Journalist volgt medewerkers van marechaussee die te hard rijden

Auteur Topic: Journalist volgt medewerkers van marechaussee die te hard rijden  (gelezen 29141 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #160 Gepost op: 28 juli 2011, 17:29:41
Moet niet gekker worden dat ik aan de burger mijn handelingen moet gaan verantwoorden aangaande jou reactie.

Ik zie het al voor me, ik rij door rood omdat ik dat nodig vind om mijn werk te doen en er komt dan een burger naast me staan die aan me vraagt "waarom rijd u door rood heen". Dan denk ik "wie bent u en waar bemoeit u zich mee".

Dat bemoeien van de burgers is veels te ver doorgeslagen.
En over dat alleen met lichtsignalen door rood te rijden bgint ook een dinosaurus te worden.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #161 Gepost op: 28 juli 2011, 17:33:49
Moet niet gekker worden dat ik aan de burger mijn handelingen moet gaan verantwoorden aangaande jou reactie.

Ik zie het al voor me, ik rij door rood omdat ik dat nodig vind om mijn werk te doen en er komt dan een burger naast me staan die aan me vraagt "waarom rijd u door rood heen". Dan denk ik "wie bent u en waar bemoeit u zich mee".

Dat bemoeien van de burgers is veels te ver doorgeslagen.
En over dat alleen met lichtsignalen door rood te rijden bgint ook een dinosaurus te worden.
Ik raad je aan om eerst eens begrijpend mijn stuk te lezen, niet mij over één kam scheren met jan en alleman die de wijsneus probeert uit te hangen.
Als het voor jou onmogelijk is om mijn casus begrijpend te lezen én te snappen, houdt je dan gaarne buiten de discussie om.
Juist jouw citaat " omdat ik dat nodig vind om mijn werk te doen"slaat nergens op, als bij een bank geld pinnen, voor jou een politie taak is, is voor mij het einde zoek.
Ik bemoei me niét met elke agent die door rood rijdt, wél met een agent die een gevaarlijke situatie liet ontstaan en amper een minuut later lachend geld staat op te nemen bij een bank automaat.
Maar aan jouw reactie te zien ben jij snel op je jodokus getrapt als iemand zicht teveel met je bemoeit, maar dan heb ik een nieuwtje voor je : Je hebt een mooi uniform aan en bekleedt een publieke functie, het zou je sieren als je het mensen uitlegt in plaats van de attitude te bewaren van "het gaat jullie lekker niks aan wat i kdoe en waarom". Zelf wil je ook alles weten van een burger als die een overtreding pleegt.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Gast

  • Gast
Reactie #162 Gepost op: 28 juli 2011, 17:38:50
Dat bemoeien van de burgers is veels te ver doorgeslagen.

De realiteit van heden ten dage is nou eenmaal dat we niet meer in de tijd van "ja meneer agent, nee meneer agent" leven. Netjes of beleefd met elkaar omgaan is een steeds minder voorkomend iets, respect voor een ander bestaat steeds minder, het ego viert hoogtij, ikke ikke ikke. De mentaliteit van "en wie denk JIJ dan wel dat je bent agentje dat je MIJ... etc etc" zit er al bij de jonge garde in en dat is helaas de realiteit. Dit vertaalt zich in de wijzende vinger in de richting van de agent, respect valt ver te zoeken.

Nee, het moet inderdaad niet gekker worden zoals je zegt, letterlijk niet gekker worden, maar je ziet het overal om je heen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat juist dat gedrag een doorn in het oog van de handhavers der wet zijn!
Het kan echter niet zo zijn dat een beoefenaar van een publieke functie zich gevrijwaard kan voelen van kritiek of opmerkingen op zijn eigen gedrag. Zo werkt het nu eenmaal niet meer in deze maatschappij.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #163 Gepost op: 28 juli 2011, 22:14:04
Dat ik me moet verantwoorden, vind ik goed. Waar ik vooral problemen mee heb is dat ik het gevoel heb dat ik tegenwoordig iedereen persoonlijk verantwoording af moet leggen en dat er van uit gegaan wordt dat wat ik doe, ik dat "zo maar" doe. Ik doe mijn werk naar eer en geweten en dienstbaar aan de maatschappij.

