Journalist volgt medewerkers van marechaussee die te hard rijden

Auteur Topic: Journalist volgt medewerkers van marechaussee die te hard rijden  (gelezen 29143 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #150 Gepost op: 27 juli 2011, 21:52:25
Het begint al met "maar als ik een agent iets zie doen waarvan ik zeker weet dat hij dat ook niet mag, dan moet he mogelijk zijn als burger daar iets over te zeggen." Daar is een klachten procedure voor binnen elk korps. Voorwaarde is dan gelijk dat de burger ook zijn gedrag tegen het licht houdt.

Wat er nu gebeurd zijn burgers die op straat aan komen zetten met opmerkingen als:"volgens mij ..., ik vind dat...., naar mijn mening...." Ik heb niet altijd de tijd en zeker niet begrip voor zulke opmerkingen.  Ik doe mijn werk naar eer en geweten. Als er dan een wijsneus komt die mij wil uitleggen dat ik iets fout heb gedaan, gaat niet altijd goed. En ik weet dat de toon de muziek maakt. En dat is (volgens mij) waarom de meeste agenten gebeten reageren.

Vooruit, een voorbeeldje. Vandaag, aanrijding scooter vs. auto. Ambu, opvallende en onopvallende auto tp. Mijn collega zet zijn opvallende auto op de stoep, ik zet mijn onopvallende auto, met zwaailicht, zo neer dat de ambu er voor een veilige werkplek heeft. Daarbij sta ik op een zebrapad....
Affijn, wij zijn druk bezig met het incident, loopt er iemand voorbij die het niet eens is met het feit dat ik op de zebra sta. Op zo'n moment kost het mij (en mijn collega's) wel moeite om professioneel te reageren.
Maar in zo'n geval heb je duidelijk alle recht om daar te staan. Dat zijn inderdaad "wijsneuzen"die er een sport van hebben gemaakt om agenten het werk zo lastig mogelijk te maken, daar heb ik ook een hekel aan.

Waar ik op doel, en ik weet als HV-er echt het verschil tussen noodzak en gemakzucht, is wat ik in mijn voorbeeld aangaf, en dat heb ik echt meegemaakt in mijn woonplaats. Stond netjes voor het rode licht, wat al een tijdje op rood stond, en ik zie in mijn linkerspiegel een opvallend politievoertuig aankomen rijden, die heel langzaam de kruizing op rijdt, alle voertuigen stopten en hij reed de hoek om. Ik kreeg vlak daarna groen , en zag tot mijn verbazing om de hoek hetzelfde politievoertuig naast de pinautomaat op de stop staan met 1 agent die aan het pinnen was en de andere agent lachend naast hem.... Dan kan je zeggen dat ik me er niet mee moet bemoeien bla bla, maar ik vind dat onacceptabel gedrag en ik heb dan ook gevraagd wat de reden was om niet even op het groene licht te wachten, waarna me  door de niet pinnende agent toegeroepen word dat ik me niet met hun mag bemoeien....  ::) Dan breekt mijn klomp, heb niet voor niets een interne klacht ingediend, het leuke is alleen dat ik een standaard mail heb gekregen met kort samengevat "we gaan het onderzoeken", maar nu 2 maanden later heb ik nooit meer iets gehoord.. En dan heb ik wel eens de gedachte dat de agenten ook wel weten dat hen de handen boven het hoofd gehouden wordt door de korpschef.....
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Bergnet67

  • Takelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
Reactie #151 Gepost op: 27 juli 2011, 22:59:14
Wij als berger hebben ook last van wijsvingermensjes.

Bijvoorbeeld geblokt worden op de vluchtstrook ,mensen die naar je toeteren en hun middelvinger opsteken omdat je daarvoor hun gepasseerd hebt over de vluchtstrook. Mensen die boos je achtervolgen als je tussen de rij auto's doorrijd in een file(zeker met die spitsstroken). En als ze zelf is iets hebben schreeuwen ze moord en brand dat het zo lang duurt.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #152 Gepost op: 28 juli 2011, 02:08:01
Toch is het hele grote verschil met de berger, de bakker, de fotograaf, etc., dat de politieagent mede als taak heeft om de burger een tik op de vingers te geven als deze iets verkeerds doet. En zo'n tik komt soms gevoelig aan. Als je dan als burger een agent iets verkeerds ziet doen, of denkt dat deze iets verkeerd doet, tja, dan kan ik me de ergernis best voorstellen.
Ik denk dat je daar als agent gewoon boven moet staan. Begrip opbrengen, niets van aantrekken, je realiseren dat je een voorbeeldfunctie hebt en vrolijk doorgaan met je werk. Als je je eraan gaat ergeren, dan verzuur je en een zuur persoon, in welk beroep dan ook, doet z'n werk niet goed. En dat is het begin van de visuese circel, want je krijgt meer commentaar, wordt nog zuurder.... enz.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #153 Gepost op: 28 juli 2011, 05:22:35
Maar in zo'n geval heb je duidelijk alle recht om daar te staan. Dat zijn inderdaad "wijsneuzen"die er een sport van hebben gemaakt om agenten het werk zo lastig mogelijk te maken, daar heb ik ook een hekel aan.

