Futuristische meldkamer politie, ambulance en brandweer in Limburg-Zuid

Auteur Topic: Futuristische meldkamer politie, ambulance en brandweer in Limburg-Zuid  (gelezen 5272 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
De politie, ambulance en brandweer in Limburg-Zuid hebben een moderne meldkamer gekregen. Er wordt onder meer met touchscreens gewerkt, wat nog bij geen een andere meldkamer in Nederland gebeurt

http://crisisbeheersingnederland.nl/group/veiligheidsregiozuidlimburg/forum/topics/futuristische-meldkamer?xg_source=activity


Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Wat is het voordeel van touch screens?
Ze bestaan al veel langer, dus waarom is deze techniek dan niet al eerder bij meldkamers gebruikt?


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
De vraag is meer waar die touchscreens voor gebruikt worden, dat zie ik namelijk niet terug in het filmpje.

Voor zover ik weet maken de meeste meldkamers namelijk al jaren gebruik van een touchscreen.
Dit voor het bedienen van C2000 gespreksgroepen enzovoorts.


Gast

  • Gast
Zodra LSV wakker is zal hij ons wel het nodige vertellen O0


gebruiker0401206

  • Gast
Hallo,

Een touchscreen is niet nieuw, de mogelijkheden wel.

Het touchscreen is een interface die de bekende ARBI van de werkplekken zal vervangen. Bijzondere aan dit systeem is dat alle communicatie ondergebracht is in dit nieuwe systeem. Dus zowel je telefonie, intern/extern, 0900 8844 alsmede de bediening van C2000 verlopen via dit systeem.

Het gebruikte systeem heet IDDS (Integrated Digital Dispatcher System) en wordt geleverd door de Oostenrijkse meldkamerfabrikant Eurofunk Kappacher uit St. Johann.
Zij bouwen al geruime tijd meldkamers op grote schaal voor industriële klanten en overheidsdiensten.

Daarnaast is nu elke werkplek volledig uitwisselbaar geworden, op basis van inloggen van je profiel, als centralist Politie, brandweer, SGBO of service center medewerker.

Op de werkplek zelf wordt niet meer gewerkt met een pc systeem, maar met een thin client. Alle techniek (die herrie en warmte produceert) is ondergebracht in een aparte techniekruimte en wordt op afstand bediend van de werkplek (zonder dat de centralist vertraging merkt)

Het aantal kabels en toetsenborden op de werkplek is ook gereduceerd tot slechts 1 muis en 1 toetsenbord, waarmee alle applicaties aangestuurd kunnen worden. (kantoor automatisering, GMS/GIS, C2000 etc)
Daarnaast enkele "highlights" als een backup voor C2000, die ook vanaf de werkplek te bedienen, mocht het reguliere systeem uitvallen, twee werkplekken zijn uitgerust voor een medewerker met een visuele handicap, zodat zij, ondanks een touchscreen, gebruik kan maken van de voor haar bekende omgeving en interface.

Daarnaast is het systeem voorbereid op de ontwikkeling m.b.t 112 (van analoog naar digitaal Avaya telefoonieplatform)
En uiteraard de bediening van de randapparatuur: Tafelhoogte, monitorverstelling, tafelverlichting, openen van toegangspoorten, wordt vanaf het touchscreen nu bediend.

Bijzondere van dit project is dat dit de eerste meldkamer in Nederland (en Nederlandstalig) is. Daarnaast ook de samenwerking tussen Oostenrijk en Nederland en de uitwisseling op het gebied van incident afhandeling in NL en Oostenrijk. De uitdaging van dit project zit ook in de taal. Het ontwikkelingsteam is Oostenrijks, de klant Nederlands. Het project is echter dusdanig opgebouwd, dat de klant van deze verschillen in taal geen hinder heeft ondervonden.

Vanacht gaat de meldkamer live, dan zal ik zelf ook ter plaatse zijn. Ik zal vragen of het mogelijk is om foto's ook hier op het forum te mogen plaatsen. Een indeling van het touchscreen kan dan enige duidelijkheid verschaffen.

