Nee de wet zegt dat alleen de staat geweld mag gebruiken. In de WWM word namelijk de uitzondering gemaakt dat bepaalde mensen een wapen mogen hebben (even grof weergegeven: cat 1&2, alleen de staat; cat 3, staat + zij met een verlof; cat4, een ieder mits). Daarnaast heb jij altijd wel het recht om jezelf of een ander te verdedigen (noodweer/ noodweer-exces) mits het propotioneel is. Het bekende voorbeeld hierbij vind ik nog altijd het volgende verhaal: "persoon zit in een bar wat te drinken met een wapen op zak. Plots gooit er iemand een granaat naar binnen en nadat deze ontploft is valt hij de cafe gangers aan. De persoon die pakt zijn wapen en schiet de aanvaller neer. Die persoon word alleen gestraft volgens de WWM (hij had een wapen bij zich terwijl dat niet mocht), maar voor doodslag/ zware mishandeling word hij vrijgesproken opgrond van noodweer."
Off topic:
Het Bijlmerarrest is hier een goed voorbeeld van. Geweldsmonopolie van de overheid betekend niet dat een burger geen geweld mag gebruiken. Ik heb dan ook geen goed woord over voor de theorie RAAK (rustig blijven, aanvaarden, afgeven, kijken). Hoe kan je burgers oproepen geweld te "aanvaarden"?! Alsof je bij voorbaat kan weten of de overvaller geen geweld zal gebruiken.
Opvallend dat de focus op het legaal wapenbezit ligt terwijl er dagelijks incidenten zijn met illegale vuurwapens. Met legale wapens gebeuren gelukkig zelden (ernstige) incidenten.
On topic:
Volgens mij wordt op de achtergrond al hard gewerkt aan een nieuwe WWM. Als sportschutter heb je te maken met veel niveau's met regelingen:
1. WWM
2. RWM
3. CWM
4. KNSA
5. Regels van de vereniging
En wellicht vergeet ik nog een paar.