Alleen op basis van de WGBO (wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst) kunnen we dwang toepassen. Denk dan aan het vastketenen van een patiënt of tegen zijn wil in toch meenemen naar de SEH.
In de praktijk betekend dat, dat je in uitzonderlijjke situaties een patiënt best met wat eigen mankracht/dwang/duwwerk mee kan nemen.
De politie heeft echter de geweldsmonopolie, dat moet ook héél duidelijk zijn.
En daar (van de politie dus) moet je dan ook zoveel mogelijk gebruik van maken!
Binnen de ambulancewereld is er nog wel eens discussie over het "meenemen" van politie. Men is bang dat het bepaalde figuren kan afschrikken om de volgende keer weer de ambulance te bellen. Maar dat is voor mij geen redenen om niet op voorhand politie mee te nemen, in die situaties die daar in mijn (of die van de MKA) ogen om vragen.
Ditzelfde is overigens ook van toepassing over de mogelijkheid voor ons om vermoedens van kindermishandeling, of verwaarlozing, gemakkelijk bij het AMK te melden. Maar nu dwaal ik wel heel erg af
Het belangrijkste is en blijft om voorzichtig te zijn en geweld zoveel mogelijk uit de weg te gaan. Net zoals bij de politie is "je mond" voor de ambulancebroeder je beste wapen