Nov 2004 - Brand in bouwmarkt

Auteur Topic: Nov 2004 - Brand in bouwmarkt  (gelezen 42417 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

McFozzy

• Gast
Reactie #60 Gepost op: 5 november 2004, 09:30:45
Wat betreft het groot watertransport heb je wel een punt fikkie. Bij ons in de regio zijn meestal wel meerdere brandkranen bij zulke objecten. (Al een aantal maal een zeer grote brand bestreden vanaf alleen brandkranen) De SPB heeft voor even voldoende water. Maar als de uitbreiding groot is dan zal deze ook een toevoer moeten hebben.

Ik zal het GWT laten komen -> brand blijft uitbreiden (of niet jorrin).

Mijn inzet plan blijft het zelfde en de overdruk blijft er in! Kans van overleven slachtoffers is veel groter (minder hitte en rook) tevens wordt het zich beter (snellere redding). redding blijft prio 1. De bevelvoerders zijn op de hoogte dat er extra zuurstof wordt toegevoerd. Vandaar ook het waterkannon binnen. Deze kan meteen ingezet worden zonder gevaar voor personeel als de brand uit het stookhok komt.

1e TS Redding slachtoffers voorzijde + inzet overdruk + BHV-ers tegenhouden zodat ze niet naar binnengaan
2e TS Verkenning achterzijde + openen nooduitgang + Gereed maken oscilerend waterkanon binnen.
3e TS Verkenning voorzijde kantoren en kantine
4e TS Waterwinning + gereedmaken waterkanonen tussen bouwwerk en woonhuis
AL Opstellen achter het woonhuis
SPB Inzet van buitenaf op CV hok.
HV Hand en spandiensten.

Als de haakarm het GWT heeft opgebouwd, samen met de extra TS die (bij ons) dan standaard wordt gealarmeerd voor bediening van de pomp(en), wordt de verzorgings Unit gehaald voor dranken en hapjes.

Vraagjes?  ???
Waar zit de secondaire sprinkler voeding
Hoeveel mensen worden er (zeker) vermist
In welke richting breid de brand zich uit
Is er al een doorslag naar buiten (gevel/dak)
Is er al een doorslag vanuit het hok naar de winkel
Hoe zit het met de waterwinning op het terrein

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #61 Gepost op: 5 november 2004, 09:43:54
De waterwinning (voor zover ik daar iets van weet): er zit een geboorde put vooraan bij de parkeerplaats en eentje aan de achterzijde van het pand (daar loopt een straat) aan de overkant.

McFozzy de waterwinning was dus al aangegeven.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #62 Gepost op: 5 november 2004, 09:54:03
Voor wat betreft die secondaire sprinkler voeding zal ik me moeten laten informeren. Mijn kennis houdt hier op!

Het aantal vermisten is zeker: de eigenaar! Maar deze ging naar binnen om mensen naar buiten te halen. We kunnen er dus gevoegelijk van uitgaan dat er nog minimaal 1 ander slachtoffer binnen is.

We hebben nu 7 lichtgewonde slachtoffers, 1 zwaar hoestende BHV-er die behoorlijk opgefokt is omdat hij binnen nog iemand gehoord heeft en 1 slachtoffer dat niet meer aanspreekbaar is (overlopen bij de kassa's). En ik heb weinig ambulancepersoneel om zich over deze mensen te bekommeren! Ik kan wel wat mensen gebruiken hier! ;)

De brand breid zich nog wel degelijk uit! Er is nu doorslag naar het dak! De doorslag naar de winkel was er al. De brand was al uit het hok komen zetten en verspreid zich met name langs de achterwand bovenlangs en in de richting van het achterste kantoor!

Voor wat betreft de waterwinning: zoals vermeld ligt er een geboorde put vooraan bij de parkeerplaats en aan de achterzijde aan de overkant.
Cadeautje: aan de kant van het magazijn ligt 2 straten verder een singel.

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #63 Gepost op: 5 november 2004, 11:39:53
In verband met de aanwezigheid van meerdere gewonden en de explosieve branduitbreiding in de bouwmarkt, schaal ik op naar zeer grote brand, omdat ik de eerste 2 Tankautospuiten reeds op de redding had staan en ik vanwege de branduitbreiding extra bluscapaciteit en personeel nodig heb. In mijn beleving red ik dat niet met 1 TS, dus vandaar zeer grote brand. Ik vraag tevens om een tweede redvoertuig voor brandbestrijding van bovenaf, in samenwerking met de 1e HW. Ook groot watertransport wil ik tp hebben om waterwinning veilig te stellen. Opstellen bij die singel, ga ervanuit dat er voldoende capaciteit inzit. Die eigenaar moet zo snel mogelijk gevonden worden, omdat ik denk dat, aangezien de intensiteit van het vuur, een binnenaanval niet meer verantwoord is. Veiligheid eigen personeel staat voorop.

McFozzy

• Gast
Reactie #64 Gepost op: 5 november 2004, 12:11:14
Lezen moeilijk  :-[

Overleg tussen OVD's -> Extra opvang van de slachtoffers. Starten met transport van SO's naar ziekenhuis.