Ik weet niet de situatie van de pinnende collega's (en dat klinkt als een dooddoener, dat weet ik), maar ik kan wel een voorbeeld geven uit mijn eigen praktijk. Onderweg naar het bureau om te gaan eten hoor ik de melding van een aanrijding met letsel, even voorbij de kruising waar ik rechtsaf moet slaan om bij het bureau te komen. Ik draai op mijn motor net de snelweg af en kan er dus snel zijn. Zwaai en lawaai erop en gaan. Vlak voor "mijn" kruising hoor ik van de eerste eenheid ter plaatse dat het allemaal mee valt en er geen eenheden meer nodig zijn. Ik sla dus af, doe alle herrie uit en rij naar het bureau. Voor het hek wordt ik aangesproken door een burger die zegt:"je patat werd zeker koud." Ik kon praten als brugman, maar hij wilde mijn uitleg niet accepteren. Ik heb aangeboden om mee te rijden naar de aanrijding, hem te laten bellen met de meldkamer, etc. Niets hielp om de beste man van zijn gedachte af te helpen, want wij dekten elkaar toch, deden maar waar we zi in hadden en oh ja, toen er bij hem ingebroken werd waren we er ook niet, want toen moesten we bonnen schrijven. Gesprek ging van kwaad tot erger, want ik moest niet liegen en gewoon toegeven dat ik fout zat. Waarop ik zei:"Meneer, u heeft gelijk. Ik moest de pizza's halen vandaag en die zijn nu koud dankzij u. Fijne avond nog." Ben vervolgens naar binnen gereden. Misschien niet het slimste antwoord van mij, dat geef ik toe, maar die man wilde toch alleen maar horen wat hij al in zijn hoofd had. En ik had het dus echt helemaal gehad met die man.

En dat is maar 1 voorbeeld uit mijn praktijk. Ik wil best verantwoorden waarom ik wat doe. Maar mijn ervaring is inmiddels dat er toch niet naar mijn uitleg geluisterd word. Als dat me zuur maakt of mij een cynische reactie uitlokt, so be it... Volgens mij wordt ontvangen van boodschappen steeds verder uitgeëvolueerd, mensen staan tegenwoordig vaak alleen nog maar op zenden.


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #164 Gepost op: 29 juli 2011, 20:19:36
Kon het niet mooier verwoorden dan TDMdR doet.
Sluit me hier volledig bij aan.
Heb zelf voorbeelden genoeg.

@jemama, ben totaal niet snel op mijn jodokus getrapt.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #165 Gepost op: 1 augustus 2011, 06:49:55
ik ben juist bang de burger heden ten dagen juist snel op zijn jodocus is getrapt.... ik ben juist degene die  misschien wel tot 100 kan tellen als het moet... schijnt dat de meeste agenten daar wel op geselecteerd zijn. Maar kritiek is nooit erg, ALS die kritiek is... echter om de zoveel tijd aan een burger omdat diegene vindt dat ik mijn werk niet goed doe.... ik vraag me af of dat de bedoeling is, dat je daar een keer klaar mee bent en een keer niet reageert zoals men verwacht, is misschien niet altijd netjes, maar wel begrijpelijk... en misschien wel menselijk...


IK, die waardeloze politieagent.


Ik denk, geachte belastingbetaler, dat u mijn identiteit inmiddels wel hebt vastgesteld. Ik pas vast en zeker in het hokje, waarin u mij wilt indelen en u vindt mij natuurlijk typisch.

Tot mijn spijt kan ik dat van u niet zeggen. Ik weet immers niet wie u bent.

Vanaf uw geboorte leert u uw kinderen dat ik de boeman ben en zij zijn geschokt omdat ik met mijn traditionele vijand, de crimineel, vergeleken word.

