Op zich geven wij geen reanimatieles aan jongeren onder de 16, alhoewel op onze site wat anders staat
Maar degene tussen de 14 en 16 melden zich ook niet aan.....althans dit hebben we op 1 jongen van 15 na nog niet gehad. Hij had al eens een familielid moeten reanimeren onder begeleiding van de meldkamer, en wilde het gewoon nu 'goed' leren. En zich aanmelden bij BurgerAED. Tsja, hij weet wat het is....inclusief emoties, moet ik hem dan nog tegenhouden?
Mijn mannen vinden een leeftijdgrens van 16 okay (makkelijk als je beiden boven de 16 bent
). Volgens mij melden over het algemeen mensen zich aan die het goed beseffen wat het is, wij hameren er ook op in de les dat het een grote psychische impact kan hebben.
Iedere reanimatie is anders, iedere keer heb je te maken met andere emoties. Van familie/omstanders en met name je eigen emoties...hoe sta je op dat moment zelf in je schoenen?
Volgens mij is het belangrijk dat iedere cursist, ongeacht de leeftijd, heel goed weet dat hij/zij in principe met een dode bezig is. Een burgerhulpverlener die vanuit deze visie ' werkt' weet dat het niet altijd goed afloopt. Ik weet even niet goed hoe ik dit onder woorden moet brengen. Als ze dit weten dan kunnen ze vaak beter begrijpen dat het fout af kan lopen en is de klap minder groot...ze verwijten zichzelf minder. Hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Het gros van de mensen is tussen de 23 en 60. Daarboven voelt men zich vaak te oud, daaronder zijn vaak andere interesses. Degene die zich aanmelden doen het echt omdat ze zelf een EHBO-cursus en/of reanimatietraining willen doen. Omdat ze bijvoorbeeld echt de hulpverlening in willen of in de zorg willen werken. Deze jongeren zijn al zo gemotiveerd dat ze alle voors-en tegens al goed hebben overwogen.