Nov 2004 - Brand in bouwmarkt

Auteur Topic: Nov 2004 - Brand in bouwmarkt  (gelezen 42410 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 1 november 2004, 19:08:22
AG= Adviseur Gevaarlijke stoffen.

(bij fout, graag verbeteren)

en weer een 10 verdient Peter ;)

boris

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 1 november 2004, 21:23:00
Ook ik zou er direct middelbrand van maken. Waarschijnlijk zal de AC zelf al reeds aan het opschalen zijn geweest.
In ieder geval een aantal ambulances aan laten rijden.
De politie moet zorg dragen voor opvang mensen, en het afsluiten van de omgeving tegen pers en ramptoeristen.
Na een eerste verkenning, een inzetplan maken in overleg met de OVD en de andere hulpdiensten.

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #22 Gepost op: 1 november 2004, 21:44:30
Bij deze melding zou ik direct opschalen tot  'Middelbrand'.
Zoals al eerder vermeld betekent dat dus
2 TAS , 1 RV  & de OVD. Daarnaast komt bij ons in de regio ook direct een adembeschermingsvoertuig mee.

Bij het aanrijden loop ik tegen de volgende vragen aan:
  • Bestaat er een bereikbaarheidskaart dan wel aanvalsplan
  • Wat en waar is de waterwinning?
  • Wat voor omvang en opbouw heeft het gebouw, dit omdat door het grote oppervlak dat mogelijk doorzocht moet worden, misschien direct opgeschaald moet worden tot 'Grote Brand'. Waarna ook VC en CTPI ter plaatse worden verzocht.
  • Zijn er andere objecten in de directe omgeving die meegenomen moeten worden.
  • War zijn de gevaarlijke stoffen in het gebouw opgeslagen (evt Verf, gasflessen etc)
.

Op medisch gebied:
2 ambulances in eerste instantie alarmeren mogelijk de OVD-G al in kennis stellen en op voorhand meesturen. Daarnaast natuurlijk informeren of meerdere ambulances snel ter plaatse kunnen gaan. Eerste aankomende ambulance moet snel met een naderbericht doorgeven aan centrale. Waarna verdere opschaling plaats vindt.

Politie zeker 4 eenheden direct ter plaatse laten gaan.
Taken daarbij zijn: Wegen (parkeerplaats?) rond het object afsluiten. De mensen zoveel mogelijk evacueren en opvangen op een centrale plaats. Niet zomaar het object betreden! Ruimte creëeren om de Ambulance- en Brandweerpersoneel hun werk te laten doen.

Tot slot nog een vraag:
Is het calamiteiten plan in werking getreden van de bouwmarkt. Zoja dan Hoofd-BHV als aanspreekpunt?
Brandwacht 1e klas + WVD

Rene112

• Gast
Reactie #23 Gepost op: 1 november 2004, 22:30:53
Leuk!!!!  
Weer een casus, en nu zelf meedoen ;)

Ik heb de reacties gelezen en ben het eens met de inschatting om, als bevelvoerder, in ieder geval direct op te schalen naar middelbrand.

Maar.....
Bij een brand waarbij diverse gewonden zijn, en zelfs mensen weer opnieuw de bouwmarkt zijn ingegaan (zoals bij de start meegegeven) geloof ik niet dat bijvoorbeeld de 2e TS in de praktijk voor de waterwinning zal gaan zorgen.

De hectiek, paniek en de weinige ervaring die wij bij de brandweer met dit soort situaties hebben, zal volgens mij tot gevolg hebben dat beide tankautospuiten volledig op het zoeken en redden van slachtoffers zullen gaan. Het is uiteindelijk geen rijtjeswoning, het doorzoeken van een bouwmarkt doe je niet met 4 mensen ;)

Daarom zou ik in deze situatie, als OvD, er niet voor schromen om een 3e TS te laten komen (dus grote brand) die ik vervolgens zelf kan inzetten (als dat nog nodig is).

Mijn verwachting is dus dat beide tankautospuiten volledig ingezet zullen zijn ("hou ze maar eens tegen!") op het zoeken, redden en helpen van slachtoffers.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Paul SEH

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 2 november 2004, 02:16:43
Waar staat TAS precies voor?  ???

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #25 Gepost op: 2 november 2004, 08:09:43
Paul,

TAS = TankAutoSpuit

en ik ben het met René eens om de tweede TS niet de waterwinning op te bouwen maar voor de redding te gaan.
Men heeft ook nog per voertuig 2000 liter water aan boord.
Dus de eerste dekking zou gewaarborgd zijn.

Guust

McFozzy

• Gast
Reactie #26 Gepost op: 2 november 2004, 15:24:07
Even ontrafelen: Grote bouwmarkt -> grote vuurlast.
Paniek -> mensen onder de voet gelopen dus er zijn of meer mensen binnen als normaal -> preventive voorzieningen hebben mogelijk niet goed gewerkt.

Brandweer:
Ik zou opschalen naar grote brand 4xTS+AL/HW+OVD. 2x TS op de redding (slachtoffers bij de ingang te verwachten) 1x TS voor de waterwinning en 1x TS voor de vuurhaard te zoeken en mogelijk eventuele aanwezig voorzieningen (branddeuren die niet dichtgegaan zijn sluiten) in werking zetten. Tevens secondaire ingangen creeren.

