Jan 2005 - Partyschip in problemen

Auteur Topic: Jan 2005 - Partyschip in problemen  (gelezen 49681 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Paul SEH

  • Gast
Reactie #120 Gepost op: 14 januari 2005, 15:44:58
OK. Dan is ze nu dus al bijna in het ziekenhuis gearriveerd.  :)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #121 Gepost op: 14 januari 2005, 18:27:17
Hmmm wel grappig dit stuk te lezen, en ik zie veel mensen die kennis hebben van mono-disciplinaire zaken en graag willen samenwerken, maar duidelijk elkaars taal niet of slechts gedeeltelijk spreken..

IncidentManagement heb ik hier nog niet gehoord.
Wie heeft nu de leiding over dit incident ?
Kustwacht, = is het kustwachtgebied
Rol van Meldkamers en kustwacht komen mijn inziens nog onvoldoende uit de verf. Hoe is de communicatie tussen alle partijen. C2000, GSM en Marifoon ?
Is er een VC terplaatse.., wie is OSC.
Hoeveel boten hebben de reddingsbrigades, en de KNRM, wat is de geredde capaciteit van de boten.
Moet je duikers inzetten.
Hebben brandweer mensen voldoende training om op een schipbrand te blussen.. (Dit is echt een aparte discipline, die bij weten niet een brandweer eerste klas training zitten..:-( )

Hoe weet de Seeker wat tie moet doen. en waar de ambulance dienst zijn slachtoffers moet ophalen.,

Volgens mij heb je al een probleem met de communicatie en zorgen dat alle partijen met de juiste en ook dezelfde informatie werken. En daar zie ik in de huidige aanpak geen garantie voor..

Een partyboot van 120 personen is wel groot, maar ook weer niet zogroot dat je geen binnenvaarder naast kan leggen.. die als tussen opstap plaats kan werken..
Wat je met je marifoon al niet kan regelen.
Volgens mij is het incident dat zo opgelost.. en op een drukke vaargeul vaart altijd wel ergens binnenvaarder of een ander wat groter schip.
Op het veluwe meer vaart regelmatig een partyboot voor 120 personen. Binnenvaarder er naast het incident is al haast onder controle nog voor dat er een hulpverlener in de buurt is.. Kijk aan goede kapitein met een marifoon heb je wat.. en voorkom je dat he met een groot incident zit..

Is die binnenvaarder niet in de buurt, heb je binnen 15 minuten toch wel een aantal wat grotere jachten gecharterd bij een haven. die als opvangplaats kunnen.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #122 Gepost op: 14 januari 2005, 19:09:30
Kijk aan goede kapitein met een marifoon heb je wat.. en voorkom je dat he met een groot incident zit..


En waar moest die goede kapitein helemaal vandaan komen varen dan, dat 'ie er nu pas is? ??? ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #123 Gepost op: 14 januari 2005, 19:18:53
Soms heb je het te druk.. grinnik.. dus sorry dat ik niet direct heb mee kunnen doen.. :-[

Maar als het goed is de kapitein van het partyschip, niet helemaal gek. en kent die dit soort oplossingen, want dat staat namelijk in z'n hulpverleningsplan..
Een party-schip heeft namelijk ook een BHV-plan en ontruimingsplan.. En een van de oplossingen is namelijk een grootschip langzij te nemen.. die de passagiers even tijdelijk overneemt als er al tot evacuatie moet worden overgegaan.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #124 Gepost op: 14 januari 2005, 20:34:00
Nee Peter, zo werkt dat niet op het water. Zolang er geen toestemming is van de brandweer gaan we geen binnenvaarder lanszij van een schip leggen. Die krijg je pas als het schip niet meer brand en er geen gevaar meer is en dan hoeven ze er niet meer af, kun je ze op het party schip behandelen. Ik heb ze liever op een Partyschip dan op een binnenvaarder. Wel kan je het schipo een ein verderop kleggen en met reddingsboten gaan taxi-en. De meeste vragen die je stelt heb ik ook al naar voren gebracht, we krijgen daar vast wel antwoord op.


Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #125 Gepost op: 14 januari 2005, 21:23:24
Nee Peter, zo werkt dat niet op het water. Zolang er geen toestemming is van de brandweer gaan we geen binnenvaarder lanszij van een schip leggen. Die krijg je pas als het schip niet meer brand en er geen gevaar meer is en dan hoeven ze er niet meer af, kun je ze op het party schip behandelen. Ik heb ze liever op een Partyschip dan op een binnenvaarder. Wel kan je het schipo een ein verderop kleggen en met reddingsboten gaan taxi-en. De meeste vragen die je stelt heb ik ook al naar voren gebracht, we krijgen daar vast wel antwoord op.

