Ik zou wel degelijk proberen om je korps kritisch maar efficient uit te breiden.
Ga op bezoek bij bedrijven in de omgeving, maak een praatje en maak ze enthousiast om mee te denken.
Daarnaast denk ik dat er genoeg vrijwilligers zijn die niet gebonden zijn aan hun werkplek. Inventariseer wie en wat ze nodig hebben om remote te kunnen werken. Benader als brandweer leidinggevende (niet via de brandwacht, die heeft een andere relatie met zijn werkgever) de werkgever en ga in gesprek om te kijken hoe je tijdelijk of op momenten de vrijwilliger op de kazerne kan laten werken.
Een goed bureau, goede internetverbindingen (met snelle ondersteuning voor firewall problemen bij bijv. VPN tunnels, mail) kunnen voor sommige voldoende zijn. Sluit desnoods een separaat internet contract af voor de externe connecties.
Het probleem ligt vaak niet in de beschikbaarheid, maar in de starheid van de organisatie (zowel vragende als leverende)
TS4 en alles klinkt mooi, maar daar creeer je bij ellende alleen maar meer problemen mee (te weinig voor een veilige inzet, etc). Bedrijfsbrandweer is een ultiem noodscenario. Vergeet niet dat zij daar zitten met een reden. Als je ploeg weg moet voor (ik noem maar wat) koe in de sloot en de ellende breekt daar uit. Is de gebeten hond uiteindelijk de brandweer die haar zaken niet op orde had.
Uiteindelijk zijn dit allemaal pleisters op een wond die niet dicht gaat. Ga voor een constructieve oplossing voor de lange termijn en laat de korte termijn voor wat het is. En ja, misschien moet je dan tijdelijk wat beroeps herplaatsen om het op te vangen.....
Succes!!