GRIP 1 Grote brand (kassencomplex met stegdoppelplaten dak) Bezworen Kerf - de Kwakel 11-05-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (kassencomplex met stegdoppelplaten dak) Bezworen Kerf - de Kwakel 11-05-2011  (gelezen 13518 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lifequard Texel

• EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • Leeuwarden
Eigenschappen:
- hoge slagvastheid
- weerbestendig
- sterk warmte- en geluidsisolerend
- lange levensduur
- hoge lichtdoorlaatbaarheid
- grote afmetingen
- uitstekend bestand tegen chemicaliën
- transparant, met UV-werend
- uitstekende brandveiligheid ?
- groot temperatuurbereid: tussen -40°C en + 130°C
- bestand tegen hagel
- hoge weerstand tegen mechanische belasting
- lichtgewicht
- makkelijk te installeren met standaard gereedschap
- voortreffelijke thermische isolatie – spaart energie

bron: http://www.kascoplex.nl/polycarbonaat_meerwandig.html

Ergens klopt hier toch iets niet volgens mij...
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Best bijzonder dat een dak met deze stegdoppelplaten (Meerwandige Polycarbonaatplaten) blijkbaar zo snel en zo heftig kan branden.
Volgens mij worden deze kunststofplaten juist steeds vaker gebruikt als vervanging van glas, zou daarbij dan nooit naar de (extra) risico's bij brand zijn gekeken?  ::)

Ik heb geen idee... Misschien dat de nieuwe platen een betere bescherming tegen brand hebben. Ik weet ook niet hoe oud deze stegdoppelplaten waren, die op deze kas lagen. Tussen de platen zitten een soort van kanaaltjes met lucht, dat als een schoorsteen werkt. Binnen een paar minuten stond de kas van voor tot achteren in brand.

Tijgernest

• Senior gebruiker
Er zijn (tenminste) 2 soorten stegdoppelplaten
- polycarbonaat: duurdere variant. In principe zelfdovend, tenzij er sprake is van zeer hoge temperaturen
- PMMA: goedkoper, zeer brandbaar
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Aram Mukanay

• Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland

Tijgernest

• Senior gebruiker
Hoi Aram,

Dankjewel voor deze mooie aanvulling.
Deze brand wordt momenteel uitgebreid geëvalueerd n.a.v. o.a. de bevindingen van de ingezette ploegen en het Team Brandonderzoek (TBO). Ervaringen van Haaglanden met een vergelijkbare brand, enkele jaren geleden, worden ook meegenomen.
Jouw twee filmpjes zijn zeer waardevol voor enerzijds de evaluatie en anderzijds de toekomstige scholing van brandweerpersoneel over branden in kassen met kunststof ramen.

Tijgernest

• Senior gebruiker