Afhankelijk van waar (welke afdeling) de brand is de SPB laten komen of schuim gereed laten maken. Dit is natuurlijk weer afhankelijk van het nader bericht (eerste sitrap).

Politie: RUIM AFZETTEN en niet het blauwe meetbuisje laten uithangen. Vooral de toegangswegen vrijhouden en er voor zorgen dat er geen mensen beneden winds gaan staan. meerdere eenheden afhankelijk van de toestroom van publiek en eerste sitrap

Ambulance: 2xambu+ovd. Opschaling afhankelijk van eerste sitrap.

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #27 Gepost op: 2 november 2004, 15:33:32

Brandweer:
Ik zou opschalen naar grote brand 4xTS+AL/HW+OVD.

Dat is dus zeer grote brand ipv grote brand.

Gr
Erik

McFozzy

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 2 november 2004, 15:37:40
Dat is dus zeer grote brand ipv grote brand.

Gr
Erik

Je hebt gelijk  ;D :P

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #29 Gepost op: 2 november 2004, 15:41:08
Ok, er wordt geweldig leuk gereageerd. Ik zal proberen jullie een duidelijk eerste beeld te geven.

Na 4 minuten komt de eerste politiewagen ter plaatse. Wat deze agenten aantreffen is het volgende.
De parkeerplaats voor de winkel staat vol toegestroomd publiek. De parkeerplaatsen het dichtst bij de ingang zijn vrijwel allemaal bezet, waardoor de ruimte voor de winkel beperkt is.
Bij de ingang zijn 2 BHV-ers in de weer met een groepje slachtoffers. Onder deze slachtoffers is een 3de BHV-er. Er hangt behoorlijk wat grijze rook in de winkel, maar duidelijk zichtbaar is nog wel dat bij de kassa's - waar de doorgang het smalst is - nog minimaal 1 slachtoffer ligt.
Een van de BHV-ers weet te vertellen dat een onbekend aantal mensen, waaronder de eigenaar van de winkel, het pand is in gerend om mensen eruit te halen. Er is hem niet bekend of die mensen er ook allemaal weer uitgekomen zijn. Hij heeft de eigenaar nadien niet meer gezien omdat hij druk was met de slachtoffers.
Het laat zich aanzien dat de verwondingen van de slachtoffers buiten wel meevallen. Het gaat vooralsnog om zeven mensen met wat lichte verwondingen (schaaf- en snijwonden, een verstuiking, een pijnlijke schouder, een hoofdwond en pijnlijke ribben).
Terwijl de ene BHV-er de politie op de hoogte stelt, schiet de 2de BHV-er langs hen heen naar binnen om het slachtoffer dat bij de kassa's ligt naar buiten te slepen. Dit slachtoffer is niet aanspreekbaar.
De automatische deuren blijven openstaan doordat er slachtoffers voor het oog zitten. Vanuit het pand komt een hulpkreet, maar de rook ontneemt inmiddels het zicht vanaf de rij kassa's naar achteren toe.

Er is dus op dit moment nog niets bekend over het aantal mensen dat zich nog in het pand bevindt.

Het gebouw is als volgt ingedeeld:
De ingang bevindt zich rechts van het midden. Aan de rechterkant is de servicebalie met daarachter de kantine en toiletruimte. Daarboven zijn 2 kantoren gevestigd. De trap naar de kantoren toe zit meteen rechts voorin naast de servicebalie. Rechts achterin is het stookhok met meterkast etc. Uit die hoek vandaan komt dikke zwarte rook langs de dakrand naar buiten.
De winkel zelf is een grote hoge hal.
Aan de linkerkant is over de gehele diepte een circa 10 meter brede verdieping. De trap naar boven zit in het midden van deze verdieping. Links achterin zitten klapdeuren naar een naastgelegen magazijn. Dit magazijn heeft aan de voorzijde van het pand (dus grenzend aan de parkeerplaats) een laadperron en aan de zijkant een nooduitgang.
Achterin de winkel is een nooduitgang die uitkomt op een binnenplaatsje van 5 bij 8 meter, omgeven door een muur.
Er zijn geen direct belendende panden, behalve het woonhuis van de eigenaar. Dit huis staat naast de kantine met een doorgang van een meter of 2 ertussen. In deze doorgang staat de auto van de eigenaar geparkeerd.
De onderste meter van de hal is uit steen opgetrokken. Daarboven is het een stalen constructie met daar tegenaan plaatwerk.
Voor wat betreft  gevaarlijke stoffen moet worden uitgegaan van de normale voorraad verf, lijmproducten en andere chemicalien die in een bouwmarkt aanwezig zijn. Er is wel een voorraad gasflessen, maar deze staat in een rek buiten naast de nooduitgang van het magazijn. Het terrein naast de winkel aan de kant van het magazijn is afgesloten met een hoog hekwerk. Hierbuiten is ook nog een opslagplaats voor hout onder een overkapping van golfplaten.

Zo, dat was een heel verhaal. Jullie mogen weer aan de slag. ;D