Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''

Auteur Topic: Tips van de hulpdiensten, ''hoe te reageren op een spoedvoertuig ?''  (gelezen 14417 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piles

• Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 23 januari 2010, 00:06:12
Zo heb ik dat ook geleerd, maar ik zie er niet direct een toegevoegde waarde in
Ik vind het wel makkelijk, vooral bij kleine rotondes als je auto's vanuit tegenovergestelde richting ziet komen :)

Albert-Jan

• Medewerker Arrondissementsparket Openbaar Ministerie Middelburg
  • Forum gebruiker
  • Ambulance 19105 Goes
Reactie #51 Gepost op: 23 januari 2010, 00:57:49
Zo heb ik dat ook geleerd, maar ik zie er niet direct een toegevoegde waarde in

Ik vind het ook wel makkelijk want zo kan je zien of iemand nog op de rotonde blijft. Als iemand geen richting aangeeft kan het zijn dat hij of rechtdoor gaat omdat hij zoals jou denkt of dat hij eraf gaat.(waar je ook richting bij moet aangeven maar vaak niet gebeurd) Als mensen zich hier niet aan houden kunnen er wel onzekere situaties voor doen. Bij ons in Goes hebben we ook een dubbele rotonde waar dit zeker makkelijk is als het wel gedaan wordt. :)

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Reactie #52 Gepost op: 23 januari 2010, 09:59:04
Ben dan geen ambuchauffeur maar had gisteren even een praktijkvoorbeeldje,

Tunneltraverse Rotterdam, 2 baans weg die door verkeerslichten vast staat.
Bij het verkeerslicht staat een rood licht/snelheid flister en een Ambu met A1 duikt achter ons op.
Ik sta met de vrachtwagen op 2 auto's na vooraan in het rijtje en men bleef gewoon achter die stopstreep staan.... ::)
Aangezien ik geen kant op kon een ruk aan de luchthoorn gegeven en toen ging met een heel klein beetje opzij maar nèt genoeg om niet over de voelers van de flitskast te rijden.
Ik kon er op dat moment wel langs om ruimte te creeren voor de ambulance door wel dwars door het rode licht te rijden en werd hierdoor wel geflitst.
De kruising zelf was al volledig vrij omdat het verkeer wat links en rechts stond de ambu al hadden opgemerkt en stil bleven staan,
alleen Jan Lul en Truus Trut die voor mij stonden hielden de boel gewoon op door flitskast angst..

Doordat ik geflitst ben heb ik meteen mijn baas dit voorval in de agenda laten zetten met datum,tijdstip en ambu nummer.
De ambu werd overigens ook geflitst dus het is aantoonbaar waarom ik op de foto sta..

Dus medemensjes,
trek eens door rood heen (ook al staat er een flitser)...
Je kan gewoon achteraf aantonen waarom je door rood ben gereden...
Groetjes, Marco

erdebee

• EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
    • Erdebees website
Reactie #53 Gepost op: 23 januari 2010, 17:38:13
Dus medemensjes,
trek eens door rood heen (ook al staat er een flitser)...
Je kan gewoon achteraf aantonen waarom je door rood ben gereden...

Weet wel dat je formeel nog steeds in overtreding bent en dat de bekeuring je niet kwijtgescholden hoeft te worden. Jij bent immers geen voorrangsvoertuig, jij hebt geen ontheffing voor het rijden door rood, zelfs niet als er een hele colonne A1-tjes achter je zit.
Dat waarschijnlijk in de praktijk bij een bezwaar de bekeuring wél wordt kwijtgescholden is dan eigenlijk gewoon coulance.

JaVaZee

• Forum gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 23 januari 2010, 19:10:57
Weet wel dat je formeel nog steeds in overtreding bent en dat de bekeuring je niet kwijtgescholden hoeft te worden. Jij bent immers geen voorrangsvoertuig, jij hebt geen ontheffing voor het rijden door rood, zelfs niet als er een hele colonne A1-tjes achter je zit.
Daar heb je gelijk in.

Maar wil jij dan zeggen dat jij niet door rood rijd, dat kleine stukje? Besef wel dat die ambu misschien opweg was naar een reanimatie, en misschien door jou net te laat komt.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #55 Gepost op: 23 januari 2010, 19:18:00
En kijk eens een keer in je spiegels. Hele volksstammen die niet begrijpen dat ze erg handig kunnen zijn in dat soort situaties.  :-X

JaVaZee

• Forum gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 23 januari 2010, 19:23:17
En kijk eens een keer in je spiegels. Hele volksstammen die niet begrijpen dat ze erg handig kunnen zijn in dat soort situaties.  :-X
Volgens mij zijn spiegels er juist om er door te kijken naar achteren? ???

Moet gewoon bij je rijbewijs een vast onderdeel worden, wat doe je als er een HV voertuig aankomt en hoe doe je het? Het hoeft niet eens in de praktijk, als het in de theorie zit is het ook al goed. Alhoewel praktijk ook wel handig zou zijn...

JM

• Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • Arnemuiden 4534
Reactie #57 Gepost op: 23 januari 2010, 19:25:19
Volgens mij zijn spiegels er juist om er door te kijken naar achteren? ???

Moet gewoon bij je rijbewijs een vast onderdeel worden, wat doe je als er een HV voertuig aankomt en hoe doe je het? Het hoeft niet eens in de praktijk, als het in de theorie zit is het ook al goed. Alhoewel praktijk ook wel handig zou zijn...

Leg het voor bij het CBR ;)

JaVaZee

• Forum gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 23 januari 2010, 19:30:56
Leg het voor bij het CBR ;)
CBR? Coekjes bij rotonde's?

Ik denk niet dat ik indruk maak als een snotneus van net 13 ;)
Deze dingen moeten we met z'n allen voorleggen aan dat CBR. 1 persoon heeft geen nut, 13 of 50. Dat moet op grote schaal gebeuren O0

JM

• Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • Arnemuiden 4534
Reactie #59 Gepost op: 23 januari 2010, 19:34:35
CBR? Coekjes bij rotonde's?

Ik denk niet dat ik indruk maak als een snotneus van net 13 ;)
Deze dingen moeten we met z'n allen voorleggen aan dat CBR. 1 persoon heeft geen nut, 13 of 50. Dat moet op grote schaal gebeuren O0

Dan doe je het namens het hv-forum :D Dan laat je gewoon een brief opstellen :)