Overtreden verkeersregels onderweg naar AED-alert

Auteur Topic: Overtreden verkeersregels onderweg naar AED-alert  (gelezen 28065 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #90 Gepost op: 8 april 2011, 23:47:23
Je mag naar een AED-alert en je moet niet.
Je moet de verkeersregels naleven en mag ze niet overtreden.

Zo simpel is het en niet anders. Je bent geen bestuurder van een voorrangsvoertuig en daar ook niet voor opgeleid(in de meeste gevallen). Dus doe je raar onderweg naar een AED-alert en ik zie je dan ga je op de bon.

Punt uit.

Zit jij in Regio 7? dan moeten ik en mijn mede-hulpverleners oppassen :P
Tenslotte hebben we allemaal genoeg gekeken naar Wegmisbruikers om te zien hoe het niet moet. maar wel kan!
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #91 Gepost op: 8 april 2011, 23:57:10
Als we nu ook allemaal nog beseffen dat het niet kan én het niet doen. Dan zijn we met z'n allen goed en veilig bezig :).
Senior GGP / Oost-Brabant


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #92 Gepost op: 9 april 2011, 00:32:09
Als we nu ook allemaal nog beseffen dat het niet kan én het niet doen. Dan zijn we met z'n allen goed en veilig bezig :).

Het kan wel, alles is mogelijk dus dat is onzin om te roepen dat het niet zou kunnen.
Maar het beseffen ervan om veilig bezig te blijven met je voordoen als hulpverlener is een ander verhaal.
En je te gedragen naar de Nederlandse regelgeving (expres niet "de wet" genoemd) dan zijn we naar mijn mening al aardig op weg naar een veilige manier van eerste hulpverlenen.

De auto met amberverlichting kan je ook gebruiken om tp aan te zetten als aangeefpunt van hier moet je zijn. Soms heb je wel eens wijken waar zelfs een navigatiesysteem zegt van bestemming bereikt en dan kun je nog een eindje de straat in.
Nu verwacht ik dat niet zo gauw van de navigatiesystemen van een ambulance of andere hulpverleners maar even een seintje kan geen kwaad. Je helpt dan je mede hulpverleners.


Al is het maar door middel van de auto aan die kant van de weg te zetten voor het huis waar het slachtoffer is en je (voor de hobbyisten onder ons) de lichtbalk met traffic advisor richting huis van het slachtoffer... Het is maar een simpel dingetje waar ze vroeger de buitenlamp voor aandeden en tegenwoordig kan dit al een simpel handje helpen.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #93 Gepost op: 9 april 2011, 00:43:59
Het kan wel, alles is mogelijk dus dat is onzin om te roepen dat het niet zou kunnen.
Maar het beseffen ervan om veilig bezig te blijven met je voordoen als hulpverlener is een ander verhaal.
En je te gedragen naar de Nederlandse regelgeving (expres niet "de wet" genoemd) dan zijn we naar mijn mening al aardig op weg naar een veilige manier van eerste hulpverlenen.

De auto met amberverlichting kan je ook gebruiken om tp aan te zetten als aangeefpunt van hier moet je zijn. Soms heb je wel eens wijken waar zelfs een navigatiesysteem zegt van bestemming bereikt en dan kun je nog een eindje de straat in.
Nu verwacht ik dat niet zo gauw van de navigatiesystemen van een ambulance of andere hulpverleners maar even een seintje kan geen kwaad. Je helpt dan je mede hulpverleners.


Al is het maar door middel van de auto aan die kant van de weg te zetten voor het huis waar het slachtoffer is en je (voor de hobbyisten onder ons) de lichtbalk met traffic advisor richting huis van het slachtoffer... Het is maar een simpel dingetje waar ze vroeger de buitenlamp voor aandeden en tegenwoordig kan dit al een simpel handje helpen.

Ik bedoel natuurlijk dat het een en ander spreekwoordelijk niet kan. Letterlijk gezien kan het natuurlijk, dat zie ik maar al te vaak.
Verder snap ik je verhaal niet helemaal.
Senior GGP / Oost-Brabant


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #94 Gepost op: 9 april 2011, 00:50:04
Ik heb het idee dat thetwin hier zijn eigen gedrag goed probeert te praten.

Wat als ...
en
maar andere ...

ow en
Auto VOOR DE DEUR ZETTEN met amber. Laat die plaats liever vrij voor de profs.

Als ehbo'er mag het niet en doe je het dus ook niet.


Buiten dit alles krijg je, als je je tenminste goed aanmeld, alleen de aed alerts die binnen, ik meen 500 meter, van je huis plaatsvinden, oftewel loop / fiets afstand.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #95 Gepost op: 9 april 2011, 15:51:49
Ik heb het idee dat thetwin hier zijn eigen gedrag goed probeert te praten.

Wat als ...
en
maar andere ...

ow en
Auto VOOR DE DEUR ZETTEN met amber. Laat die plaats liever vrij voor de profs.

Als ehbo'er mag het niet en doe je het dus ook niet.


Buiten dit alles krijg je, als je je tenminste goed aanmeld, alleen de aed alerts die binnen, ik meen 500 meter, van je huis plaatsvinden, oftewel loop / fiets afstand.

Nogmaals en laat ik nu het voor een en voor altijd duidelijk zijn...
IK DOE DAT NIET!!!
Het zijn puur de verhalen die ik hoor en daarom ben ik ook deze discussie gestart.
Dan der bij zeg je laat die plek vrij voor de prof... hallo.. 1 auto maakt nog geen stoep vol.
in mijn geval zou ik alleen mijn alarmlichten kunnen aanzetten aangezien mijn 12V aansluiting op het contact zit aangesloten.. Sleutel eruit is ook amber uit.