U beschuldigt mij dat ik de jeugd te zacht aanpak, totdat ik op een keer uw eigen kind de les lees.

U neemt waarschijnlijk een uur middagpauze en ettelijke koffiepauzes, maar u beschuldigt mij van luiheid, als ik een keer ga zitten.

U windt zich op als iemand in het verkeer de weg afsnijdt, maar als ik u op hetzelfde vergrijp betrap, voelt u zich onterecht behandeld.

U kent alle verkeersregels en hebt dus nooit terecht een bekeuring gekregen.

U stoort zich eraan dat ik mij met hoge snelheid naar een plaats des onheil spoed, maar u beklaagt zich erover, als het meer dan 10 seconden duurt voordat ik bij uw probleem ben.

U ziet het als een deel van mijn werk dat ik geslagen, geschopt, bespuugd en uitgescholden word, maar wanneer ik terugsla of scheld, dan noemt u dat machtsmisbruik.

U zult er niet aan denken om uw tandarts te vertellen hoe hij een kies moet trekken of een dokter te laten zien hoe hij een blindedarm moet opereren, maar u vindt het wel heel normaal om mij te vertellen hoe ik mijn werk moet doen.

U praat tegen mij op een manier, die u in iedere andere situatie een bloedneus op zou leveren, maar u verwacht van mij dat ik dit zomaar accepteer.

U schreeuwt: He, er moet wat tegen de criminaliteit ondernomen worden. Maar u wilt niet als getuige optreden of er op een andere manier mee lastig gevallen worden. In uw ogen deug ik absoluut niet, maar is het natuurlijk volkomen terecht, als ik u familieleden help bij het verwisselen van een band, of uw vrouw, op weg naar het ziekenhuis, bij de bevalling help, uw zoon met mond- op mondbeademing het leven red of overuren maak om uw weggelopen dochter te vinden.

Welnu, meneer/mevrouw de belastingbetaler, staande op uw voetstuk, beklaagt u zich over de manier waarop ik mijn werk verricht en geeft u mij alle mogelijke scheldnamen. Maar vergeet niet, dat uw eigendom, uw familie en ook uw leven van mij of mijn collega's kan afhangen.

JAWEL, BELASTINGBETALER, DAT BEN IK, DIE WAARDELOZE POLITIEAGENT!!!!!

hij blijft actueel....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #166 Gepost op: 1 augustus 2011, 07:33:04
Tja, wat moet je hier als burger nu op zeggen.  :|

Ik denk dat er door de jaren heen een mentaliteitsverandering heeft plaatsgevonden die zijn weerga niet kent.
Soms zou ik de tijd wel eens 20 jaar terug willen draaien.
Wanneer je je als burger netjes aan de regels houdt dan heb je niets te vrezen en als je dan een keer een bekeuring ontvangt dan heb je hem gewoon verdiend. Dit laatste is in die 20 jaar ook wel een beetje veranderd. Werd je vroeger nog wel eens gewaarschuwd, nu heb je meestal gelijk een prent. (onder het mom dat de tijd van waarschuwen voorbij is)
Tref je als agent toevallig iemand die normaal nooit een bekeuring krijgt en zich probeert te verweren met argumenten voor zijn overtreding dan is er weinig begrip. Tref je een begrijpende agent dan kun je als burger ook begrip tonen. Krijg je iemand tegenover je die daar geen tijd voor heeft of niet wil luisteren dan zul je in een situatie kunnen komen waarbij er wederzijds onbegrip ontstaat en van daaruit de frustratie komt. Om dan te gaan schelden of onrespectvol met elkaar om te gaan is nergens voor nodig. Sterker nog, het zal je situatie alleen broerder erop maken. De irritaties over en weer ontstaan dan en dat kan verzanden in disrespect (over en weer).

