Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''

Auteur Topic: Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''  (gelezen 14376 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Ik ben het deels met je bericht eens, alleen die opmerking over 19 jarige agenten die voor miljoenen schade rijden slaat kant noch wal. Ik snap best dat je gefrustreerd bent omdat ook een ambu staande gehouden kan worden, maar dat is nu eenmaal zo. Ze doen dat niet voor niets. Zij weten ontzettend veel over rem-,reactieafstand, remvertragingen enz. Alles wat van belang is tijdens een A1 rit. Zij kijken dan ook heel anders naar rijden over de vluchtstrook met ogs dan de gemiddelde hv-collega. De vraag is of het op dat moment verstandig is om een ambu die ogs voert staande te houden. Een belletje naar of gesprekje met de betreffende ambu na afloop is ook een manier om een discussie te starten. Over de politie: natuurlijk zijn er agenten die schade rijden, maar dat zijn echt niet alleen maar jongeren. Sterker nog, die hebben juist vrijwel allemaal een aanvullende rijopleiding gehad, in tegenstelling tot de oudere collega's. Zij kunnen situaties dus vaak beter inschatten. En dat de politie veel schade rijdt is echt niet zo vreemd. Zij komen in situaties die burgers, maar ook overige hv diensten nooit mee zullen maken.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
......Zij weten ontzettend veel over rem-,reactieafstand, remvertragingen enz. Alles wat van belang is tijdens een A1 rit. Zij kijken dan ook heel anders naar rijden over de vluchtstrook met ogs dan de gemiddelde hv-collega............
ehh....hier is een ambu chauffeur in opgeleid ook dat zit in zijn LOI pakket (laatste grappig bedoeld)+ de nodige verplichte bij- en rij scholingen

dus ik kan de reactie van tintin wel begrijpen op de situatie die zij neer zet ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
ehh....hier is een ambu chauffeur in opgeleid ook dat zit in zijn LOI pakket (laatste grappig bedoeld)+ de nodige verplichte bij- en rij scholingen

dus ik kan de reactie van tintin wel begrijpen op de situatie die zij neer zet ;)
En ook de brandweer heeft daar les in  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Dat weet ik  ;)
Maar de KLPD is gespecialiseerd in verkeer en gaat er net wat uitgebreider op in  ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Dat weet ik  ;)
Maar de KLPD is gespecialiseerd in verkeer en gaat er net wat uitgebreider op in  ;)
Ik heb toch een beetje een dubbel gevoel hierbij, ik denk dat ik door de ambulance rijopleiding een goede chauffeur ben geworden, de rijopleiding ambulancechauffeur is inderdaad ook inclusief de rem reactie en stop afstanden, daardoor denk ik dat ik gecombineerd met mijn eerder opgedane rijervaring capabel genoeg ben om tijdens een A1 te beslissen dat ik over de vluchtstrook ga rijden met een bepaalde snelheid. Ik weet net zo goed als de "goden"van het KLPD(als ik jou zo ongeveer mag geloven) dat je daar mee moet oppassen, ik heb (opgeteld bij mijn vorige werkgever) dagenlang over de vluchtstrook gereden met OGS inmiddels...   dus die valkuilen ken ik inmiddels wel ;)  
Daarnaast: ik ben ook behoorlijk gespecialiseerd in verkeer: Ik ben beroepschauffeur, mijn werk is autorijden, ik rij de hele dag, terwijl ik bewust met het verkeer om me heen bezig ben om de rit die ik heb zo efficiënt mogelijk te rijden en zo comfortabel mogelijk te maken voor mijn patiënt achterin. Dat betekend dat ik mij bijvoorbeeld ook continue bewust probeer te zijn van de toestand van de weg, de route die ik wil/kan rijden, de mogelijkheden en onmogelijkheden die ontstaan door andere weggebruikers, de toestand van de patiënt, en/of daarvan afgeleid de noodzaak om bepaalde risico's te nemen onderweg naar een melding/ziekenhuis. Die risico's neem ik dan ook bewust, niet omdat ik het nou zo leuk vindt om met 80 langs een file te blazen, maar  omdat ik voor mezelf het idee heb dat de combinatie van de breedte van de vluchtstrook met de snelheid van het verkeer en mijn eigen snelheid dusdanig is dat ik denk er zonder problemen voor anderen te veroorzaken langs kan. Dat is namelijk mijn werk: dat busje waar ik met mijn collega inzit zo snel als veilig kan op de plaats brengen waar op ons gewacht wordt.... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Echter is dan mijn vraag: Hoe wil je vanuit je koekblik met blauwe balk en sirene het fluitje z'n werk laten doen !?
Volgens mij begrijp ik je niet, leg het eens uit ?