Dan der bij is het tot op heden voor zover ik het ook in dit stukje forum nog niet verboden om amber aan te hebben. Wanneer iemand met amber de auto op de oprit van het slachtoffer zet en dan de amber aanzet als is het maar een simpele flitslamp dan sta je buiten de openbare weg.

Dan je laatste zin klopt niet en mag je 1,5 kilometer van maken. en van die 1.5 km pak ik er in mijn omgeving de 750 meter van want anders als ik aan kom is de brandweer al aanwezig. of zitten als ik de eerste keer indruk van de 30/2 heb gegeven in me nek te hijgen om het over te nemen. (kun je zien hoe snel ze hier vertrekken)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


PatrickW

  • EHV + AED
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
  • EHV + AED
    • OpdePlof.nl
Reactie #96 Gepost op: 9 april 2011, 18:55:11
Dan der bij is het tot op heden voor zover ik het ook in dit stukje forum nog niet verboden om amber aan te hebben. Wanneer iemand met amber de auto op de oprit van het slachtoffer zet en dan de amber aanzet als is het maar een simpele flitslamp dan sta je buiten de openbare weg.
Tsja, ik wil er geen topic over amber verlichting van maken, want dat is er al. In het betreffende topic wordt door 4 agenten op rij beweerd dat het niet is toegestaan en dat zou bij mij toch enige twijfel veroorzaken. Maar ik zou het ook wel erg jammer vinden als je na een reanimatie naar buiten komt en je nog even een prent in je handen gedrukt krijgt voor verkeerde verlichting. Kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen :D

Wellicht (gokje, weet het niet zeker) gelden op een niet-afgesloten parkeerplaats dezelfde regels als op de openbare weg. Dat geldt in ieder geval voor grote parkeerplaatsen zoals bij de Macro/Sligro/Ikea, dus misschien ook wel voor een oprit? Misschien dat een knakker van de politie daar iets nuttigs over kan zeggen?

Ik begin de discussie een beetje inhoudsloos te vinden: "Stel dat ik tijdens een AED alert mijn auto op een oprit zet en dan wat oranje lampjes aanzet, wordt onze vriend de agent dan boos?".

Dan je laatste zin klopt niet en mag je 1,5 kilometer van maken. en van die 1.5 km pak ik er in mijn omgeving de 750 meter van want anders als ik aan kom is de brandweer al aanwezig.
In dit topic werd AED Alert genoemd en daarbij is de straal 1000m, niet 500m, niet 1500m en ook niet 750m. Wellicht worden bij andere soortgelijke initiatieven andere stralen gehanteerd.

Citaat van: (Letterlijk van de site van AED Alert geplukt): http://www.aed-alert.nl => doorklikken naar Veelgestelde Vragen
De straal binnen AED Alert staat op 1 km rondom het slachtoffer.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #97 Gepost op: 9 april 2011, 19:46:44
Tsja, ik wil er geen topic over amber verlichting van maken, want dat is er al. In het betreffende topic wordt door 4 agenten op rij beweerd dat het niet is toegestaan en dat zou bij mij toch enige twijfel veroorzaken. Maar ik zou het ook wel erg jammer vinden als je na een reanimatie naar buiten komt en je nog even een prent in je handen gedrukt krijgt voor verkeerde verlichting. Kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen :D

Wellicht (gokje, weet het niet zeker) gelden op een niet-afgesloten parkeerplaats dezelfde regels als op de openbare weg. Dat geldt in ieder geval voor grote parkeerplaatsen zoals bij de Macro/Sligro/Ikea, dus misschien ook wel voor een oprit? Misschien dat een knakker van de politie daar iets nuttigs over kan zeggen?

Ik begin de discussie een beetje inhoudsloos te vinden: "Stel dat ik tijdens een AED alert mijn auto op een oprit zet en dan wat oranje lampjes aanzet, wordt onze vriend de agent dan boos?".
In dit topic werd AED Alert genoemd en daarbij is de straal 1000m, niet 500m, niet 1500m en ook niet 750m. Wellicht worden bij andere soortgelijke initiatieven andere stralen gehanteerd.

Ja op een normaal toegankelijke oprit zijn de normale verkeersregels van toepassing (zelfs als je onderweg/ter plaatse bent bij een AED-alert). Het gaat erom of de weg/het terrein voor het openbaar verkeer toegankelijk is. Een hele duidelijk uiteenzetting is hier te vinden:

http://www.grm.nl/bestanden/pdf_persb/1125994158.pdf   (PDF)
Senior GGP / Oost-Brabant


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #98 Gepost op: 9 april 2011, 23:15:33
Zit jij in Regio 7? dan moeten ik en mijn mede-hulpverleners oppassen :P
Tenslotte hebben we allemaal genoeg gekeken naar Wegmisbruikers om te zien hoe het niet moet. maar wel kan!

Maak je niet druk. Regio 13 doet niet mee aan het AED-alert.

Dus wij hebben geen last van mensen die naar AED-alerts racen en verkeersregels aan hun laars lappen. Hun auto ergens neerzetten met oranjelampjes.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #99 Gepost op: 9 april 2011, 23:35:09
Alhoewel in regio 13 zou het toch een interessante test zijn. Ook daar zijn de hulpdiensten niet binnen 5 min ter plaatse. Daar staat dan wel tegenover dat er meteen 200 aed'ers gealarmeerd worden in een straal van 1000 meter.....

Ik ben bang dat is sommige gedeeltes dan extra politie moet meesturen. Hoe vaak moet er in ons district niet een tweede politieauto mee naar een reanimatie.