Elke EHBO-er moet voor zich zelf weten of ze met EHBO diensten meedraaien. Idd zoals EHV-er zegt de meeste mensen gebruiken het als ze echt iets op hun pad tegenkomen. Ik zal zelf wel eerlijk van mening zijn in het echt als je bijv. bij evenementen meedraait en er gebeurt wat doe je daar wel de meeste ervaring van op. Maar oefenen met goede lotussen tijdens herhalingslessen leer je ook een hoop van. (weet ik uit eigen ervaring.)
Ik vind daarom dat er niet moeten worden gekeken met welke diensten iemand meedraait, maar wat is de waarde van een EHBO-er tijdens een incident. Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand die regelmatig evenementen meedraait en bij meerdere incidenten heeft geholpen het er niet beter van afbrengt dan iemand die alleen elk jaar weer herhalingslessen volgt. Ook die mensen kunnen misschien wel goed helpen bij een incident. Ik vind daarom niet dat er moet worden gekeken naar of iemand assiteert bij evenementen.
Je moet het zo zien alles wat je leert bij de EHBO cursus krijg je in het echt niet hetzelfde terug, maar het is een stukje toepassing. En wie weet kan degene die elk jaar de herhalingslessen volgt er beter mee omspringen dan iemand die altijd weer helpt bij evenementen.
Uiteraard, Ik kan niet anders als het hier volledig mee eens zijn (wat ongeveer dezelfde strekking heeft als de 2 posts hierboven).
Wat ik bedoel is dus bij een evenement: iemand met EHBO met of zonder ervaring is beide een EHBO'er, maar 2 onervaren EHBO'ers zou ik nooit samen als een team bij een evenement laten staan, ongeacht hun ervaring bij herhalingslessen.
Ik weet van mezelf dat het toch echt anders aanvoelt en handelen is, of je iets moet doen waarbij je weet dat het "echt" is.
Ik bedoel hier ook zeker niet mee te zeggen dat een opleiding zonder ervaring niets waard is, maar wel dat het gewoon veel scheelt.
Verder een reactie op Willem D's eerste alinea:
Niet helemaal mee eens. Uiteraard, "oefenen" is op een herhalings les erg belangrijk, maar wij hebben soms ook avonden waarbij we maar een half uurtje oefenen, en anderhalf uur gewoon theorie krijgen. Onze kader instructeur doet dat ook op zo'n manier dat het geen onnodige theorie is, maar theorie waardoor je begrijpt waarom je op een bepaalde manier moet handelen, en dus waardoor alles veel logischer wordt. Een "biologie ondersteuning" als het ware.
Zo hebben we recentelijk een herhalingsles warmte en koude -letsels gekregen. Hier heeft hij ruim een uur gesproken waarom het lichaam reageerd zoals het reageerd, met foto's en tekeningen er bij. (denk daarbij ook het lichamelijke verschil tussen 1e, 2e en 3e graads)
Daarom denk ik dus dat het heel erg afhankelijk is van hoe je kader het uitlegd, maar ook hoe je kader het overbrengt. Als een kader instructeur al moeite heft met een eenvoudige handeling goed over te brengen aan een "klas", dan wordt een theorie avond natuurlijk al helemaal zwaar en inspannend voor het publiek. Ik ben van mening dat zoiets "in je zit", om mensen op die manier te stimuleren en dingen aan te kunnen leren.