Verpleegkundig Centralist

Auteur Topic: Verpleegkundig Centralist  (gelezen 8595 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Gepost op: 2 november 2004, 17:27:59
Hallo,

Ik heb bij sommige RAV's de functie van verpleegkundig centralist en van centralist (niet-verpleegkundig) gezien. Wat is tijdens de taakuitvoering het verschil in achtiviteiten?
En wat houden de taken van deze verpleegkundig centralist in zijn totaal in. Ik snap natuurlijk wel dat ze de meldingen aannemen, deze indiceren, de juiste hulpverlening aansturen, zorgen voor een juiste spreiding van ambulance's over het inzetgebied, maar worden de bellers bijvoorbeeld ook geinstrueerd in de eerste hulp, zoals dat in die afleveringen van Rescue 911 ging?

Wie kan mij er wat meer over vertellen?

Groet,

Luke


HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #1 Gepost op: 3 november 2004, 23:07:02
Is er nu van die 26 die zover al gekeken hebben niet 1 bij die mij een antwoord kan geven op mijn vraag?

 ???
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 4 november 2004, 17:22:56
Ik ben de 48e en kan er ook geen antwoord op geven. :'(

Ik ben wel benieuwd naar het antwoord als dat nog komt tenminste.  ???

Moet ik alvast een topic bij traumatische ervaringen voor je openen voor het geval er geen antwoord komt?

RAdeR


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #3 Gepost op: 4 november 2004, 19:17:20
Alsjeblieft, en een IBS als het zover is. :P
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Lewie

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2005, 13:47:20
De CPA-verpleegkundige voert dezelfde werkzaamheden uit als de niet-verpleegkundige centralist.
Verschil is dat de verpleegkundige (minimaal 1 per dienst) als (medisch-)vraagbaak zou moeten dienen voor de andere centralisten.
Het is inderdaad de bedoeling dat hulpvragers aanwijzingen gegeven worden m.b.t. levensreddende handelingen totdat de hulpverleners ter plaatse zijn.
In andere landen gebeurd dit volgens een strak protocol, wat de centralist vanaf het computerscherm kan oplezen. In Nederland (nog) niet...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2005, 14:32:08
Bij de invoering van Gemeenschappelijke meldkamers, andere technieken zoals C2000, GMS, maar nieuwe protocollen, zie je dat de functie van een centralist opschuift.

Oneerbieding gezegt, van iemand die telefoon opneemt en de radio communicatie doet, naar een INCIDENT- Management en Logistiek Management doet..

Een verpleegkundig centralist zou aan de aard van melding zowel de melder beter kunnen ondersteunen als prioriteiten van de melding kunnen inschatten dan een niet verpleegkundig centralist..

Een melder telefonisch ondersteunen, bij zijn omstanderhulp, gebeurd eigenlijk weinig in de praktijk. Een diagnose op afstand al heel weinig..

Verder zie je dat er meer tooling beschikbaar komt op de meldkamer dan jaren terug. en we zitten midden in zo'n overgangsfase..

Het gekke is dat niemand een gemeenschappelijk gedragen eindbeeld heeft hoe de gemeenschappelijke meldkamer er in de nabije toekomst uit moet zien.

naast de verschillende CAO's en de verschillende opleidingseisen, hebben ook landelijk werkende organisatie elk een ander beeld wat de meldkamer van de toekomst zou moeten kunnen..

Ambulancezorg Nederland, de RGFen, maar ook de politie en brandweer, kijken nog echt door een eigen bril, en lopen vaak het wiel uit de vinden..
Op dit moment is het beeld wat AZN en BIZA, o.a. ISC heeft erg verschillend..

Het word tijd voor een gemeenschappelijke visie..


Lewie

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2005, 14:36:06
Leuk verhaal Peter, maar niet echt een antwoord op Luke z'n vraag...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2005, 14:55:34
Leuk verhaal Peter, maar niet echt een antwoord op Luke z'n vraag...

Ok, het antwoord zat er wel een beetje verborgen in.
Ik zal het duidelijker maken.

1 Melders worden in de praktijk nauwelijks ondersteund met eerste hulp aanwijzingen.
2. In de praktijk zijn de werkzaamheden tussen een verpleegkundig centralist en centralist (niet verpleegkundig) niet verschillend. (zover hun strikte meldkamer werkzaamheden dan) In enkele CPA's heeft de verpleegkundig centralist een vraagbaak functie.. In hoeverre daarvan echt gebruik gemaakt word weet ik niet..

De noodzaak van een verpleegkundig opgeleid persoon in de meldkamer vervaagd naar mate men meer naar geprotocoleerd incidentmanagement.  
Ik zie zelf trouwens wel meer toegevoegde waarde  voor een verpleegkundige als er meer medische en  telefonisch support aan de melder gegeven kan worden.

Maar dat zou met de huidige technieken ook een in de ambulance aanrijdende verpleegkundige kunnen doen.
(VOIP-toepassing) meldkamer die door verbind naar de Verpleegkundige..


The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2005, 19:49:00
Peter,

Je zit een heel eind in de goede richting.

Bij ons (gelderland-Midden) is het onderscheid gemaakt uit nood (personeelstekort)

Wij kennen CPA-centralisten 1e deskundigheid (vaak verpleegkundige-achtergrond) welke zowel het aannemen van meldingen (1-1-2 enz) als het uitgeven van meldingen doen (contact met de ambulances enz)
De centralist 2e deskundigheid mag alleen de uitgifte doen en neemt dus géén meldingen aan.

Het verschil in centralisten is over het algemeen duidelijk merkbaar (en niet alleen in het verschil in salaris; 2 schalen :o)

Werkt deze oplossing?  wat mij betreft voor geen meter!

Greetz,

The Chief
(centralist brandweer)


harold

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2005, 00:25:09
Sommige meldkamers maken het onderscheid aan de hand van de taken die worden uitgevoerd: niet-verpleegkundige centralisten nemen dan bijvoorbeeld geen 112-meldingen aan, maar concentreren zich op de aanname en afhandeling van bestelde ritten, of  administratieve taken. Er gebeurt op zo'n MKA namelijk een hele hoop meer dan alleen het aannemen van telefoontjes en het uitzenden van ambulances.

Ik kan me voorstellen dat op MKA's waar niet-verpleegkundige centralisten wel 112-meldingen aannemen, er altijd de optie bestaat dat de verpleegkundige aangekoppeld meeluistert/meepraat als dat nodig is voor welke reden dan ook.

Ja, er worden door Nederlandse MKA-centralisten wel degelijk instructies gegeven als dat nodig is. Die instructies varieren van simpele handelingen om vast te stellen of er sprake is van een ernstige situatie: schud het slachtoffer aan, ga na of het slachtoffer reageert op pijn tot eerste levensreddende handelingen bij verslikking, bloedingen, reanimatie, e.d.

Op lang niet elke melding volgt een instructie, maar soms blijft een centralist aan de lijn totdat een ambulance ter plekke is.
In dat kader vind ik de aanwezigheid van verpleegkundige centralisten met een sosa-opleiding een hele goede zaak.