Waar ik op doel, en ik weet als HV-er echt het verschil tussen noodzak en gemakzucht, is wat ik in mijn voorbeeld aangaf, en dat heb ik echt meegemaakt in mijn woonplaats. Stond netjes voor het rode licht, wat al een tijdje op rood stond, en ik zie in mijn linkerspiegel een opvallend politievoertuig aankomen rijden, die heel langzaam de kruizing op rijdt, alle voertuigen stopten en hij reed de hoek om. Ik kreeg vlak daarna groen , en zag tot mijn verbazing om de hoek hetzelfde politievoertuig naast de pinautomaat op de stop staan met 1 agent die aan het pinnen was en de andere agent lachend naast hem.... Dan kan je zeggen dat ik me er niet mee moet bemoeien bla bla, maar ik vind dat onacceptabel gedrag en ik heb dan ook gevraagd wat de reden was om niet even op het groene licht te wachten, waarna me  door de niet pinnende agent toegeroepen word dat ik me niet met hun mag bemoeien....  ::) Dan breekt mijn klomp, heb niet voor niets een interne klacht ingediend, het leuke is alleen dat ik een standaard mail heb gekregen met kort samengevat "we gaan het onderzoeken", maar nu 2 maanden later heb ik nooit meer iets gehoord.. En dan heb ik wel eens de gedachte dat de agenten ook wel weten dat hen de handen boven het hoofd gehouden wordt door de korpschef.....

Weet jij voor 100% of de betreffende collega niet met een melding bezig was en de meldkamer op dat moment roept "genoeg ter plaatse u bent niet meer nodig". Dat kan je gewoon niet weten. Maar nee, men heeft gelijk zijn mening klaar. En de maatschappij is dan gelijk ook zo dat alles op de gevoelige plaat moet worden gezet of dat men dit op een ongezouten manier moet zeggen. Om terug te komen op de andere beroepsgroepen, je leest er niets over in de krant. Waarom? zoals ik al zei, wat is er leuker om af te geven op de politie of andere hulpverleninginstantie? Zo steeks de maatschappij nou eenmaal in elkaar.

En het voorbeeld wat aangehaald werd over op zebrapad staan tijdens een melding en de burger die komt azijnzeiken ken ik er genoeg.
Tijdens een reanimatie midden op straat aangesproken worden door andere verkeersdeelnemers dat ze er niet langs kunnen. Nou, op dat moment proberen professioneel te blijven is heel erg moeilijk. Om maar iets te noemen, maar daar lees je niets over in de krant. Nee want dat verkoopt niet niet.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #154 Gepost op: 28 juli 2011, 12:20:24
Weet jij voor 100% of de betreffende collega niet met een melding bezig was en de meldkamer op dat moment roept "genoeg ter plaatse u bent niet meer nodig". Dat kan je gewoon niet weten. Maar nee, men heeft gelijk zijn mening klaar. En de maatschappij is dan gelijk ook zo dat alles op de gevoelige plaat moet worden gezet of dat men dit op een ongezouten manier moet zeggen. Om terug te komen op de andere beroepsgroepen, je leest er niets over in de krant. Waarom? zoals ik al zei, wat is er leuker om af te geven op de politie of andere hulpverleninginstantie? Zo steeks de maatschappij nou eenmaal in elkaar.

En het voorbeeld wat aangehaald werd over op zebrapad staan tijdens een melding en de burger die komt azijnzeiken ken ik er genoeg.
Tijdens een reanimatie midden op straat aangesproken worden door andere verkeersdeelnemers dat ze er niet langs kunnen. Nou, op dat moment proberen professioneel te blijven is heel erg moeilijk. Om maar iets te noemen, maar daar lees je niets over in de krant. Nee want dat verkoopt niet niet.
Als hij op een melding afrijdt kan hij volgens mij zijn OGS aangooien, het verwijt"Ja maar een inbreker hoort ons dan aankomen" kan van mij ook de prullenbak in, dan gooi je op zijn minst de blauwe lampen aan. En tja, binnen een minuut is de melding ingetrokken en precies op dat moment bedacht de agent zich, dat hij maar snel op de stoep moet staan en moet pinnen.
Sneeuwwitje , die zag ik gisteren ook nog lopen wist je dat?!

