Ik heb toch een beetje een dubbel gevoel hierbij, ik denk dat ik door de ambulance rijopleiding een goede chauffeur ben geworden, de rijopleiding ambulancechauffeur is inderdaad ook inclusief de rem reactie en stop afstanden, daardoor denk ik dat ik gecombineerd met mijn eerder opgedane rijervaring capabel genoeg ben om tijdens een A1 te beslissen dat ik over de vluchtstrook ga rijden met een bepaalde snelheid. Ik weet net zo goed als de "goden"van het KLPD(als ik jou zo ongeveer mag geloven) dat je daar mee moet oppassen, ik heb (opgeteld bij mijn vorige werkgever) dagenlang over de vluchtstrook gereden met OGS inmiddels... dus die valkuilen ken ik inmiddels wel
Daarnaast: ik ben ook behoorlijk gespecialiseerd in verkeer: Ik ben beroepschauffeur, mijn werk is autorijden, ik rij de hele dag, terwijl ik bewust met het verkeer om me heen bezig ben om de rit die ik heb zo efficiënt mogelijk te rijden en zo comfortabel mogelijk te maken voor mijn patiënt achterin. Dat betekend dat ik mij bijvoorbeeld ook continue bewust probeer te zijn van de toestand van de weg, de route die ik wil/kan rijden, de mogelijkheden en onmogelijkheden die ontstaan door andere weggebruikers, de toestand van de patiënt, en/of daarvan afgeleid de noodzaak om bepaalde risico's te nemen onderweg naar een melding/ziekenhuis. Die risico's neem ik dan ook bewust, niet omdat ik het nou zo leuk vindt om met 80 langs een file te blazen, maar omdat ik voor mezelf het idee heb dat de combinatie van de breedte van de vluchtstrook met de snelheid van het verkeer en mijn eigen snelheid dusdanig is dat ik denk er zonder problemen voor anderen te veroorzaken langs kan. Dat is namelijk mijn werk: dat busje waar ik met mijn collega inzit zo snel als veilig kan op de plaats brengen waar op ons gewacht wordt....
Ik snap wat je bedoelt hoor
Het zijn geen goden, zij weten nu eenmaal veel van verkeer. Dat is een feit. Jij, ik en nog veel meer mensen weten daar ook heel wat van, laat daar geen misverstand over bestaan.
Let wel, de politie heeft wel een toezichthoudende taak en kijkt er daarom anders naar dan anderen. Ik vind het persoonlijk wat ver gaan om een hv-dienst welke met ogs ( met max 70 km/u )over de vluchtstrook gaat, staande te houden. Zoals ik al in mijn vorige bericht zei: gewoon ff een belletje naar de cpa of een bezoekje aan de collega's van de bewuste hv-dienst na afloop van hun inzet om een gesprek aan te gaan.
Okay ik chargeer een beetje... maar de kern mag duidelijk zijn. Waar ik nog wel benieuwd naar ben is naar een voorbeeld m.b.t. jouw laatste opmerking? Wat maakt een politie agent mee wat zo'n dringende spoedbehoefte heeft dat hij daar zo,n groot verkeersrisico voor mag nemen. Naar mijn mening is die reden er namelijk niet. Maar goed, ik draag dan ook geen pistool, wapenstok en pepperspray.
Een "leuk" praktijk voorbeeldje. Melding gevallen fietser. We vertrekken samen met politie onder A1 richting ongevals locatie. Wij rijden pittig daar naar toe, politie rijdt ons volledig zoek. Scheurt kruising over, links rechts over banen en vluchtstrook. Komen vervolgens aan en wij vragen wat ook alweer de reden was dat het zo moest. We hadden toch toestemming was het antwoord. Uhm....maar wij kwamen toch voor de gezondheid van het slachtoffer, wat is jullie excuus zo hard te rijden. Daar moesten ze even over nadenken... en dat duurde even.
Een groot verkeersrisicio is sowieso aanwezig bij het rijden met ogs, het maakt niet uit welke hv-dienst dat is op dat moment. Het verschil met de overige hv-diensten is dat de politie een toezicht -en handhavende taak heeft. Uit ervaring: je rijdt toch anders met ogs als je achter een bankovervaller aan zit, dan dat je naar een onwel persoon onderweg bent. Ik neem aan dat een ieder zich daar wel iets bij kan voorstellen, of je het nu met me eens bent of niet. Maar ook dan geldt: artikel 5 WVW'94 blijft van toepassing, dus geen gevaar of hinder veroorzaken voor het overige verkeer.