't was maar een idee,  :-[

Ik ben zelf geen hulpverlener, maar zie wel regelmatig dat motoragenten het verkeer stil zetten op een drukke kruising om zo een ambulance vrije doorgang te verlenen....
Vandaar dit idee...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
't was maar een idee,  :-[

Ik ben zelf geen hulpverlener, maar zie wel regelmatig dat motoragenten het verkeer stil zetten op een drukke kruising om zo een ambulance vrije doorgang te verlenen....
Vandaar dit idee...


Het was niet aanvallend bedoelt ;)
Was gewoon even benieuwd wat je bedoelde :p


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Het was niet aanvallend bedoelt ;)

Dat was me al duidelijk.... O0
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Vorige week besloot een overijverige KLPD agent een collega ambu aan te houden op de A12 omdat hij met A1 OGS op de vluchtstrook reed. Het was spits en door wegwerkzaamheden was er geen andere keus.

Gebeurt zoiets vaker? Tijdens een spoedrit aangehouden worden? Bizar! Is dat naar aanleiding van incidenten met HV-voertuigen die ongeoorloofd met OGS hebben gereden? Zo ja, dan nog vind ik het erg overantwoordelijk van betreffende KLPD-er. Als iedere seconde telt...wie vertelt dat die overijverige figuur even? Hij had ook even de CPA kunnen contacten als ie het niet vertrouwde.   ???


Danoontje

  • Gespecialiseerd Verpleegkundige met ruime praktijkervaring
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Ik ben het deels met je bericht eens, alleen die opmerking over 19 jarige agenten die voor miljoenen schade rijden slaat kant noch wal. Ik snap best dat je gefrustreerd bent omdat ook een ambu staande gehouden kan worden, maar dat is nu eenmaal zo. Ze doen dat niet voor niets. Zij weten ontzettend veel over rem-,reactieafstand, remvertragingen enz. Alles wat van belang is tijdens een A1 rit. Zij kijken dan ook heel anders naar rijden over de vluchtstrook met ogs dan de gemiddelde hv-collega. De vraag is of het op dat moment verstandig is om een ambu die ogs voert staande te houden. Een belletje naar of gesprekje met de betreffende ambu na afloop is ook een manier om een discussie te starten. Over de politie: natuurlijk zijn er agenten die schade rijden, maar dat zijn echt niet alleen maar jongeren. Sterker nog, die hebben juist vrijwel allemaal een aanvullende rijopleiding gehad, in tegenstelling tot de oudere collega's. Zij kunnen situaties dus vaak beter inschatten. En dat de politie veel schade rijdt is echt niet zo vreemd. Zij komen in situaties die burgers, maar ook overige hv diensten nooit mee zullen maken.

Okay ik chargeer een beetje... maar de kern mag duidelijk zijn. Waar ik nog wel benieuwd naar ben is naar een voorbeeld m.b.t. jouw laatste opmerking? Wat maakt een politie agent mee wat zo'n dringende spoedbehoefte heeft dat hij daar zo,n groot verkeersrisico voor mag nemen. Naar mijn mening is die reden er namelijk niet. Maar goed, ik draag dan ook geen pistool, wapenstok en pepperspray.  

Een "leuk" praktijk voorbeeldje. Melding gevallen fietser. We vertrekken samen met politie onder A1 richting ongevals locatie. Wij rijden pittig daar naar toe, politie rijdt ons volledig zoek. Scheurt kruising over, links rechts over banen en vluchtstrook. Komen vervolgens aan en wij vragen wat ook alweer de reden was dat het zo moest. We hadden toch toestemming was het antwoord. Uhm....maar wij kwamen toch voor de gezondheid van het slachtoffer, wat is jullie excuus zo hard te rijden. Daar moesten ze even over nadenken... en dat duurde even. ???
IC vpk, AVP, Docent, MBO, HBO