelijk een reanimatie gaande is. Ik denk dat elke agent in Nederland zich dan zsm. naar dat adres zal begeven om daar eerste hulp te verlenen. En zij hebben wel vrijstelling van verkeersregels en met een beetje geluk hebben ze een voertuig met optische- en geluidssignalen en zelfs een AED aan boord.

Alle andere "what if" scenario's zijn enigzins onzinnig. Denk vooral aan je eigen veiligheid en aan de veiligheid van anderen, als je een AED alert krijgt. Er is al iemand dood, laat het alert vooral niet de aanleiding zijn voor nog meer ellende door verkeersongelukken. Zoals bijvoorbeeld bij de vrijwillige brandweer ook te vaak gebeurt.........