Gebruik Licht/geluidsignalen

Auteur Topic: Gebruik Licht/geluidsignalen  (gelezen 2587 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Eelco

  • Gast
Gepost op: 5 november 2004, 20:54:10
Vorige week reed ik van lelystad richting huis toen ik net na vianen in de file terechtkwam, ik reed rustig met de stroom mee op de meest rechtse rijbaan toen ik plots in mijn spiegel een ambulance aan zag komen met lichtsignalen aan ( geluid hoorde ik op dat moment niet ) toen ik ruimte maakte om de ambulance voor bij te laten gaan en ruimte tussen mij en mijn voorganger liet vallen om een bus er tussen te laten, kwam de ambulance naast mij rijden en zette vervolgens tot mijn grote verbazing alles weer uit om vervolgens in de stroom mee te rijden. en wat mij ook verbaasde was dat er totaal geen haast gemaakt werdt om zo snel mogelijk uit de file te raken. Vervolgens raakte ik het zicht kwijt op de ambulance, die ik later bij vught weer tegen kwam, rustig rijdend zonder licht en geluidsignalen. Mijn vraag is wat de achterliggende gedachte is geweest om eerst wel licht signalen te gebruiken en vervolgens weer niet. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit meemaken en denken dat de ambulance snel door de file heen wou gaan. Gevaar is dat ( als voorgaande waar zou zijn ) als er een keer echt iets is dit soort mensen niet aan de kant gaan en dit kan vervolgens serieuze dingen mis kunnen gaan.




ambulancier

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 november 2004, 21:41:58
een ambulance gaat echt niet met prio 1 in de file rijden om snel door de file te komen.
ze zullen wel een prio 1 melding gehad hebben en dat deze ineens werd ingetrokken.
dit kan wezen doordat  er op de plaats van het ongeval al een andere ambulance ter plaatse is.
maar dus niet om snel door de file te rijden


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 6 november 2004, 00:00:21
Precies.

Je krijgt als ambulance te horen dat je ergens dringend heen moet met toeters en bellen, maar even later krijg je te horen dat er al een andere ambulance heen gestuurd is omdat die er sneller kan zijn.

Dus dan zet je de boel weer uit en ben je weer een gewone weggebruiker.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 6 november 2004, 19:30:16
Een melding van een reanimatie waar 2 ambu's voor rijden en de 1e wagen meldt dat het geen reanimatie (meer) is.

RAdeR


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 6 november 2004, 20:16:50
Precies, gebeurd bij de ambulance-dienst wel geregeld, bij de brandweer gebeurd het helemaal vaak als ze voor automatische meldingen rijden, die worden in denk ik 70 % van de gevallen gevraagd met prio 2 door te rijden.
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 7 november 2004, 10:43:58
Precies, gebeurd bij de ambulance-dienst wel geregeld, bij de brandweer gebeurd het helemaal vaak als ze voor automatische meldingen rijden, die worden in denk ik 70 % van de gevallen gevraagd met prio 2 door te rijden.
Ricardo,laten we die 70% maar omhoog trekken naar 90% ;D


Johan

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 10 november 2004, 05:44:53
Hier rijdt zelfs de beroepsbrandweer (!) per defenitie prio 1 naar een OMS. Zeer discutabel in mijn beleving maar dat is een ander forum.

Wat die ambulance betreft kan het ook zo zijn dat deze snel terug moet naar eigen regio ivm (dreigend) tekort aan paraatheid waar door de bemanning er voor kiest om gebruik te maken van blauwe verlichting en vluchtstrook.
Dat het niet allemaal binnen de wettelijke ontheffingen valt hoef ik niet uit te leggen denk ik.


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 10 november 2004, 08:50:55

Ricardo,laten we die 70% maar omhoog trekken naar 90% ;D

Ja? Hier in de omgeving gebeurdt het best wel vaak dat ze al tp. zijn als ze verder mogen voor nacontrole dus vandaar die 70% maar 90 % vindt ik ook goed  ;)
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen