Dec 2004 - Brand op het strand

Auteur Topic: Dec 2004 - Brand op het strand  (gelezen 48710 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

CLUT

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #50 Gepost op: 2 december 2004, 15:15:25

FF goed lezen...... Koen komt daar in zijn tweede posting direct na de 1e op terug.

Gr
Erik

:-[ sorry overheen gelezen...

Straalpijp Rick

• Senior gebruiker
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #51 Gepost op: 2 december 2004, 16:48:57

Dan kun je beter de SB gebruiken.....Blijft de rest van je gebied tenminste ook nog gewaarborgt. ;)

voorlopig is die er nog niet ;D

fireman77

• Gast
Reactie #52 Gepost op: 2 december 2004, 18:22:39
Het lijkt mij vreemd dat er nog geen nadere informatie beschikbaar is, mede omdat er veel mensen aanwezig zijn!!

Dan jou vraag, zou je de reddingsbrigade inzetten:

Ze weten zelf wat ze moeten doen in geval van calamiteiten, daarvoor zijn protocollen opgesteld.
Dat is belangrijk, dan weten ze precies wat ze moeten doen en wat ze juist moeten laten doen.
Dus dat regelen ze zelf naar mijn mening!!

Dan jou vraag hoe de politie moet handelen, en dan ga ik er vanuit dat zij als eerste ter plekke zijn:
Allereerst een inschatting maken van de situatie.
Dan denk ik onder andere aan het volgende:
- Is er veel paniek, zo ja vraag wat extra mankracht.
- Wat staat er in de brand, evt. slachtoffers. Geef dit direkt door aan de overige aanrijdende hulpdiensten.
Zodat zij hun eerste plan van aanpak kan maken.
- Maak de omgeving zo veel mogelijk vrij, zodat de hulpdiensten hun werk kunnen doen.

Maar nogmaals, tijdens het inmelden of minstens tijdens het aanrijden zal er zeer zeker aanvullende informatie komen van RAC.

Erik

• Senior gebruiker
    • Brandweer Goes
Reactie #53 Gepost op: 2 december 2004, 18:37:46
Volgens mij zijn we al ingemeld en inmiddels aanrijdend...... Toch Firefly?

Gr
Erik

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #54 Gepost op: 2 december 2004, 20:12:39
Gezien de drukte die op de weg te vinden is en de plaatselijke bekendheid van de chauffeur kan het wel eens zijn dat hij er heel bewust voor kiest om een andere route te pakken en zo over het strand aan te rijden.

Voor de politie en de beveiliging is het dus weer achter de feiten aanlopen gezien dat er een evement aan de gang is en zij dus op een mogelijk incident in hadden moeten spelen. Dit zou betekenen dat er altijd een vrije toegangsweg zou moeten blijven bestaan.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat je niet met de auto tot voor het pand kunt komen en al zeker niet met een 4x4 voertuig. De standtenten zullen toch ook van catering voorzien moeten worden.

Maar wij zijn inmiddels onderweg en wat zijn de bijzonderheden die we meekrijgen?

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 2 december 2004, 21:58:36

Wat wil je dan gaan doen met eventuele uitbreiding naar de duinen... of wanneer er eventueel slachtoffers nog binnen zijn, dan kan je niet naar binnen met een straal hd om slachtoffers te redden....

Iemand anders ik weet ff niet wie had zijn bedenkingen of er wel met een 4x4 over het strand kan worden gereden, dit kan wel hoor teminste wel door het zand, misschien niet door de drukte...maar die mensen kunnen altijd aan de kant natuurlijk...

Even een misverstand uit de wereld helpen.
Met een 4x4 is het geen garantie dat de wagen over het strand komt.
Brandweerwagens hebben over het algemeen harde weg bandenspanning en graven zich dan zeer snel in. Het zand zal door de warmte zeer mul zijn en de wagen zal ook behoorlijk zwaar zijn met materiaal.
m.b.t. het bevoorraden zijn er veel trekkers/unimogs etc bij de strandtenthouders die de bevoorading verzorgen

CLUT

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #56 Gepost op: 2 december 2004, 23:02:35

Even een misverstand uit de wereld helpen.
Met een 4x4 is het geen garantie dat de wagen over het strand komt.
Brandweerwagens hebben over het algemeen harde weg bandenspanning en graven zich dan zeer snel in. Het zand zal door de warmte zeer mul zijn en de wagen zal ook behoorlijk zwaar zijn met materiaal.
m.b.t. het bevoorraden zijn er veel trekkers/unimogs etc bij de strandtenthouders die de bevoorading verzorgen

Om ff een misverstand uit de wereld te helpen  ;D Nee ff zonder dolle, sommige brandweerwagens van tegenwoordig kunnen vanuit de cabine de bandenspanning hoger of lager zetten. Nu heb ik recent nog een filmpje gezien van een brandweerwagen die over het mulle zand rand, of eerder er doorheen, maar goed neemt niet weg dat een 4x4 toch vast zou kunnen zitten, echter je zou er ook ver mee kunnen komen...

