Die medics in het DSI stelsel ... waar halen die hun klinische ervaring vandaan?
Met wat cursusjes en oefeningen doen haal je het niet. Is mooi op papier, in praktijk niet.
Ik heb de kans gehad om samen te werken met Special Forces medics (SOF aidman). Zij zeggen zelf dat ze wel bepaalde handelingen mogen doen en ook wel zullen doen als het moet, maar zijn heel eerlijk dat zij reële ervaring missen die een ambulanceverpleegkundige/paramedic wel heeft omdat die dagdagelijks hetzelfde werk doet. En het zijn geen omhoog gevallen jongens, ze weten goed wat ze wel of niet kunnen.
Laat nu net dat zijn wat ze over de grote en kleine plas al lang achter zijn (zie eerdere post met links van mij) en daardoor paramedics uit de civiele EMS diensten in hun tactische diensten integreren. Is voor hun een win-win situatie. Zij hebben een agent vrij voor het echt tactische werk en ze krijgen een vent/meid die top is in het medisch handelen oa door hun ervaring.
Of ze daar aan deze kanten klaar voor zijn? Duidelijk niet.
Chris, ik ben het vaak met je eens, absoluut als het gaat om HART (verplaatst naar ander topic) en ambulancemensen trainen om levens te kunnen redden in MCA scenario, Nederland en Belgie zijn daar helemaal niet klaar voor. Dat is zorgwekkend omdat sommige landen zeker weten dat ze ambulancediensten hebben die snel een forse slag kunnen slaan door burgerlevens te redden en er landen zijn die moeten bidden dat in hun land de aanslag nooit zal komen.
Medics van defensie kunnen niet de zorg verlenen zoals een paramedic of een ambulanceverpleegkundige het wel kan.
Echter werkt men in Nederland met ambulanceverpleegkundigen, de kans dat er iemand tussen zit die geschikt zou kunnen zijn om te kunnen werken met een arrestatieteam van de politie of een anti-terreureenheid (politie/mariniers) is nihil. Het moet iemand zijn die fysiek geschikt is maar ook het juiste karakter heeft. Ik denk dat als ambulancediensten dit willen ze wel mensen naar de politie of mariniers kunnen sturen voor een test maar de broeders 2 uur later al weer weggestuurd zijn door politie/marine.
Als je de hypothetische situatie zou hebben dat een medic van de Nederlandse special forces aan de slag zou kunnen op een Nederlandse ambulance heb je potentieel iemand die je zou kunnen aandragen bij de politie voor dit soort taken.
Deze mensen liggen niet voor het opscheppen, momenteel heeft Londen een vacature, ze zitten op dit moment al in de fase om deze man te zoeken buiten de UK.
Het is veel te kort door de bocht om te stellen dat in Nederland de boel niet op orde is omdat er niemand van de ambulance mee gaat met dit soort eenheden. Ik denk dat wat men op dit gebied in Nederland heeft het hoogst haalbare is.