Ik kan je vertellen (als projectleider...) dat dit een enorme klus is...
Waarom geen Nederlandse fabrikant? Omdat er geen leverancier was die al deze functionaliteit in 1 touchscreen kon leveren en het als kant en klaar product op andere plekken reeds heeft geleverd.

Meer details draag ik met alle plezier aan, ben trots erop dat ik dit project mag uitvoeren, maar wil niet teveel reclame maken.
Details aangaande IDDS zijn te vinden op www.eurofunk.com, of stuur gewoon even een berichtje!

Groeten, Ruud


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Mooi project! als ik het zo lees O0


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Ruud, kun jij ons verblijden met wat foto's? :) Bij ons werkt het telefoonabri systeem al wel met volledige TouchScreens, maar inderdaad de rest nog niet. Ook vind ik het inderdaad zeer irritant dat het meest linker- en meest rechterscherm van mijn setup een ander toetsenbord heeft...


gebruiker0401206

  • Gast
Had helaas niet eerder tijd, maar hier de eerste 2 foto's van de nieuwe meldkamer Maastricht:



Uploaded with ImageShack.us

De nieuwe werkplek voor de centralisten van de brandweer. Brandweer heeft in dit geval 3 werkplekken ter beschikking. Wat is exact te zien?
3 aparte werkplekken, met elk 6 beeldschermen en 1 touchscreen.
Van links naar rechts:
Kantoor automatisering
GIS/GMS (meerdere schermen)
Geheel rechts C2000

Er wordt enkel nog maar 1 toetsenbord en 1 muis gebruikt om alle applicaties op de monitoren te bedienen. Omschakelen tussen de applicaties gebeurt door middel van eht touchscreen, die het hart vormt van de meldtafel.

Via het touchscreen worden alle inkomende en uitgaande gesprekken, het radioverkeer, doorverbindingen, tafelaansturingen etc gedaan. De centralist heeft de mogelijkheid om te kunnen kiezen tussen een headset, een vaste koptelefoon, een telefoonhoorn, of een losse microfoon.
E



Uploaded with ImageShack.us

Bovenin, links, komende de gesprekken binnen.Links onder en midden: Ingaande lijnen en telefoonboek. Rechts: Functieblok voor aansturen randapparatuur, keuzes voor de telefooncentrale en C2000, aansturing tafelverlichting.

Het bijzondere is, dat alle 36 werkplekken, verdeeld over 2 etages, over dezelfde functionaliteit beschikken. Door middel van een persoonlijke login, wordt het betreffende profiel en mogelijkheden geladen op het touchscreen en o.a. ook de beschikking over C2000 vrijgeschakeld. Op de foto is een profiel te zien voor een service center medewerker, zonder C2000 bediening.

Daarnaast wordt per werkplek ook de specifieke bevragingssoftware (monodisciplinair) gestart. Men kan dus per werkplek inloggen als centralist brandweer, ambulancedienst, politie of medewerker service center (0900 88 44). Op die manier is dus een wissel van werkwijze, het verplaatsen van grote incidenten naar apart deel meldkamer mogelijk, zonder dat de dagdagelijkse routine er last van heeft.

Daarnaast is de meldkamer gerealiseerd als een volledig PC vrije werkplek. de techniek op de werkplek is teruggebracht tot een absoluut minimum en wordt op afstand bediend vanuit de techniekruimte. Op die manier heeft de centralist geen last van de warmte ontwikkeling of herrie van de PC systemen.

Er zullen nu nog wat fijnafstemmingen plaatsvinden, maar de grootste horde is genomen en de omschakeling naar de nieuwe meldkamer verliep zonder grote problemen. De MCU van het KLPD, die als noodvoorziening ter plaatse was, is uiteindelijk niet nodig geweest. Ten tijde van de verhuizing en het omschakelen van de meldkamer van de oude naar de nieuwe locatie, heeft de meldkamer Venlo tijdelijk de 112 en de 0900 8844 waargenomen.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
OK LSV ... I'm officialy impressed. :o

Ik neem aan dat jullie de komende tijd helemaal bedolven worden met aanvragen voor rondleidingen?

(hint hint)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.