GRIP 1 Aanrijding (1 dode, meerdere gewonden) N306 - Biddinghuizen 14-05-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Aanrijding (1 dode, meerdere gewonden) N306 - Biddinghuizen 14-05-2011  (gelezen 8066 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ik zie een hoop berichten met als afkorting PD (volgens mij Plaats Delict), maar dat is het toch niet?
Het gaat hier om een ongeval en dat is volgens mij nooit een PD toch?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Frontale aanrijding met één dodelijk slachtoffer

Biddinghuizen, 14-05-2011 • Bij een frontale aanrijding tussen twee voertuigen op de Harderdijk in Biddinghuizen, zijn zaterdag 14 mei vier personen zwaargewond geraakt en is één persoon overleden.

Rond 13.00 uur was een auto vermoedelijk bezig met een inhaalmanoeuvre op de Harderdijk in Biddinghuizen, een tweebaansweg. De auto kon te laat terug gaan naar de eigen rijstrook waardoor de auto een tegemoetkomende auto frontaal raakte. De auto die de inhaalmanoeuvre maakte, sloeg over de kop en belandde twee meter lager op het fietspad. Hierin zaten vier personen, twee mannen en twee vrouwen allen begin twintig, waaronder het mannelijke 20-jarige dodelijke slachtoffer. Of hij de bestuurder van de auto is geweest, is nog onduidelijk. De andere drie personen raakten zwaargewond. De tegemoetkomende auto kwam tot stilstand in de berm. Hierin zat een 38-jarige man, die tevens zwaargewond is geraakt. De brandweer kwam ter plaatse om de zwaargewonden te bevrijden uit beide voertuigen. De zwaargewonden zijn overgebracht naar academische ziekenhuizen in Zwolle, Utrecht en Amsterdam. Een trauma helikopter kwam ter plaatse en heeft bijstand verleend, de slachtoffers zijn echter vervoerd met ambulances. De Harderdijk is gedurende enkele uren afgezet geweest.

In verband met het familieprotocol worden er nog geen verdere mededelingen gedaan over de identiteit van de slachtoffers. De Verkeersongevallen Dienst van de politie Flevoland doet onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

http://www.politie.nl/flevoland/nieuws/frontaleaanrijdingbiddinghuizenmetdodelijkslachtoffer.asp
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Ik zie een hoop berichten met als afkorting PD (volgens mij Plaats Delict), maar dat is het toch niet?
Het gaat hier om een ongeval en dat is volgens mij nooit een PD toch?

Een ongeval is het gevolg van een overtreding van de wegen verkeers wet,daardoor een plaats delict.


TS 7233

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Loopt daar nu een fotograaf over het PD terwijl de hulpverlening nog in volle gang is ?
Lekker over de sporen stampen....
Dat klopt ja. Als ik me niet vergis van omroep flevoland. En door mijn foto lijkt het of hij overal heel dicht opstaat maat dat viel mee.
Wat ik me dan ook afvraag, deze fotograaf stond daar ook toen de heli opsteeg, is dat niet link? Om zo dichtbij (al is het niet heel goed in te schatten hoe dichtbij het is) te staan terwijl de heli de lucht ingaat?
Ik heb zijn beelden gezien en hij stond een ruim stuk achter de agent.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Een ongeval is het gevolg van een overtreding van de wegen verkeers wet,daardoor een plaats delict.
Dus als ik over een tak heen rijd en daardoor de macht over het stuur verlies , maak ik een overtreding.. Snap deze formule van je niet helemaal.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Een aanrijding met letsel heeft vaak tot gevolg dat een van de partijen wordt aangemerkt als verdachte van artikel 6 wvw.

Artikel 6
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.

Om de zaak rond te krijgen moet er een sporenonderzoek uitgevoerd worden. Om dit sporenonderzoek goed uit voeren zetten we de boel af, dus spreek je over een plaats delict....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Wanneer die fotograaf te dicht bij zou hebben gestaan, dus in de sporen, zou de heli de sporen tijdens de landing ook hebben verplaatst. Dat argument gaat niet op. Je ziet ook dat de fotograaf niet de hulpverlening maar de helikopter vastlegt. Ik ga er dan ook vanuit (ja het is aan eenname) dat hij weet waar hij mee bezig is.

Daarnaast is de foto met een tlestand (133mm) genomen. Dat geeft altijd de indruk dat zaken dichterbij zijn dan ze in werkelijkheid zijn.

Kortom, ik denk dat de fotograaf op de juiste plek, de juiste foto aan het maken is.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Die Opel Astra stationcar met 'medische coördinatie', is dat de OvD-G Flevoland?

De 25-805 is een voertuig met dubbelfunctie. Het is namelijk de rapid responder van de regio, tevens vervuld hij ook de rol van OvDG overdag.
In de uren dat de rapid niet rijdt, heeft de OvDG de 25-801 tot zijn beschikking als piket auto.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
De fotograaf die daar staat is een zeer goede bekende van mij en ik kan je 100% garanderen dat die man na tientallen jaren écht wel weet waar hij mee bezig is (en wat niet kan) op een PD. Daarnaast is hij in het bezit van een PPK, dus wat hij daar doet op een PD lijkt mij vrij simpel (zijn beroep uitoefenen).

Laten we het even helder houden ;)

Iemand die niet met hulpverlening of sporenonderzoek bezig is, moet zich in principe niet op een plaats delict begeven. Niet een agent, niet een brandweerman, niet een fotograaf, helemaal niemand. Zoals Red al aangeeft moet er sporenonderzoek uitgevoerd worden en iedere extra beweging op een PD is een extra kans op vernietiging van sporen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Tijdens de hulpverlening wordt al het nodige aan sporen vernietigd, maar het belang van hulpverlening is logischerwijs groter dan het belang van sporenonderzoek.

Maar goed, als er geen duidelijke afbakening is, is het lastig in te schatten (en te handhaven) wat nu wel en niet tot de PD behoort. Iets kan toch een PD zijn, terwijl het nog niet is afgezet. Er is immers een delict gepleegd, dus is het taaltechnisch gezien een plaats delict. Maar dat is pas formeel, als er plaats delict management wordt toegepast (afzetting, toegangsbeleid, etc.).

Dus laten we spreken van een plaats incident, waar een fotograaf uiteraard wel komen, zolang er nog geen sprake is van een (afgezet) PD :)


De betreffende fotograaf begeeft zich - mijns inziens - geheel legitiem op de plaats incident. Er is immers nog geen PD gevormd. Wel moet je er als fotograaf natuurlijk rekening mee houden dat je op de plaats incident geen sporen verstoort, omdat dit in een later stadium alsnog een PD kan worden.

En ja, dat de praktijk wel eens anders loopt, hoort een beetje bij het vak denk ik ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


TS 7233

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Wat dan wel gek is dat er nergens geen lint was gespannen. Ook niet op het fietspad.