Ik heb het niet over de azijnpissers die je tijdens een melding storen, ik heb het over momenten dat een agent kennelijk misbruik van zijn functie maakt, en áls zijn melding al was ingetrokken, kon hij dat op een normale manier tegen me zeggen en had ik alle begrip getoond, ipv "Bemoei je met je eigen zaken man".
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #155 Gepost op: 28 juli 2011, 12:30:38
Tsja, het is en blijft de toon die de muziek maakt. Ik kan me voorstellen dat de collega niet sympathiek reageert als jij uit het raampje van je auto naar hem schreeuwt. Aan de andere kant, als jij netjes parkeert en in persoon naar hem toe loopt zou een gepaste reactie ook makkelijker gaan. Maar ik ken de situatie niet, dus het is maar gissen wat ik doen. Informeer eens naar de status van je klacht, daar wordt echt wat mee gedaan.

En kunnen we alstjeblieft op houden over blauwe lampen, sirenes en dergelijke? Wij hebben daar vrijstellingen voor. Wij hoeven geen blauwe lampen aan te zetten als we door rood rijden. Dat veel collega's het doen heeft te maken met een stukje (on)duidelijkheid naar de burger toe.
Digitaal onderzoek


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #156 Gepost op: 28 juli 2011, 12:35:19
Als hij op een melding afrijdt kan hij volgens mij zijn OGS aangooien, het verwijt"Ja maar een inbreker hoort ons dan aankomen" kan van mij ook de prullenbak in, dan gooi je op zijn minst de blauwe lampen aan.
Het eerste stukje wel, maar je moet eens weten van hoever die blauwe lampen te zien zijn 's nachts. (reflectie etc.) Daarnaast staat er bijna altijd wel 1 van die gasten op de uitkijk. Mijn blauw blauw gaat zeker 1 km van tevoren uit.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #157 Gepost op: 28 juli 2011, 12:42:20
Het eerste stukje wel, maar je moet eens weten van hoever die blauwe lampen te zien zijn 's nachts. (reflectie etc.) Daarnaast staat er bijna altijd wel 1 van die gasten op de uitkijk. Mijn blauw blauw gaat zeker 1 km van tevoren uit.
het was overdag , en die opvallende auto valt overdag sowieso al op, blauw aan of uit maakt niet uit maar goed, don't blame agenten merk ik al, er zitten nou eenmaal zwarte schapen in de familie in zo'n grote groep medewerkers
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #158 Gepost op: 28 juli 2011, 12:43:27
Ik had het niet specifiek over jou casus, die vind ik inderdaad hoogst opmerkelijk. Ik zou er toch eens achteraan bellen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #159 Gepost op: 28 juli 2011, 12:49:22
Tsja, het is en blijft de toon die de muziek maakt. Ik kan me voorstellen dat de collega niet sympathiek reageert als jij uit het raampje van je auto naar hem schreeuwt. Aan de andere kant, als jij netjes parkeert en in persoon naar hem toe loopt zou een gepaste reactie ook makkelijker gaan. Maar ik ken de situatie niet, dus het is maar gissen wat ik doen. Informeer eens naar de status van je klacht, daar wordt echt wat mee gedaan.

En kunnen we alstjeblieft op houden over blauwe lampen, sirenes en dergelijke? Wij hebben daar vrijstellingen voor. Wij hoeven geen blauwe lampen aan te zetten als we door rood rijden. Dat veel collega's het doen heeft te maken met een stukje (on)duidelijkheid naar de burger toe.
Ik ben bekend met de branche richtlijnen, en ik stond naast de agent , hoefde niet eens te schreeuwen. Maakt verder ook niet uit, ík zou juist de onduidelijkheden wegpraten als mijn melding net is vervlogen, te meer omdat ik gewoon fatsoenlijk vroeg of ze een reden hadden om het rode licht te negeren en vervolgens hier te gaan pinnen. Als ze daar gewoon rustig hadden gereden snap ik zelf ook wel dat een melding is ingetrokken, maar het is mij te toevallig geweest. En dan nog is er geen probleem dat ze daar staan te pinnen, maar die éne minuut langer wachten had niets uitgemaakt denk ik.

Zal toch maar weer een mail maken met de nr's die in de bevestiging stonden, als ik antwoord heb laat ik het weten.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.