Zeevaart versus Binnenvaart

Auteur Topic: Zeevaart versus Binnenvaart  (gelezen 2834 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 25 april 2011, 10:43:55
Matroos overboord gespoeld maar gered, schip losgeslagen
Op de Westerschelde ter hoogte van boei 61 (Konijnenschor) is vrijdagmiddag 22 april de matroos van het Belgische binnenvaart-containerschip Alcedo door de golfslag van het voorbijvarend containerschip Kyoto Express letterlijk van dek gespoeld en in het water terechtgekomen. Eerder op de dag sloeg een binnenvaartschip los en kraakte een motorjacht in de haven van Walsoorden.

De snelheid van de Kyoto Express op vrijdagmiddag is via AIS terug te vinden op www.marinetraffic.com . 12,5 knopen staat gelijk aan ruim 23 km per uur. (Eerdere data niet meer beschikbaar)

Schipper Luc Geffens van de Alcedo zag het vanuit zijn stuurhut gebeuren, sloeg onmiddellijk vol achteruit en meldde op de marifoon 'Man overboord'. Maar de achteropkomende collega Anco Haaima van de Sympharosa had het incident eveneens gezien en ging dwars in het vaarwater liggen zodat de matroos, die een zwemvest droeg, daar naartoe kon zwemmen en zich aan boord liet hijsen. Met een nat pak en met de schrik kwam hij er vanaf. Hij had hooguit tien minuten in het water gelegen.

De Alcedo, 110 m lang bij 11,40 m breed, was geladen met containers en voer van Terneuzen naar Antwerpen. De Kyoto Express, Hapag Lloyd, Duitse vlag, was afvarend van Antwerpen met bestemming Southampton. Het incident gebeurde omstreeks 15.00 uur net voor de bocht van Bath.  

Schipper Luc Geffens: 'Op de Westerschelde hebben we vrijwel dagelijks last van de te snel varende zeevaart en de daarmee gepaard gaande golfslag maar dit keer was het er werkelijk over; zowel letterlijk als figuurlijk. De golf kwam vooraan in en rolde als het ware over het schip; alles meenemend wat niet zeevast was gesjord, inclusief de matroos. De loods aan boord van het zeeschip moet het ook hebben gezien want hij verontschuldigde zich achteraf over de marifoon. Het wordt toch tijd dat de zeevaart wordt gewezen op de gevolgen van te hoge snelheid en de daarmee gepaard gaande golfslag die de binnenvaart in de problemen kan brengen', aldus Geffens.

Walsoorden
Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) onderzoekt het incident met de overboord gespoelde matroos, maar ook een incident eerder op de dag waarbij behoorlijk schade ontstond door een losgeslagen binnenvaartschip in de haven van Walsoorden. Beide incidenten deden zich voor na het passeren van een zeeschip.

In de nacht van donderdag 21 op vrijdag 22 april braken in de haven van Walsoorden drie trossen van een binnenvaartschip toen een Noors zeeschip de haven passeerde. Door de daarop volgende verplaatsing kraakte het binnenvaartschip een motorjacht en trok een meerpaal om. Het jacht raakte zwaar beschadigd. Omdat loodsen en kapiteins van zeeschepen rekening moeten houden met gemeerde schepen in de haven van Walsoorden stelt de Waterpolitie van het KLPD een onderzoek in. De Noorse kapitein is inmiddels als verdachte gehoord en ook de loods wordt binnenkort door de Waterpolitie gehoord. Van het Duitse schip zijn zowel de kapitein als de loods gehoord. De Alcedo is inmiddels in België maar de bemanning zal binnenkort ook een verklaring tegenover de Waterpolitie afgegeven, aldus een woordvoerder van het KLPD.  

Bij de reacties volgt een aardige discussie...

http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid15571-matroos-overboord-gespoeld-maar-gered-schip-losgeslagen.html




joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2011, 23:20:39
Mooi gevonden Doruz, inderdaad iets wat naar mijn idee steeds vaker aan de orde is. En dan gaat het in de commentaren alleen nog maar over binnenvaart/zeevaart/pleziervaart. Ga maar eens bij Koudekerke/Dishoek op het strand staan als er zo'n zeeschip (te) hard langskomt: dan heeft de Reddingsbrigade haar handen vol aan alle badgasten die in de stromingen en golven dreigen te verdrinken.

Een deel van de vaargeul van de Westerschelde loopt zo dicht langs een van de drukste Zeelandse stranden, dat moet nog een keer fout gaan!  :-X
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 26 april 2011, 17:56:03
Aan de andere kant: als je ziet hoe vaak binnenvaart schepen bij een beetje westen wind in de problemen komen bij de Rotterdamse hoek?
Een schip van 100 meter wat op het IJsselmeer met golven van amper 1,5 meter volloopt omdat het tot het gangboord geladen is en niet is afgedekt, getuigt ook niet van goed 'zeemanschap'.... :-\