Prioriteit brandweervoertuigen bij aflossing/colonne rijden

Auteur Topic: Prioriteit brandweervoertuigen bij aflossing/colonne rijden  (gelezen 9686 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2011, 20:01:11
Citaat
In principe is de politie (of iemand anders die loodst) het leidende voertuig. Als die links gaat en je navigatie zegt rechts ga je gewoon links. Het loodsende voertuig weet precies waar je heen moet en wat de beste weg daarvoor is. Anders heb je ook geen loodsende voertuigen nodig

ehhhh, niet helemaal mee eens.
bij de Poldercrash hebben wij ook een rondje Haarlem/Halfweg gemaakt.. :-\


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2011, 20:04:52
ehhhh, niet helemaal mee eens.
bij de Poldercrash hebben wij ook een rondje Haarlem/Halfweg gemaakt.. :-\
ja soms gaat het wel eens verkeerd. Echter normaal weet de lokale politie wel de weg. ook kent deze eventuele weg afsluitingen of omleidingen die niet in de navigatie staat.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2011, 21:02:32
ja soms gaat het wel eens verkeerd. Echter normaal weet de lokale politie wel de weg.

Dat zou je wel zeggen..... Anekdote van een jaar of 8 geleden. 2003 denk ik uit mijn hoofd(topic zal best ergens in de archieven nog terug te vinden zijn). In Zaandam woede een zeer grote brand in een bedrijf met cacao. Een peloton uit Utrecht reed richting de brand om af te lossen. Door ons(Verkeerspolitie Amsterdam) waren ze opgepikt op de A1. Collega reed voor op in een opvallende Volvo over de A8 en de A7 richting Purmerend. Echter de brand was toch echt in Zaandam....   Compleet peloton verkeerd gereden.

1 ding kan ik je vertellen de betreffende collega hoort het 9 jaar naaar dato nog steeds...... 098uo


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2011, 21:14:12
Waarom wordt er eigenlijk niet direct (individueel) naar de UGS bij het incident gereden? Nu staat men eerst te wachten op de eerste UGS en dan in colonne naar UGS-incident (met alle risico's van dien). Volgens mij maakt het qua tijd niets uit, je moet in beide gevallen wachten op het laatste voertuig.

Wie zijn wij om te beslissen of ze met Prio 1 of Prio 2 of 3 of van mijn part 25 rijden?

Ik vind deze discussie een beetje nutteloos.
Hoi, welkom op een forum ;)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2011, 21:16:42
Volgens mij brengt het apart rijden nog veel meer gevaren mee. als er 1 TS langs komen en toevallig 20 seconde later nog 1 gebeuren er veel ongelukken. mensen zien een TS langs komen kijken er na en beginnen al te rijden, en dat terwijl er een 2de TS aankomt  :-X.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #15 Gepost op: 2 mei 2011, 21:16:57
Collega reed voor op in een opvallende Volvo over de A8 en de A7 richting Purmerend. Echter de brand was toch echt in Zaandam....   Compleet peloton verkeerd gereden.

1 ding kan ik je vertellen de betreffende collega hoort het 9 jaar naaar dato nog steeds...... 098uo

Meestal gaat het goed zullen we maar zeggen 098uo Ik heb wel medelijden met je collega.

Overigens zie je op de meeste filmpjes ook de politie met zwaailicht en sirene rijden en de brandweer gebruikt over het algemeen allen zijn zwaailicht. Alleen bij situaties dat de sirene toegevoegde waarde heeft wordt deze gebruikt. Dit is overigens ook mijn persoonlijke ervaring
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2011, 21:21:01
Volgens mij brengt het apart rijden nog veel meer gevaren mee. als er 1 TS langs komen en toevallig 20 seconde later nog 1 gebeuren er veel ongelukken. mensen zien een TS langs komen kijken er na en beginnen al te rijden, en dat terwijl er een 2de TS aankomt  :-X.
Als men meer dan anderhalf uur onderweg is, is het wel heel toevallig dat men op 20 seconden afstand van elkaar in de buurt komt van het incident.
Prio 1 op de snelweg zou ik niet eens doen als men alleen rijdt, heeft niks geen zin. Alleen het laatste stuk kan dit nut hebben.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2011, 21:26:06
Waarom wordt er eigenlijk niet direct (individueel) naar de UGS bij het incident gereden? Nu staat men eerst te wachten op de eerste UGS en dan in colonne naar UGS-incident (met alle risico's van dien). Volgens mij maakt het qua tijd niets uit, je moet in beide gevallen wachten op het laatste voertuig.
Wij zijn zondagavond vanaf de UGS direct doorgegaan naar het inzetgebied.

Heel officieel zijn er altijd twee verzamelplekken nodig. De UGS als startpunt en de loodspost als eindbestemming. ij de UGS worden de voertuigen opgevangen en word er een colonne gevormd Bijvoorbeeld parkeerplaats de Haar voor de voertuigen in Utrecht. Deze locatie is nodig zodat er veilig naar de Loodspost gereden kan worden. Op de loodspost komen mogelijk ook andere pelotons die samen een compagnie vormen. Dit kan bijvoorbeeld een peloton natuurbrand bestrijding uit Utrecht en een peloton uit VNOG zijn. Hier vandaan worden de voertuigen geloodst naar de incident locatie.

Het begeleiden van de UGS naar de loodspost kan door bijvoorbeeld het KLPD gedaan worden. Meestal zijn beide locaties via de snelweg te bereiken. Daarna neemt een lokaal voertuig het over.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2011, 21:34:24
Het meest gevaarlijke van een brandweer voertuig wat met prio 1 rijdt vind ik persoonlijk het gewicht van dat voertuig. Als je met bv een Fiat Panda(om maar iets te noemen) tegen een volgeladen TAS rijdt dan zijn de gevolgen niet te overzien. Buiten het feit dat een brandweervoertuig minder wendbaar is dan bv een politievoertuig of een ambulance.  

Ook zijn bepaalde brandweervoertuigen al een heel eind aan het rijden met al die herrie boven hun hoofd. Wat ook wel iets doet met de scherpte van de chauffeur. Denk een goed punt om mee te nemen tijdens de evaluatie van deze brand.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #19 Gepost op: 2 mei 2011, 21:37:56
Het meest gevaarlijke van een brandweer voertuig wat met prio 1 rijdt vind ik persoonlijk het gewicht van dat voertuig. Als je met bv een Fiat Panda(om maar iets te noemen) tegen een volgeladen TAS rijdt dan zijn de gevolgen niet te overzien. Buiten het feit dat een brandweervoertuig minder wendbaar is dan bv een politievoertuig of een ambulance.  

Ook zijn bepaalde brandweervoertuigen al een heel eind aan het rijden met al die herrie boven hun hoofd. Wat ook wel iets doet met de scherpte van de chauffeur. Denk een goed punt om mee te nemen tijdens de evaluatie van deze brand.
Meestal (en dat laat de filmjes ook zien) is er bij de brandweervoertuigen alleen blauw-blauw en geen sirene. Bij de verplaatsing die we met Utrecht gedaan deden zondag was dit ook zo. Alleen bij kruispunten ging de sirene aan verder alleen blauw-blauw
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel