Reanimeren ja of nee

Auteur Topic: Reanimeren ja of nee  (gelezen 5098 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Marc S

• Forum gebruiker
Gepost op: 5 november 2004, 19:21:04
Als er bv iemand van 20 hoog naar beneden is komen zetten en hij ligt daar op de grond en je weet al die is zo dood als een pier, moet je dan toch gaan reanimeren.

Rolf

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 november 2004, 21:31:33
Wetelijk gezien zul je alles wat mogelijk is in het werk moeten stellen om dit SO te helpen,mits je daarbij zelf niet in gevaar begeeft.
Maar als je iemand ziet die van 20 hoog de korste weg naar beneden heeft genomen kan ik me voorstellen dat je door deze aanblik zo van streek bent dat je niet meer in staat bent om hulp te verlenen daar kan niemand je over aanvallen tenzij je profecionele medice hulpverlener bent dan zal dat iets anders liggen.
Maar als voorbijganger/ getuige zal niemand je dat kwalijk nemen lijkt mij.

Groetjes Rolf

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #2 Gepost op: 5 november 2004, 22:41:49
Als er bv iemand van 20 hoog naar beneden is komen zetten en hij ligt daar op de grond en je weet al die is zo dood als een pier, moet je dan toch gaan reanimeren.

Theoretisch gezien is die val dodelijk. Dus heeft reanimeren geen zin, zeker gfezien het feit dat er zeer waarschinlijke grote CWK en hersentrauma zal zijn opgetreden die elek reanimatiepoging bijvoorbaat al zinloos maken. Triest maar waar. En de beslissing om te stoppen met reanimeren kan je natuurlijk altijd overlaten aan de 1e ambu die terplaatse komt. Gezien de traumatiserende gebeurtenis van het aanzien van die val van hoogte kan ik me goed voorstellen dat je niet meer adequaat in staat bent om hulp te verlenen. De wetgever zegt, 112 bellen is voldoende, dus laat het in dit  (hypothetisch) geval er dan ook maar bij zou ik zeggen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 5 november 2004, 23:52:56

Hoe kom je hier zo bij? Zit er misschien nog een leerzaam verhaal achter?

Christian

Marc S

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 6 november 2004, 12:58:20
Ik hoorde van de week op de scanner dat op een dag twee mensen van een flat gesprongen/gevallen waren.
Toen de politie terplaatse was zeiden ze dat het al te laat was.
Daarom vroeg ik mijn af of je niet ten aller tijden toch moet gaan reanimeren tot dat de ambulance er is en die beslist of het zin heeft of niet.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 6 november 2004, 15:31:36
Ik hoorde van de week op de scanner dat op een dag twee mensen van een flat gesprongen/gevallen waren.
Daarom vroeg ik mijn af of je niet ten aller tijden toch moet gaan reanimeren tot dat de ambulance er is en die beslist of het zin heeft of niet.

Je weet natuurlijk niet hoe die twee mensen er aan toe waren na die val. Ik denk dat iedere burger kan zeggen dat het te laat is, als het hoofd en niet meer echt opzit om het maar even onrespectvol te zeggen.

Ambu.952

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 6 november 2004, 16:19:43
In het geval zoals Gerard het beschrijft... Hoofd van romp gescheiden... Heeft het ook weinig zin om te gaan reanimeren :-\.. ;)

Maar even serieus.. zelf heb ik het niet meegemaakt, (en hoop het ook nooit mee te maken ) maar persoonlijk denk ik zelf, dat het toch reanimeren wel verstandig is, als je er bij blijft staan en belt 112 heb je mogelijk naderhand een schuldig gevoel... "was het anders geweest als ik wel had gereanimeerd?"  <- Wanneer het SO is overleden. Ik denk dus zelf dat het reanimeren van dit SO ook een verwerking meteen is..

Ben benieuwd naar andere meningen.

Groeten,
Rolf

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 6 november 2004, 16:27:17
Dit soort dillema's komen in veel onderwerpen voor.

Met zwart/wit stellingen gaat men voorbij aan de feitelijke situatie, de  toestand van het slachtoffer en de mogelijkheden om hulp  te bieden.

Natuurlijk staat het belang van het slachtoffer voorop.
Er zijn veel meer factoren die een rol spelen dan in de "casus" benoemd worden.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 6 november 2004, 19:28:36

Ik zou als agent niet graag die beslissing nemen. Volgens mij laten ze beslissing voor het al dan niet reanimeren/hulpverlenen aan de ambulance over. Die handelen volgens protocol.

RAdeR

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 6 november 2004, 22:47:27
Ik kan er met mijn verstand niet bij, dat in dit soort discussies alleen gekeken wordt naar de "voorgeschreven" handelingen en niemand stilstaat bij de vraag hoe iemand er uitziet nadat hij van gebouw van twintig verdiepingen (is zo'n 60 m) hoog op de grond terecht gekomen is. Als ik de rekensommetjes goed heb gemaakt, had het slachtoffer een snelheid van zon 120 km/h op het moment hij de grond raakte.
Met die snelheid is water al net zo hard als beton.