Volgens mij lopen er nu wat zaken door elkaar. Door het filmpje en de tekst daarbij kreeg ik het idee dat ambu medewerkers als halve at'ers moeten gaan werken. Daar zie ik geen heil in.
Maar een vest voor ambu personeel, waarom niet. Al is het maar voor de inzetten in de horeca. Een ambu zal nooit ergens gaan helpen waar nog volop geschoten word. Moet je ook niet willen.
Echter staan wij na een incident ook nog met een vest aan dus waarom ambuperaoneel niet. Gewoon de zelfde als wij hebben in ambu stijl.
Er lopen heel veel zaken door elkaar.
1. Kogel- /steekwerend vest standaard op ambulance als persoonlijke beschermingsmiddel voor incidenten waarbij geschoten is of ambulancemensen tussen publiek door moeten bijvoorbeeld in volle kroeg waar het niet uitgesloten is dat iemand het ambulancepersoneel steekt.
2. Inzet in HAZMAT situaties waarbij de ambulancedienst samen met de brandweer werkt in de hot zone. In praktijk is dit relatief simpel te realiseren.
3. Inzet met politie in warm zone (special operations paramedics). Wat je zag in filmpje klopt, er zijn paramedics die met een arrestatieteam of een anti-terreureenheid mee gaan. Het gaat om een uiterst select groepje paramedics die voldoen aan alle eisen die de politie ook stelt aan haar eigen mensen die werken in dergelijke teams. In feite gaat het om detachering omdat deze mensen 80% van de werktijd bij de politie zijn (geplande inzetten, briefing, training, oefening, etc.). De werkgever (ambulancedienst) levert alleen een vent die minimaal 5 jaar hoogwaardige ambulancezorg heeft geleverd bij een ambulancedienst en blijft zorgen dat de politie de beschikking heeft over een medisch hulpverlener die bekwaam blijft (opleiding, training en aantal uren zelfstandig werken op een reguliere ambulance). Het principe moet zijn dat ze voor dit soort zware eenheden een toegevoegde waarde zijn en onder geen enkel beding een hinderende factor zijn. Ik neem aan dat jij als politieman zelf ook heel goed beseft dat arrestatieteams en anti-terreureenheden in Londen als het anders zou zijn (de eenheid in het filmpje, in London gebruikt men de naam Central Operations) geen enkel belang hebben om tijdens hun gevaarlijke werk een ambulancebroeder mee te nemen.