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 3 december 2004, 00:07:15
Aangezien er een evenement is, zal de reddingsbrigade al ter plaatse zijn, een goed nader bericht moet er snel komen naar de meldkamer. Ook zal je security hebben op het strand.

Ik heb nog weinig gehoord over het brandverloop in het paviljoen, maar eerste inzet is alle mensen eruit en op afstand. Voordat je genoeg water ter plaatse heb is het paviljoen afgebrand. Deze zijn meestal van tijdelijke aard en daardoor meestal geheel gemaakt van hout.
Natuurlijk moet de brandwere zsm ter plaatse gaan en kijken of ze het nog kunnen blussen, maar als hij eenmaal gaat dan is ook zo gebeurd.

Je moet dan wel beschikken over een duinvoertuig, een standaard 4x4 TS lijkt me te zwaar om in mul en rul zeezand ter plaatse te kunnen komen.

Voor brandweer lijkt zal ik nog een OVD alarmeren. 1 ovd voor het strand en 1  voor de logistiek aan de duinkant.
Gelijk ook GWT + trekkers charteren voor de 5 duimers over het strand uit te rijden.
Was er open water in de buurt of hebben we alleen de zee?
Wat is de diameter van de brandkranen?

Logistiek is een zwaartepunt. Zeker als er meerdere slachtoffers zijn, moet er een afvoer en aanvoerroute zijn door het duin. Te vaak gezien dat men achter elkaar de opgang optoeterd en dan helemaal vast staan.
Verder gevaar zijn de gasflessen in de tent of de grote tank propaan op het duin in de buurt van de tent. Tevens gevaar voor duinbrand, afhankelijk van de windrichting.

Daarom direct CTPI om dit (circulatieplan) af te stemmen met politie en ambu. bii paal 63 erop en bij paal 61 eraf.

Ook reddingsbrigade en knrm inzetten. Kan je koppelen aan bevelvoerder of eigen taak geven. Zijn waarschijnlijk bezig met opvang mensen en kunnen tevens als gids dienen. Deze mensen zijn ter plaatse goed bekend.

Voor opbouwen GWT is tevens derde tas nodig. en voor 2 OVD's moet weer een CVD komen. Dus opschaling naar grote brand mag. Tevens is lopen in zand erg zwaar voor de brandweer met bepaking op, dus catering (drinken) mag vroeg opgestart worden.

Henk Jansen

• Gast
Reactie #58 Gepost op: 4 december 2004, 00:20:23

Ik ben werkzaam als centralist brandweer. Het is maar goed dat GMS een inzetvoorstel maakt want de fantasie van een aantal mensen slaat direct al op hol.

Het betreft een binnenbrand. Standaard gaat er dus 1 TS en een redvoertuig mee. Ik zou dat in dit geval ook alarmeren.

Ik kan me voorstellen dat de regio een strandtent als bijzonder object aanmerkt. Dat zou kunnen betekenen dat er een tweede TS aanrijdt vanaf de andere zijde. Voor de hand licht een 4x4 TS. Afhankelijk van de waterwinning kan een SB worden meegestuurd. Lijkt me in dit geval een goede zaak.

In dit voorstel zal dat dus middelbrand betekenen:
1e TS Westdorp 4x4
2e TS Westerfoort 4x4
redvoertuig Westdorp
SB regio (tbv waterwinning 1e TS of redvoertuig)
OVD

In verband met middelbrand ambulance aanvinken in GMS evenals de politie.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #59 Gepost op: 4 december 2004, 09:56:27

Ik ben werkzaam als centralist brandweer. Het is maar goed dat GMS een inzetvoorstel maakt want de fantasie van een aantal mensen slaat direct al op hol.

Het betreft een binnenbrand. Standaard gaat er dus 1 TS en een redvoertuig mee. Ik zou dat in dit geval ook alarmeren.

Ik kan me voorstellen dat de regio een strandtent als bijzonder object aanmerkt. Dat zou kunnen betekenen dat er een tweede TS aanrijdt vanaf de andere zijde. Voor de hand licht een 4x4 TS. Afhankelijk van de waterwinning kan een SB worden meegestuurd. Lijkt me in dit geval een goede zaak.

In dit voorstel zal dat dus middelbrand betekenen:
1e TS Westdorp 4x4
2e TS Westerfoort 4x4
redvoertuig Westdorp
SB regio (tbv waterwinning 1e TS of redvoertuig)
OVD

In verband met middelbrand ambulance aanvinken in GMS evenals de politie.

Henk,

Ik ben het geheel met je eens.
Ben wat dat betreft blij dat er normaal gealarmeerd word. Ben alleen benieuwd na de bijzonderheden die we van je krijgen als we ons inmelden ;)