Maximumsnelheid verlaagd ivm werkzaamheden .... of toch niet ?

Auteur Topic: Maximumsnelheid verlaagd ivm werkzaamheden .... of toch niet ?  (gelezen 7860 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Onderstaande situatie kom je tegen wanneer je het dorp Serooskerke verlaat in de richting Oostkapelle.
Net buiten de bebouwde kom zijn af en toe werkzaamheden en een ijverige ambtenaar dacht laat ik het bord (zichtbaar onder het "einde bebouwde kom bord) "60" afplakken en een nieuw bord "50" plaatsen, wel zo veilig
Zo gezegd zo gedaan .......

Of niet ?

Volgens mij is de maximumsnelheid ter hoogte van de werkzaamheden nu namelijk 80 km/uur. immers tussen het "50" bord en het einde bebouwde kom bord geldt welliswaar "50" maar na het bord bebouwde kom vervalt die "50" weer (die toch al gold vanwege het feit dat het binnen de bebouwde kom was) en wordt de standaard 80 km/uur ipv de 60 die er normaal gold.... :-\



Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2011, 18:39:44
Dat ben ik met je eens. Het bord 50 dient herhaald te worden na "einde bebouwde kom".  Je ziet wel vaker bij wegwerkzaamheden dat borden ook niet herhaald worden na bijvoorbeeld kruisingen waardoor de werking van het bord vervalt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2011, 19:48:25
Ik denk trouwens dat er bij het afplakken en plaatsen van die borden geen ambtenaar is komen kijken. Dit wordt vaak geregeld door de (onder)aannemer die het werk uit voert. Ik spreek tijdens het werk vaak de werklui ter plaatse aan als de bebording te wensen over laat en leg dan ook uit dat als er wat gebeurd door de slechte bebording, degene die de borden plaatst verantwoordelijk is... De reacties variëren van het meteen aanpassen tot schouderophalen. Je ziet echt de raarste zaken voorbijkomen. Een van de mooiste: een op zijn kop gehangen bord F6, omdat ze geen bord F5 meer hadden...

deze dus:


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2011, 22:32:12
Eerst een vraag, waar plaatsen wij in Nederland de verkeersborden die van toepassing zijn op de weggebruker?

Juist rechts, dit wil dus zeggen dat borden links eigenlijk helemaal niets doen. Borden aan de linkerzijde van de weg zijn eigenlijk niet eens rechtsgeldig en worden daar vaak alleen geplaatst als toelichting/extra atentie.

Als ik dus de foto moet beoordelen is mijn conclusie "Nee je mag hier geen 80 maar 50, dat is het bord dat je tegenkomt aan de rechterzijde van de weg. EBBK staat links heeft dus voor mij eigenlijk geen betekenis."

Veel gemeente's plaatsen tegenwoordig deze borden waar ze maar willen, de richtlijn voor het plaatsen van borden is nog steeds rechts.

@TDMR, heel simpel gewoon vragen naar diegeen die verantwoordelijk is en vragen naar zijn bewijs van Crow 96a/b. Heeft hij die niet mag hij officieel niet eens aan de bebording of een afzetting zitten en kan de wegbeheerder maatregellen nemen (iets wat ik liever bij de blauwe heren zou willen zien). Dit laatste gebeurd mijn inziens nog veel te weinig want de gemeentelijke heren en de provinciale heren (uitzonderingen daargelaten) willen liever dat het werk klaar is dan dat het geld kost om het goed te doen is mijn ervaring.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2011, 22:38:16
Als ik dus de foto moet beoordelen is mijn conclusie "Nee je mag hier geen 80 maar 50, dat is het bord dat je tegenkomt aan de rechterzijde van de weg. EBBK staat links heeft dus voor mij eigenlijk geen betekenis."