Er zijn door de jaren heen (20 jaar) ook wel dingen veranderd in de samenleving. De boetes zijn enorm gestegen en er zijn meer mensen die zich gaan uiten op een manier die ons (jij en ik) niet aanstaan.
Dit kom je niet alleen tegen in jouw vak maar in elk vak. Mensen kunnen niet meer op een normale manier met elkaar communiceren lijkt het wel. Waar dat aan ligt weet ik niet. Er zijn voorbeelden genoeg die ik hier niet allemaal ga opnoemen.
Ook het taalgebruik is veranderd. Haalde je het vroeger niet in je hoofd om een iemand uit te schelden, tegenwoordig lijkt het de normaalste zaak en erbij te horen. Krachttermen waarin ziektes genoemd worden zijn er legio.
Ook in het bedrijfsleven is communicatie een van de speerpunten waarin nog veel voordeel gehaald kan worden.

Oh, er zijn trouwens nog zat mensen die wel respect hebben voor de hulpverlener (politie, brandweer, ambupersoneel), maar het worden er helaas steeds minder. Er is een nieuwe generatie aan het ontstaan die ook niet de mijne is. Interesse in hoe iemand leeft, werkt en zijn tijd besteedt is er niet meer bij de jonge generatie. Zorg voor elkaar is al helemaal weg, die kom je alleen nog bij wat ouderen tegen.

Tja, Grizz, de maatschappij veranderd. En soms gaat dat niet helemaal goed.
Ik hoop dat je in ieder geval je niet ondergewaardeerd voelt of gedisrespecteerd. Er zijn nog mensen die wel om jullie geven en begrijpen waarom er soms op een wat andere manier gereageerd wordt.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #167 Gepost op: 1 augustus 2011, 07:50:58
Beste Skippy,

Ik voel mij absoluut niet ondergewaardeerd, sterker nog, ik ben trots op het vak wat ik uitoefen en ga elke dag met heel veel plezier naar mijn werk.

Dat de maatschappij verandert, dat hoort zo, is gezond en ik verander vrolijk mee, geen enkel probleem. Wat mij nog wel eens enige frustratie geeft is dat er burgers zijn, die zonder enige vorm van kennis van mijn vak, gaan oordelen over mijn werkzaamheden, dat is zelfs nog niet erg. 99 van de 100 keer zal ik uitleg geven of het zo maar laten. Er is echter ook wel eens, die ene keer van de 100 dat ik ook eens niet netjes reageer. Professioneel ? Nee niet echt. Menselijk ? Echt wel !

Ik probeer iedereen te behandelen zoals ik zelf ook behandeld wil worden. Over het algemeen werkt dat prima.

Ergo... vaak kan ik de opmerkingen van burgers begrijpen en probeer ik, als ik daar tijd voor heb, deze ook uitleg te geven (al wordt dat vaak opgevat als goedpraten maar dat terzijde) het probleem ligt m niet altijd bij de politie. Maar zoals hier al eerder werd gezegd ook wel eens bij diezelfde burger. Wel op zenden staan, maar niets kunnen ontvangen.

Iedereen wil meer politie, maar niemand wil worden aangesproken op zijn gedrag... dat is het spanningsveld waarin wij werken. Politieagent ? Mooiste vak wat er is !  :)
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #168 Gepost op: 1 augustus 2011, 07:59:15
Beste Grizz,

Ik ben blij om je reactie te lezen. Gelukkig sta jij erboven en houdt je de liefde in je vak.
Komen we toch op hetzelfde punt denk ik. Er wordt niet meer gecommuniceerd. En dan met name geluisterd.
In jouw voorbeeld bij de burger. (wel zenden, niet ontvangen)

Ik ben in ieder geval blij met agenten zoals jij.  O0

vr. gr.
Jan
(en nu ga ik werken)  ;)

P.S. Ik zal op een later moment me nog wel eens in de discussie werpen.  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #169 Gepost op: 1 augustus 2011, 08:05:21
Goed om te lezen Jan ! Bedankt voor je reaktie, zit op het moment op werk, en achter de knoppen op de gmk Za-Wa. Gezien de vakantie tijd is het rustig en dus tijd zat om hier het forum door te kijken... en mij, hier en daar, in een discussie te mengen
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....