Jan 2005 - Partyschip in problemen

Auteur Topic: Jan 2005 - Partyschip in problemen  (gelezen 49657 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Gepost op: 17 november 2004, 23:40:34
Deze casus zal in januari 2005 worden begeleid door Peter 71!


De AED specialist van Europa


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2005, 10:03:48
en na alle feestdagen steken we van wal met een gloednieuwe casus,trossen los  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2005, 10:08:45
Het is een zeer warme dag midden in Juli,het is 32 graden de zon brand aan de hemel.Er staat een matig briesje,die nog voor enige verkoeling zorgt.Het KNMI verwacht aan het einde van de middag zware onweersbuien.Op het meer is het druk met de vele pleziervaart,en vele mensen die verkoeling zoeken in het water.

Het is rond de klok van 16.00uur als er op het wadloopmeer een partyschip vaart,op die boot is een bruiloftsfeest aan de gang waar zo,n 120 bruiloftsgasten aan deel nemen.En doordat het zo warm is vloeit de alcohol rijkelijk,en hebben diverse mensen al de nodige promilages binnen.Waardoor de sfeer wat losser is geworden.

Door een defecte gasslang ontstaat er een flinke steekvlam,die meteen een deel van de keuken in brand zet.De 2 aanwezige personeelsleden proberen de brand te blussen,maar raken bedwelmt door de dikke rookontwikkeling.De keuken bevindt zich onderdeks.En er ontstaat een grote paniek aan boord.In die paniek springen diverse mensen van boord,en doordat de mensen elkaar verdringen om buiten te komen vallen er binnen in het schip de nodige slachtoffers.
De brand woedt voor als nog alleen in de kombuis,maar is zeer moeilijk te benaderen ivm de hitte en rookontwikkeling

Er wordt alarm geslagen via de marifoon op kanaal 16,en de 112centrale wordt plat gebeld door de diverse bootjes die in de buurt zijn met GSM telefoons aan boord en door mensen die op de wal staan.

de eerste feitten
-De dichtsbijzijnde reddingsbrigade is op 10 minuten varen
-Een andere reddingsbrigade is bezig met een zoekactie naar een kind dat vermist wordt op 18 minuten varen
-de brandweer van wadmeer beschikt over een boot
-een boot van het KLPD is niet in de buurt
-de partyboot ligt precies in een drukke vaargeul

vragen
*wat/wie wordt als eerste geallarmeert
*wat is eerste prioritieit


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2005, 12:00:39
USAR Germany bellen, en vragen of ze nog wat hulp over hebben  ;D.

Maar goed, Is er trouwens nog wat meer info beschikbaar over o.a. schip, locatie, tekening?? Beschikbare hupverleningsdiensten, bemensing, logistiek etc?
Ik ga er voor het gemak er maar vanuit dat ik hoog en droog op de CPA

1e prioriteit: hulpverleners alarmeren en incidentlocatie veiligstellen. 2e prioriteit: snel opschalen gezien de weersomstandigheden en incident.

Ik zou alarm ''grote brand op schip'' geven aan de brandweer, en direct snel beschikbare boten zoeken (waaronder ook de brandweerboot!) die tussen de wal en het schip kunnen pendelen (via het kustwachtcentrum?) Verder grootschalig incident voor ambulancedienst en politie. Er zijn al 2 mensen bedwelmd door de rook en er zijn nog zo'n 118 potentiele patienten(bruilofstgasten) aanwezig waarvan er de nodige overboord zijn gesprongen of aan boord een Heizel-effect ondergaan. Verder nog een onbekend aantal personeelsleden. Ik zou alvast maar 4 ambulances plus OVD-G sturen en het SIGMA alvast alarmeren.

Politie zou ik grootschalig laten uitrukken gezien het tijdstip en de warme zomerdag, een politieboot is ook geen overbodige luxe

Via Kustwachtcentrum: reddingsbrigade alarmeren en  scheepvaart informeren, verplichten tot hulpverlenen en overig(onnodig) scheepverkeer laten stilleggen rond de incidentlocatie.