AL: Uitbreiding voorkomen dak. 1 straal LD
SBP: Buiten de gevel nathouden
Als de redding gereed is: Overdruk eruit halen
TS1: Drinken + Waterkanon inzetten tussen woonhuis en bouwmarkt
TS2: Inzetten waterkanon binnen
TS3: Drinken + Voeden AL
TS4:  Zoeken naar secondaire sprinkler voeding

Vrije ploegen Gasflessen veiligstellen die aan de achterzijde opgesteld staan

ABeens

• Senior gebruiker
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #65 Gepost op: 5 november 2004, 20:14:01
De politiekraan is prio 1 onderweg, en op verzoek van de brandweer in de persoon van firefly ook een 2e, en er zijn 2 IM-kranen hiervoor besteld...max aanrijtijd IM=15 min geloof ik...

wat is nu weer een IM  ???.

hoever staan we nu in tijd vanaf de melding???

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #66 Gepost op: 5 november 2004, 23:17:46
Incident Management...maar ik realiseer me nu dat dat niet kan...die zijn voor op de snelweg......
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #67 Gepost op: 7 november 2004, 12:16:57
Goed, we gaan weer even verder want de rook wordt zwarter en zwarter en de doorslag buiten het hok en naar het dak is een feit!

Tijdens de verkenning binnen treffen jullie in eerste instantie 2 personen aan achter de balie! Het betreft hier de hoestende en piepende eigenaar van de winkel die alles op alles zet om een van zijn medewerkers te reanimeren! Hij roept jullie toe dat de man een hartstilstand kreeg kort na de brand en dat hij een ambulance nodig heeft. Hij is niet van zins de reanimatie te stoppen. "Als ik stop gaat 'ie dood!"

Nog even terugkomend op de secondaire sprinkler voeding. Deze zit links naast de parkeerplaats en had gebruikt kunnen worden, ware het niet dat hier wat pallets met stenen zijn neergezet!

boris

• Gast
Reactie #68 Gepost op: 7 november 2004, 12:35:06
Ook ik zou opschalen naar zeer grote brand.
De eigenaar en slachtoffer naar buiten brengen en overgeven aan de ambulances.
extra hoogwerkers en/of ladderwagens teplaatsen laten komen.
Als het nog mogelijk binnen doorverkennen, en de gasflessen veilig stellen.

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #69 Gepost op: 7 november 2004, 13:43:03
Ik had in mijn voorgaande reacties opgeschaald naar 'Grote Brand'. Ik schaal echter op naar 'Zeer Grote Brand’, omdat anders te weinig bluscapaciteit aanwezig is. Een TAS zal het RV moeten gaan voeden en dan niet voor verdere blussing inzetbaar is. Verder zal nu echt een HOVD ter plaatse komen om de OVD te ontlasten en taken te verdelen.
op. De voertuigen die direct met de inzet te maken hebben, krijgen de volgende functies, taken:

• TAS 1: Opstelplaats: ZUIDOOST zijde t.h.v. de hoek bouwmarkt met de woning. Taken: Verkenning en redding.
  • RV: Opstelplaats: NOORDOOST zijde t.h.v. de woning en de noordoost hoek van de bouwmarkt. Taken: Verkenning, en in een later stadium blussing.
  • TAS 2: Opstelplaats:Noordzijde naast de nooduitgang. Taken: Redding, zover mogelijk in later stadium uitbreiding voorkomen.
  • TAS 3: Opstelplaats: NOORDOOST zijde in de buurt van het RV  en de geboorde put (Noord). Taken:Waterwinning, voeding RV en  assistentie andere voertuigen (indien nodig).
  • TAS 4: Opstelplaats: waterwinning geboorde put ZUID zijde. Taken: eventueel voeding TAS 1 en/of blussing
(Locaties uitgaande dat de ingang van het gebouw zich aan de zuidkant bevindt)

Tijdens de gehele inzet staat de veiligheid van het eigen personeel voorop! De verkenningen en reddingen zullen daarom ook met HD-straal worden uitgevoerd. Het is een groot complex gebouw en de rook wordt steeds dichter. De HD-straal is een extra middel om de terugtocht te waarborgen.

Ondanks dat de brand zich uitbreidt, zal pas met de blussing gestart kunnen worden nadat alle slachtoffers geëvacueerd zijn, want er is kans dat de brand zich dan naar binnen toe uitbreid door o.a. blussing vanaf het RV. Het is alleen maar goed dat de brand uitslaand is, hierdoor kan er zich binnen minder snel grote warmte ophopen.

Verder moeten de Nutsbedrijven ter plaatse komen om elektriciteit, water en gas af te sluiten.

Wat betreft de ambulance zal in eerste instantie aan de Noord en zuidzijde een gewondennest worden ingericht. OVD-G zal dit verder moeten coördineren. Omdat nog steeds niet duidelijk is met hoeveel slachtoffers we te maken hebben, zal deze uit voorzorg het SIGMA -team moeten alarmeren. Deze hebben toch een relatief langere opkomsttijd.

Politie moet zich vooralsnog het publiek op afstand houden. En heeft zoals JVO vermeld heeft met de sleepwagens, die snel ter plaatse waren, al enkele auto's verplaatst.

De slachtoffers bij de balie worden zo snel mogelijk geëvacueerd en overgedragen aan het ambulance personeel waar de reanimatie wordt hervat.
Brandwacht 1e klas + WVD