Henk

Beste Henk, die is naar mijn mening beslissing is allang gemaakt voor dat er uberhaupt een tas is uitgerukt, door de kapitein van het partyschip en de kapitein van het binnenvaartschip.  
Een brandweer commandant of bevelvoerder staat dan op z'n vroegst ergens een langs de dijk te kijken met z'n verrekijkertje..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #126 Gepost op: 14 januari 2005, 21:48:13
Beste Henk, die is naar mijn mening beslissing is allang gemaakt voor dat er uberhaupt een tas is uitgerukt, door de kapitein van het partyschip en de kapitein van het binnenvaartschip.   
Een brandweer commandant of bevelvoerder staat dan op z'n vroegst ergens een langs de dijk te kijken met z'n verrekijkertje..
Daar hoeven we dan ook niet op te oefenen, zijn we gauw klaar met de casus.
Het gaat er juist om van elkaar te leren hoe je zo iets gezamelijk aanpakt. De brand is geschikt als casus omdat het echt niet verstandig is om een schip zomaar langs een ander, brandend schip te leggen. Was het geen brand, maar was tie bv lek dan was dat een goede ontruimingsoptie. Meer ik keek als binnenvaarder wel uit eer dat ik mijn schip tégen een brandend schip legde. In de buurt ja, maar er tegen aan... Neu... We weten te weinig van elkaar om hier (ook in de praktijk)
een geslaagde aktie van te maken. Ik ben bang dat in het echie het meeste al achter de rug is als we de brandweer zoals gewoonlijk op de terugweg tegen komen. Toch heeft op zo'n meer (gemeentelijk ingedeeld) de brandweer de leiding bij brand. Vanaf de kant. Maar ik kan niet met 'm praten  >:(.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #127 Gepost op: 15 januari 2005, 15:30:19
nou jullie stellen me niet teleur,er wordt druk met elkaar overlegt. ;)
update

Oma is inderdaad in het ziekenhuis afgelevert,en zal daar verder worden behandeld.
De aanvaring is door de onderlinge partijen geregeld,na wat handen schudden kan de betrokken reddingsbrigade deelnemen aan de reddingsactie.Inmiddels zijn er een 95 mensen aan land gebracht,waarvan de helft  overgebracht is naar het ziekenhuizen in omliggende omgeving.
De andere worden nog in het botenhuis behandeld.

Aan boord zijn nog 24 mensen aan boord,die worden klaargemaakt voor transport naar de wal.De berger is terplaatse en maakt samen met de 1e reddingsboot plan de campagne waar het partyschip heen zal worden gesleept.

Het noodweer is weggetrokken,en heeft duidelijk zijn sporen nagelaten.Hier en daar liggen nog kleine zeilbootjes om,met mensen daarbij.
De politie heeft de opdringerige ramptoeristen onder controle en heeft 1 aanhouding gedaan

vragen

*waar brengen we de partyboot heen?
*hebben we echt alle slachtoffers?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #128 Gepost op: 15 januari 2005, 15:35:44

De politie heeft de opdringerige ramptoeristen onder controle en heeft 1 aanhouding gedaan

vragen

*waar brengen we de partyboot heen?
*hebben we echt alle slachtoffers?


1 auto dus naar het dichtstbijzijnde bureau, om de verdachte voor te geleiden en te beginnen met het noodzakelijke typwerk...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #129 Gepost op: 15 januari 2005, 16:10:50
nou jullie stellen me niet teleur,er wordt druk met elkaar overlegt. ;)
update

Oma is inderdaad in het ziekenhuis afgelevert,en zal daar verder worden behandeld.
De aanvaring is door de onderlinge partijen geregeld,na wat handen schudden kan de betrokken reddingsbrigade deelnemen aan de reddingsactie.Inmiddels zijn er een 95 mensen aan land gebracht,waarvan de helft  overgebracht is naar het ziekenhuizen in omliggende omgeving.
De andere worden nog in het botenhuis behandeld.

Aan boord zijn nog 24 mensen aan boord,die worden klaargemaakt voor transport naar de wal.De berger is terplaatse en maakt samen met de 1e reddingsboot plan de campagne waar het partyschip heen zal worden gesleept.

Het noodweer is weggetrokken,en heeft duidelijk zijn sporen nagelaten.Hier en daar liggen nog kleine zeilbootjes om,met mensen daarbij.
De politie heeft de opdringerige ramptoeristen onder controle en heeft 1 aanhouding gedaan

vragen

*waar brengen we de partyboot heen?
*hebben we echt alle slachtoffers?



Heb je een waterkaart ;),
Misschien heb ik nog slecht gelezen, is het brandje nu uit of niet..?
Waarmee is geblust ?, Moet er water uit het schip gepompd worden ?
We hebben duidelijk nog geen beeld welke slachtoffers waar zijn. Er moet dus een antwoord komen uit de administratieve tak..
hebben we al een passagierslijst ? Heeft de kapitein deze info paraat.
Welke info heeft de OVD en hoe communiceert hij met alle partijen..  En hoe heeft tie dat geregeld.