Iedereen die een beetje kan rekenen, snapt dat wanneer je meer uitgeeft dan je binnenkrijgt het niet goed gaat. Daar kun je op twee manieren wat aan doen:
1 Meer inkomsten genereren of
2 Minder uitgeven.
Voor het eerste zal dus de belasting verhoogd moeten worden, iets waar veel mensen niet blij van worden. De keuze om minder uit te geven is dan een logische keuze. De vraag is dan alleen waaraan je minder uit gaat geven. Die keuze is niet gemakkelijk.
De manier waarop defensie nu (moet) bezuinigen is niet een die de schoonheidsprijs verdiend denk ik. We krijgen als land daar later vast spijt van en moeten alles terugdraaien. Dit zal een aanzienlijke hoeveelheid geld kosten. Niet te spreken over de kapitaalvernietiging die nu plaatsvind. Wat te denken van het feit dat heel de wereld weet dat we een reeks tanks kwijt moeten. Daar krijgen we echt de hoofdprijs niet voor, we moeten ze immers kwijt? Hetzelfde geldt voor de Cougar helikopters. (Zijn de Duitsters zo ook niet voor een prikje aan onze Orion's gekomen een paar jaar terug? We hebben ze naar ik meen, eerst op onze kosten gemoderniseerd en vervolgens voor een "vriendenprijs" aan de buren verkocht).
Ik denk dat een betere bezuiniging was geweest om eens te kijken of we uitgaven aan de JSF nog wel moeten doen. Vorige week las ik dat Nederland nog een tweede testtoestel heeft gekocht. (de eerste en tweede testkist samen kosten 212 miljoen euri's en dan hebben we het nog maar over twee toestellen. De grote meuk om de F-16 te vervangen moet nog gekocht worden en dat zal niet veel goedkoper uitkomen denk ik). Misschien was het slimmer om dat soort uitgaves eens te bevriezen??
Het verhaal dat we daar afspraken over hebben gemaakt en er dus niet onderuit kunnen, gaat niet op naar mijn idee. Er zijn ook afspraken met mensen gemaakt die hun loopbaan bij defensie hebben gepland. Die afspraken worden nu ook ineens herzien.
Als je als militair die zijn baan verliest leest, zou je de broek toch afzakken?
Laat ik in mijn betoog nog buiten beschouwing wat we als land nog voorstellen op het gebied van onze defensie?
Bezuinigen prima, maar niet met een botte bijl er op los hakken, verantwoord met geld om gaan is iets wat heel erg moeilijk is, zelfs voor onze overheid