Interessant gezichtpunt !
Maar ik kan dit goed volgen, een collega van mij is een goede week geleden vrijgesproken van het overtreden van de max snelheid omdat het bord alleen links stond.
De betreffende verbalisante kreeg zelfs nog een veeg uit de pan van de rechter omdat ze beter had moeten weten en nu de tijd van zowel de rechtbank als de verdachte aan het verspillen was.
(de persoon in kwestie had in bezwaar aangegeven dat het bord links geen waarde had, maar de betreffende verbalisante legde dat zonder nadere motivatie naast zich neer)

Vervolgvraag, waar houdt de bebouwde kom op, daar waar de gemeente die grens ooit gelegd heeft,  of daar waar het bord dat aangeeft ?
M.a.w. stel dat het bord links verdwenen zou zijn (plat gereden bijvoorbeeld) houdt de bebouwde kom dan opeens niet meer op of bestaat alleen het bord wat het einde van de bebouwde kom aangeeft niet meer.

Of anders gezegd, waar wordt de maximum snelheid weer 80 km/uur, daar waar de bebouwde kom ophoudt of daar waar het bord aangeeft dat de bebouwde kom ophoudt ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2011, 22:45:11
Ik ben het helemaal met je eens dat het  niet klopt.

Wettelijk gezien is dat daar waar het bord staat houd de BBK op, de gemeentegrens is kaartafhankelijk.

Maar als het bord rechts is verdwenen zou een gemeente dit moeten opvangen door tijdelijke of weer nieuwe bebording.

Indien een gemeente een EBBK bord neerzet links zal hij eigenlijk rechts een F08 of een F08/50 moeten plaatsen, het bord links heeft namelijk dan alleen nog maar een "informatieve" bedoeling.

Nogmaals ik zie het ook vaak onderweg en erger mij dan ook groen en geel want zo heb ik het niet geleerd en als het goed is niemand die een rijbewijs heeft.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2011, 23:03:57
Ik zie soms inderdaad de idiootste bebordingen.
Vanmiddag nog een mooi voorbeeld gezien, A12 (richting grens) aansluiting A18 (richting Doetinchem) zie ik een bord staan met adviessnelheid 60 gevolgd door een (tijdelijk) geplaatst bord 70 i.v.m. glad wegdek.

Huh??? Dus bij gladheid mag ik daar harder? Waarom???? Om de bocht uit te vliegen?
Plaatselijke aktie van de locale berger?  ;D  98uiye

Ik weet niet of iemand het wel eens vaker opgevallen is? Werkzaamheden, snelheidsbeperking en er volgt nooit een einde beperkingen. (hallo, zijn we nog wakker in bordenland?)  :D
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2011, 23:11:03
Ik weet niet of iemand het wel eens vaker opgevallen is? Werkzaamheden, snelheidsbeperking en er volgt nooit een einde beperkingen. (hallo, zijn we nog wakker in bordenland?)  :D

Ja klopt sommige aannemers maken er echt een zootje van hier in zeeland al een paar keer geklaagd bij de provincie en dat helpt hier wel.
Ook worden de borden nu 's avonds en in het weelend vaker weggedraaid wanneer er niet gewerkt wordt.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


sylvester1986

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2011, 23:17:43
Ik zie helaas ook regelmatig dat de 'tijdelijke' borden er tijden staan, terwijl er geen werkzaamheden zijn.
Daardoor zie je dat men het negeert wanneer ze er na een paar weken toch werken.
Hetzelfde geldt voor einde beperking, die zie je inderdaad vaak nergens staan.
Verder zie ik regelmatig dat je op de A28 bij Zwolle bijvoorbeeld 80 km/u mag omdat de 'spits' strook open is, maar er vervolgens wel een rood kruis te zien is. :-\


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2011, 23:22:21
Ik zie helaas ook regelmatig dat de 'tijdelijke' borden er tijden staan, terwijl er geen werkzaamheden zijn.
Daardoor zie je dat men het negeert wanneer ze er na een paar weken toch werken.
Hetzelfde geldt voor einde beperking, die zie je inderdaad vaak nergens staan.
Verder zie ik regelmatig dat je op de A28 bij Zwolle bijvoorbeeld 80 km/u mag omdat de 'spits' strook open is, maar er vervolgens wel een rood kruis te zien is. :-\

Sterker nog, je ziet bijna iedereen 100 rijden als de borden 80 getoond worden. Zou dat komen omdat je na iedere 100 meter weer een heel klein bordje met 100 erop ziet staan (inclusief de aanduiding van de hectometer)?
 ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.