Politie gaat insluipen in woningen ter inbraakpreventie

Auteur Topic: Politie gaat insluipen in woningen ter inbraakpreventie  (gelezen 27942 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #100 Gepost op: 17 december 2013, 09:03:26
Ik vind het dubbel. Het mag gewoon niet. Maar als samenleving draaien wij wel op voor de kosten als er ingebroken is en er een claim wordt gedaan bij verzekering en de politie aangifte mag opnemen. Is het controleren of hang en sluitwerk wel voldoende stevig is niet een taak voor de verzekeringsmaatschappijen?


sylvester1986

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 17 december 2013, 09:15:26
Citaat van: Ludovicus link=msg=1218972 date=1384105758
ik zat me al te bedenken hoe het zou aflopen als een agent denkt van: ik wip even door het openstaande raam(pje).. niet wetende dat dit openstaat om de grote bouvier die in de keuken ligt te slapen van frisse lucht te voorzien  098uo
Net als met 'echte' inbrekers heb ik dan geen medelijden als de hond toehapt, moet je maar niet binnenkomen.
Zo'n fotootje zegt mij trouwens niets, want wie zegt dat de agenten toch niet even gauw verder rondkijken?


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #102 Gepost op: 17 december 2013, 09:40:39
Citaat
Zo'n fotootje zegt mij trouwens niets, want wie zegt dat de agenten toch niet even gauw verder rondkijken?
Precies, want laten we niet vergeten, het zijn ook 'net mensen' (zoals de blauwe tak zelf geregeld aanhaalt) met diezelfde nieuwsgierigheid als andere mensen...

Ook opmerkelijk is het dat men voor 'normaal' binnentreden óf de toestemming van de bewoner, óf de toestemming van de OvJ nodig heeft, en dat men in dit geval schijnbaar 'zo maar' binnen mag komen, notabene dmv van braak !?
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


sylvester1986

  • Gast
Reactie #103 Gepost op: 17 december 2013, 09:51:14
Dan heb je regelmatig nog Incidenten met nepagenten.
Mocht ik dus een foto aantreffen, dan doe ik gewoon aangifte.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #104 Gepost op: 17 december 2013, 09:51:39
Citaat van: JJ75 link=msg=1229194 date=1387267406
Ik vind het dubbel. Het mag gewoon niet. Maar als samenleving draaien wij wel op voor de kosten als er ingebroken is en er een claim wordt gedaan bij verzekering en de politie aangifte mag opnemen. Is het controleren of hang en sluitwerk wel voldoende stevig is niet een taak voor de verzekeringsmaatschappijen?

Bewoners moeten eens beseffen dat ze hun woningen beter moeten beveiligen. Ik fiets wel eens door het buitengebied van mijn woonplaats en zie veel boerderijen liggen waar niet eens een hek voor de oprit is geplaatst. Men maakt het veel te makkelijk voor onbevoegden om hun terreinen te betreden.

En ik denk dat het een zaak is van de verzekeringsmaatschappij. Die lachen zich nu hartstikke ziek nu zij politieagenten woningen zien binnentreden om zwakheden in de beveiliging aan te tonen. Scheelt hun budget in voorlichting en tegelijkertijd neemt de schade door inbraak af (als het goed is). Dit is ten gunste van de verzekeraars.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #105 Gepost op: 17 december 2013, 10:01:47
Ik ken een verhaal over een lokale sloten leverancier die iedereen in het dorp het zelfde type slot leverde. (Baard sleutels)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #106 Gepost op: 17 december 2013, 10:31:53
Ook opmerkelijk is het dat men voor 'normaal' binnentreden óf de toestemming van de bewoner, óf de toestemming van de OvJ nodig heeft, en dat men in dit geval schijnbaar 'zo maar' binnen mag komen, notabene dmv van braak !?

Een burgermeester mag ook toestemming geven voor het binnentreden van een woning. Juist voor zaken anders dan opsporing of strafvordering. Maar of inbraak preventie een zwaarwegende reden is om dat te doen.......

En is het ook niet vereist dat de toestemming schriftelijk moet zijn, tenzij noodzaak dit onmogelijk maakt? Dat lijkt hier ook niet het  geval te zijn.