Mijn vraag: hoeveel hulppotentieel is er aanwezig van brandweer, ambulance,politie reddingsbrigade etc.??
Vervolgens wacht ik met smart op een SITRAP van de eerste ambu of brandweer/politie...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2005, 12:06:37
ik was inderdaad niet scheutig met info :-[ ;D

Maar het betreft hier een grote partyboot,benede deks is de kombuis/keuken met daarnaast de machinekamer.
Daarboven het restaurant,met een partyzaal en een buitendek.
Bovenop het schip stuurhuis.

het betreft een groot meer wat aan een drukke scheepvaartroute ligt.
Aanrijdend zijn politie,brandweer met 1 TAS

dit is even de info,graag jullie inbreng ;)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2005, 12:29:12
Ik denk dat het inderdaad verstandig is het Sigma hierbij in te schakelen. Het ziet ernaar uit dat het behoorlijk grootschlig kan gaan worden - gewonden door paniek, bedwelming door rook, beschinken mensen die overboord springen  ??? - lijkt me voldoende aanleiding ;). Bovendien zal er even tijd zitten tussen de alarmering en het aan wal brengen van de eerste slachtoffers, dan kan het Sigma alvast een leuk stuk onderweg zijn. Dus het Sigma mag ervoor gaan! ;D

Verder zou ik graag willen weten waar de plaats gaat zijn waar het gewondennest kan worden gesitueerd.

Ik denk dat we nu aan hulp van een helikopter veel plezier kunnen hebben i.v.m. het traceren van slachtoffers in het water!

MMT laten alarmeren i.v.m. de slachtoffers die door de rook bedwelmd zijn/intubatie.
Zijn deze slachtoffers overigens al wel uit die kombuis vandaan gehaald? ???

Hoe ver zijn we met dat schip van de wal af?
En met wat voor verwondingen hebben we te maken bij de slachtoffers van de paniek? Zijn dit allemaal nog lopende slachtoffers?


Richard W

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2005, 12:36:14
Ik zou in eerste instantie de volgende hulpdiensten laten alarmeren:

Brandweer + boot en OVD. Deze laatste laten beslissen of er voor hun opgeschaald dient te worden.

Ambulance's, met het bericht meerdere slachtoffers met een diversiteit aan mogelijke verwondingen (inhalatie trauma's en mogelijke onderkoelingen).

Politie, meerdere voertuigen voor "crowd control" en het vrijmaken van aanrij routes van hulpverlenings voertuigen. Ook de KLPD boot kan geen kwaad, ondanks dat deze niet in de buurt is.

Reddingsbrigade.

Overig vaarverkeer opdragen (via marifoon of de GSM van mensen die bellen) om de drenkelingen op te pikken.

Rest mij voor nu nog de vraag: Hoever ligt dit schip van de wal vandaan?


Richard van der Wissel
 :P


Peterw410

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
    • Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2005, 12:46:58
Mij lijkt het een goed idee om op teschalen naar middelbrand. En een 2e tas te laten aanrijden tevens ook een autoladder om aanboord te komen ALS het schip dicht bij de kan ligt of kom te liggen.
 :)
Groeten, Peter Wols  http://www.hendrik-ido-ambacht.brandweer.net/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2005, 13:39:06
de boot ligt redelijk ver van de kant,daar is niet zo even naar toe te zwemmen.Daar is echt een boot of iets derg voor nodig.Voor de rest meld ik alleen nog dat de reddingsbrigade van Wadmeer een ruime parkeergelegenheid heeft


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2005, 13:40:24
sleepboot met spoed oproepen die de boot richting wal kan brengen, voor de rest lijkt mij een grote inzet van KNRM + luchtmacht helikopters noodzakelijk
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !