Kijk, dat heb je inderdaad goed! Maar dat ligt dus niet aan de politiecultuur en het in hokjes denken vanuit de blauwe tak....
Dat zijn ontwikkelingen die vanuit de ambulancedienst moeten komen. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitrusting van hun eigen personeel. En als ze inderdaad mee willen doen in een Amok training dan moet die bereidheid vanuit hun komen. Daar kan je de politie niet op aanvallen.
Als de medische wereld er klaar voor is om mee te gaan in die ontwikkelingen dan kunnen ze zo aansluiten.
Dan zijn we het helemaal met elkaar eens. Bij ons is het systeem ook niet ontstaan omdat de politie en internal security force de ambulancedienst en het traumacentrum belden.
Als eerste zijn hoge heren van diverse diensten om tafel gegaan. De medical director van de ambulancedienst kan met zijn equivalenten van andere diensten erg snel overeenstemming bereiken op papier. Voor de officieren op straat, de instructeurs van diensten en alle gewone politie-, brandweer-, en ambulancemensen op straat is het een totaal ander verhaal omdat zij het in praktijk moeten gaan leren en uitvoeren.
Ik ben ook van mening dat politie op zich helemaal niet hoeft te bemoeien met kogelwerend vest voor ambulancemedewerkers. De directeuren van RAV's zijn primair verantwoordelijk voor dit soort persoonlijke beschermingsmiddelen. De politie kan hooguit zeggen dat deze werkgevers geen 100% garantie hebben dat "sein veilig" van politie ook daadwerkelijk zegt dat het veilig genoeg is om geen minimale voorzorgsmaatregelen te nemen zoals dat vest dragen.
In Nederland heb je ook nog het landelijke netwerk acute zorg (de traumacentra en MMT's), voorts is er nog een club van traumachirurgen (binnen de wetenschappelijke beroepsvereniging van chirurgen). Deze inzichten die ik hier gepost heb zijn geen inzichten van vorige week.
Ik ben helemaal met je eens dat je vanuit het domein van de politie zegt dat de medisch hulpverleners er eerst klaar voor moeten zijn. Voorwaarde is wel dat de politie eisen stelt, bijv. conditie van ambulancemensen die mee gaan tijdens dit soort inzetten en zorgt dat ambulancemensen instructie krijgen van jullie instructeurs waarbij deze mensen leren wat de procedure is, bekend raken met de terminologie binnen de politie bij dit soort inzetten, leren om te werken in groepsverband waarbij het belang van slagen van de missie prioriteit heeft, etc.
Voorts is cruciaal dat politie ook regelmatig gaat oefenen samen met ambulancedienst om te zorgen dat je samen klaar bent voor alle denkbare scenario's.
Ik besef heel goed dat het in Nederland uitermate complex gaat worden dit te realiseren omdat vakbonden van politiemensen nu al klagen dat ze veel te weinig gelegenheid krijgen om te oefenen. Binnen de ambulancezorg heerst er een toetscultuur in plaats van een oefencultuur. Als je dit soort zaken door wil voeren moet er erg veel veranderen waarbij het doel is dat je burgers het leven kan redden en zoals ik eerder postte ook als politiemedewerker in de hotzone zeker weet dat er een medisch professional met "traumazorg-ervaring" heel dicht bij je in de buurt is in de warm zone en niet een kilometer verder op in t-shirt achter de ambulance in het veilige gebied staat te wachten.