Zoals beloofd is hier mijn fotoverslag van de heli-inzet in Schoorl op maandag 2 mei 2011. Voor mij begon de inzet eigenlijk al de avond ervoor. Om 17:24 uur ging mijn pager af in verband met de aanvraag van de blusheli’s voor een inzet in Schoorl. Al snel werd duidelijk dat de inzet die dag niet meer plaats kon vinden omdat de heli’s er pas kort voor zonsondergang zouden zijn.
Ik ben toen op verzoek van de HSB naar Apeldoorn gegaan om voorbereidingen te treffen voor een eventuele inzet de volgende dag. En omdat het duidelijk werd dat de brand fors was gingen we voorzicht rekening houden met de inzet van een compagnie natuurbrandbestrijdingsvoertuigen. Met die gedachte zijn we toen het e.e.a. gaan voorbereiden. Hoewel de pelotons en compagnieën voor bijstand voorbereid in GMS zitten is er toch nog altijd genoeg te regelen.
Lange tijd bleef het stil en leek het erop dat er geen hulp uit Noord- en Oost-Gelderland nodig was. Rond 22:00 uur kwam er ineens toch het verzoek om de volgende dag twee heli’s en een compagnie te leveren. We zijn toen snel de boel in gang gaan zetten. Nadat het meeste was geregeld ben ik nog gauw een paar uurtjes gaan slapen om vervolgens om 04:00 uur met FBO-team van 4 man onderweg e gaan naar Schoorl. Ter plaatse hebben we ons gemeld bij het COPI en hebben we met de bataljonscommandant snel een aantal belangrijke zaken doorgenomen. De oorspronkelijk locatie van de Forward Operating Base (FOB) was het mob-complex in Bergen. Na overleg met de collega’s van de het Defensie Helikopter Commando (DHC) bleek dat deze locatie niet geschikt was. We hebben toen zelf gekozen voor de grote parkeerplaats aan de Hargerstrandweg. De politie is toen direct gaan zorgen dat deze locatie vrij was van publiek.
We zijn zelf ook direct naar de FOB gereden om de heli’s op te wachten en de crew van het Mobile Air Operations Team (MAOT) op te pikken. Na deze rendez-vous is één collega naar het COPI gegaan en zijn er twee collega’s met de mannen van het MAOT naar het inzet gebied te gaan. Ik ben zelf met één van de Cougars, in dit geval Wildcat 2, een verkenningsvlucht gaan doen om een beeld te krijgen vanuit de lucht. Inmiddels was op ons verzoek al wel een KLPD-heli aangevraagd. Maar het is altijd goed om zelf een beeld te krijgen van het gebied. Nadat we een paar rondes zonder bucket hebben gevlogen zijn we terug gegaan om de bucket op te pikken en te beginnen met de drops. Ik heb zelf meegevlogen totdat Wildcat 2 naar De Kooy ging voor refueling.
Een boswachter van Staatsbosbeheer heeft mij vervolgens naar het COPI gebracht alwaar ik mijn bevindingen met mijn collega en de bataljonscommandant heb kunnen delen. Nadat ik dit heb gedaan ben ik naar het inzetgebied gegaan om de heli’s vanuit het veld aan te sturen. Door de aantrekkende wind werd het steeds lastiger om de brand onder controle te krijgen. Hierop werd er in eerste instantie een derde heli aangevraagd. Deze heli was van het type Chinook. Ondanks deze versterking kregen we moeilijk grip op de brand. Dit werd vooral veroorzaakt door de forse windstoten. Hierop zijn toen nog een Cougar en een Chinook naar Schoorl gestuurd. Met deze vijf heli’s begon konden we uiteindelijk een goede inzet doen en begon de brand snel kleiner te worden.
In de loop van de middag arriveerde onze aflossing en kon ik eindelijk naar huis. Ik had er toen ook behoorlijk wat uren op zitten, net als vele andere collega’s van brandweer, defensie, politie, reddingsbrigade, staatsbosbeheer, gemeente, enz.
Voor de beeldvorming laat ik jullie een kleine greep zien uit de vele foto’s die ik tijdens de inzet heb kunnen maken.
Om 07:20 arriveert de eerste Cougar. De callsign van de heli is Wildcat 2
Wildcat 2 op de FOB aan de Hargerstrandweg
Overleg met de mannen van het MAOT over het inzetgebied en het plan van aanpak.
De Bambi-bucket en andere uitrusting wordt uit de heli geladen.
De loadmasters leggen de Bambi-bucket klaar.
De FOB vanuit de lucht. De tweede Cougar, met callsign Wildcat 1, is inmiddels ook geland.
Het brandende natuurgebied in de ochtendzon.
Vanuit de lucht is goed te zien dat een groot gebied in brand staat.
Terwijl wij de bucket aanhaken landt de KLPD-heli op de FOB.
Een bemanningslid van de KLPD-heli stapt uit om de monitor uit te laden. De monitor is naar het COPI gebracht om daar de luchtbeelden van de heli beschikbaar te krijgen.
Een peloton van de regio Utrecht in het inzetgebied.
Wildcat 1 onderweg naar zijn doelwit nadat hij net water heeft ingenomen in de Noordzee.
De collega’s van het FBO-team en het MAOT op het observatiepunt in het inzet gebied.
De loadmasters bekijken het inzetgebied.
Eén van de Cougars krijgt aanwijzingen voor de drop van één van de mannen van het MAOT.
Eenheden van de Bravo-compagnie uit Noord- en Oost-Gelderland passeren ons observatiepunt.
Eén van de Chinooks drop zijn water boven het inzetgebied. Op de voorgrond zijn eenheden uit Noord- en Oost –Gelderland bezig aktief.
A special dedication to the crew of 300 sqn. De vliegers van Wildcat 2: Vivian en Herman
A special dedication to the crew of 300 sqn. De loadmasters van Wildcat 2: Justin en Mark