Hoe lang doorgaan met reanimatie?

Auteur Topic: Hoe lang doorgaan met reanimatie?  (gelezen 42161 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 16 september 2013, 16:36:23
Gelukkig hebben we in Nederland medische professionals rondlopen die prima kunnen inschatten in welke situaties een (langdurige) reanimatie medisch gezien zinvol is. Dat het allemaal niet zo rooskleurig is als soms gepresenteerd wordt moge duidelijk zijn...

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 16 september 2013, 16:45:04
Citaat van: 024 link=msg=1201981 date=1379341965
Wat past er niet in mijn straatje?

Ik had het over het praatje, en niet uw straatje, wat u riep in de discussie : Assistentie ambulance bij reanimatie

Citaat van: 024 link=msg=1109219 date=1356883355
De oplossing is simpel, helemaal geen burgerhulpverleners naar huisadressen toesturen. Het zo maar sturen van vrijwilligers die de privesfeer binnendringen van mensen op het zwaarste moment van hun leven vind ik raar, al helemaal als men met dit soort wetenschap van de koude grond over rigor mortis, etc.,  wel of niet, aan de slag moet gaan.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 16 september 2013, 17:09:42
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1201996 date=1379342704
Ik had het over het praatje, en niet uw straatje, wat u riep in de discussie : Assistentie ambulance bij reanimatie

Dat roep ik nog steeds, echter heeft het niets te maken met deze discussie.

Mogelijk geeft het verhaal van Sandra sommige burgers weer moed, echter geeft het ook valse hoop. Als een dierbaar familielid of een vriend drie kwartier gereanimeerd wordt mag je rekening gaan houden met de slechtst mogelijke afloop. Zelfs als de patient levend het ziekenhuis zal verlaten is de kans relatief groot dat er gevolgschade is (hersenschade of bijv. een (groot) deel van de darmen dat door een chirurg verwijderd moest worden).

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #43 Gepost op: 16 september 2013, 17:13:19
Citaat van: CMKmaat link=msg=1201966 date=1379340463
Dit geeft de burger moed!
Citaat van: 024 link=msg=1201977 date=1379341592
.. of valse hoop
Ik hoop het niet meer tegen te komen (sta in mijn privé situatie ook niet geregistreerd om gestuurd te worden met of zonder klapkast)maar als ik weer in zo'n situatie beland ga ik met mijn knietjes op de kouwe grond in de wetenschap dat als ik niets doe alle hoop vals zal zijn. Het is niet aan mij om het grote laken te pakken.

[edit]Dat met verloop van tijd de  kansen behoorlijk verminderen blijft voor mij duidelijk. Maar hoe klein de kans is ... het kan wel.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 16 september 2013, 17:16:34
Citaat van: CMKmaat link=msg=1202025 date=1379344399
Ik hoop het niet meer tegen te komen (sta in mijn privé situatie ook niet geregistreerd om gestuurd te worden met of zonder klapkast)maar als ik weer in zo'n situatie beland ga ik met mijn knietjes op de kouwe grond in de wetenschap dat als ik niets doe alle hoop vals zal zijn. Het is niet aan mij om het grote laken te pakken.

Voor een burger of niet-medisch hulpverlener hoort ook te gelden dat als je begonnen met reanimeren je niet meer stopt. Een reden om te stoppen kan zijn dat een arts of ambulanceverpleegkundige het je zegt of om de simpele reden dat je te moe bent geworden om nog langer door te gaan.

Citaat
Dat met verloop van tijd de  kansen behoorlijk verminderen blijft voor mij duidelijk. Maar hoe klein de kans is ... het kan wel.

Inderdaad kan het wel, ik heb ook nergens geroepen dat het niet kan. Echter lezen heel veel mensen mee op dit forum. Een hartstilstand overkomt niet alleen maar vreemden waar je naar toe wordt gezonden met een sms-je. Het kan ook je dierbare familieleden of vrienden overkomen. Na 45 minuten is het verstandig om het verhaal van Sandra maar te vergeten omdat de kans relatief groot is dat de klap daarna dubbel hard aankomt zodra de dokter op de SEH je iets gaat vertellen.

owning31

• EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 16 september 2013, 21:20:21
volgens mij staat hier nog ergens een uitzending van Zembla hierover. Dat het niet altijd zo rooskleurig is.

Sandra L

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #46 Gepost op: 16 september 2013, 22:46:27
Citaat van: 024 link=msg=1202028 date=1379344594
Inderdaad kan het wel, ik heb ook nergens geroepen dat het niet kan. Echter lezen heel veel mensen mee op dit forum. Een hartstilstand overkomt niet alleen maar vreemden waar je naar toe wordt gezonden met een sms-je. Het kan ook je dierbare familieleden of vrienden overkomen. Na 45 minuten is het verstandig om het verhaal van Sandra maar te vergeten omdat de kans relatief groot is dat de klap daarna dubbel hard aankomt zodra de dokter op de SEH je iets gaat vertellen.

Het was onze eigen buurvrouw die begonnen is met reanimeren. En één van de allerbeste vriendinnen van onze dochter was er als eerste omdat zij een sms alert had gekregen. Ik vond het zo zielig voor haar dat zij het moest doen maar ze zei: Toen het tot mij doordrong dat het iemand bij mijn vriendin thuis was ging ik alleen nog maar harder fietsen! Iedereen die bij ons was die een sms alert hadden gekregen kennen mijn man. We wonen in een dorp waar veel mensen elkaar kennen. Dat die kans er is dat weet je als je je aanmeldt. Natuurlijk zou het voor hen héél moeilijk zijn geweest als hij het niet gered had maar hebt dan toch alles gedaan wat kunt. Beter dan dood laten gaan toch??

En toen ik mee ging in de tweede ambulance (want mijn man was al mee genomen met de eerste) was er voor mij echt geen hoop meer hoor. Dat werd ook werd ook wel duidelijk gezegd: "Hij moet wel van héél goede huize komen wil hij dit redden. Ik zou me maar voorbereiden op het ergste!" En toen hij het onderweg weer op pikte werd er ook gezegd dat het een héél klein lichtpuntje was en dat het nog niet zo was dat hij het nu zou redden.
Ik was er al vanuit gegaan dat hij overleden was. Het was dus een echte verrassing toen de dokter zei dat hij het gered had!

Sandra L

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #47 Gepost op: 16 september 2013, 23:04:05
Ik wou nog even zeggen de cardioloog zei dat mijn man bij de 2% zat die dit overleefden. Het is toch 2%!

oma

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 16 september 2013, 23:22:49
Citaat van: Sandra L link=msg=1202164 date=1379365445
Ik wou nog even zeggen de cardioloog zei dat mijn man bij de 2% zat die dit overleefden. Het is toch 2%!

Ik ben blij dat het goed gekomen is met Uw echtgenoot.

Als mensen al hun spaargeld gaan beleggen en de financieel adviseur zegt dat er twee procent kans is dat men winst maakt dan roept niemand dat het "toch 2%!" is.

Sandra L

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #49 Gepost op: 17 september 2013, 00:09:39
Haha nee daar heb je gelijk in!  ;)