Qua taak en kosten voor de verzekeringsmaatschappijen, vraag ik me af hoeveel studenten echt verzekerd zijn tegen inbraak.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #107 Gepost op: 17 december 2013, 13:16:33
Wat ik mij ook afvraag, wat kunnen de gevolgen zijn voor iemand die plots oog in oog komt te staan in zijn woning met een agent en die door schrik/paniek overvallen deze zelfde agent "net even geen koffie" aanbied.... 98uiye
Als ik er eens over nadenk en ik zou 'avonds/'s nachts opeens iemand in mijn woning aantreffen dan zou ik ook niet de vriendelijkheid zelf zijn, ook al wordt er geroepen dat hij van de politie is (zoiets verwacht je dus echt niet). En dan even buiten het feit dat tenminste één van mijn honden meteen serieus ingebeten zou hebben, deze blaffen namelijk geen van allen binnenshuis, daarbij heb ik ook nergens bordjes hangen wat kenbaar maakt dat er 'gevaarlijke' honden aanwezig zijn. (Woning is namelijk veilig genoeg dat er niet zomaar iemand 'per ongeluk' (kinderen bijv.) naar binnen kan lopen. Achterdeur is ook nooit op slot tenzij beide honden mee gaan...)
Tuurlijk, het idee erachter om mensen ervan bewust te maken dat hun woning onveilig is dat verdient een dikke pluim, maar de uitvoering laat nogal te wensen over en komt het op mij over dat hier totaal niet over eventuele gevolgen is nagedacht... ::)

Maar vraag mij toch af wat dan de eventuele gevolgen zouden kunnen zijn... Een hond waar op geschoten wordt, of misschien zelfs de bewoner !?
Ik weet, het gaat wel erg ver wat ik nu aanhaal, echter valt niet uit te sluiten dat het niet zou kúnnen gebeuren !
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #108 Gepost op: 17 december 2013, 13:25:04
Citaat van: Tony-cc link=msg=1229249 date=1387282593
Wat ik mij ook afvraag, wat kunnen de gevolgen zijn voor iemand die plots oog in oog komt te staan in zijn woning met een agent en die door schrik/paniek overvallen deze zelfde agent "net even geen koffie" aanbied.... 98uiye
Als ik er eens over nadenk en ik zou 'avonds/'s nachts opeens iemand in mijn woning aantreffen dan zou ik ook niet de vriendelijkheid zelf zijn, ook al wordt er geroepen dat hij van de politie is (zoiets verwacht je dus echt niet). En dan even buiten het feit dat tenminste één van mijn honden meteen serieus ingebeten zou hebben, deze blaffen namelijk geen van allen binnenshuis, daarbij heb ik ook nergens bordjes hangen wat kenbaar maakt dat er 'gevaarlijke' honden aanwezig zijn. (Woning is namelijk veilig genoeg dat er niet zomaar iemand 'per ongeluk' (kinderen bijv.) naar binnen kan lopen. Achterdeur is ook nooit op slot tenzij beide honden mee gaan...)
Tuurlijk, het idee erachter om mensen ervan bewust te maken dat hun woning onveilig is dat verdient een dikke pluim, maar de uitvoering laat nogal te wensen over en komt het op mij over dat hier totaal niet over eventuele gevolgen is nagedacht... ::)

Maar vraag mij toch af wat dan de eventuele gevolgen zouden kunnen zijn... Een hond waar op geschoten wordt, of misschien zelfs de bewoner !?
Ik weet, het gaat wel erg ver wat ik nu aanhaal, echter valt niet uit te sluiten dat het niet zou kúnnen gebeuren !
Ten eerste gaat het hier niet om inbraken 's avonds en/of 's nachts maar overdag.  Ten tweede vinden er iedere dag genoeg rechtmatige aanhoudingen plaats in woningen waarbij de komst niet wordt aangekondigd, dus wat dat betreft vind ik je argument ook niet heel interessant.

Ten derde hoop ik niet dat je ooit een hartaanval krijgt in je eigen woning, want met zo'n bijtgrage tekkel vrees ik dat je hond ook een klein probleem heeft. Dat staat dan nog los van het feit dat het ook voor kan komen dat de politie binnen moet treden terwijl je niet aanwezig bent.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #109 Gepost op: 17 december 2013, 16:44:20
Citaat van: Red link=msg=1229252 date=1387283104
Ten derde hoop ik niet dat je ooit een hartaanval krijgt in je eigen woning, want met zo'n bijtgrage tekkel vrees ik dat je hond ook een klein probleem heeft. Dat staat dan nog los van het feit dat het ook voor kan komen dat de politie binnen moet treden terwijl je niet aanwezig bent.
Daar ben ik mij terdege van bewust en heb het daar ook al vaker over gehad met jouw collega's (HG). Deze laatste weten daar dan wel mee om te gaan, aldus jouw collega's.
Overigens, een hondengeleider politie kan ook tijdens een inzet omkiepen (zelf meegemaakt), en zit je dus met excact hetzelfde probleem, en ook daar is er (bij mijn weten) nog nooit een hond voor neergeschoten. (Ervaren collega's kunnen in zulke situatie dus genoeg ondernemen.)  ;)
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...