Dieven aan de schandpaalAMSTERDAM - De internetsite Boevenvangen.nl gaat zonder tussenkomst van politie en justitie winkeldieven aan de schandpaal nagelen en beelden van de roof op het net plaatsen. Bij winkels en benzinestations kunnen vanaf donderdag stickers en posters geplaatst worden met een waarschuwing aan criminelen dat opnamen van diefstal voor iedereen op de elektronische snelweg te zien zijn.
De politie en het openbaar ministerie (OM) snappen dat Boevenvangen.nl dit initiatief neemt. „Maar liever zien we dat aangifte wordt gedaan bij de politie. Als er goede beelden zijn van de verdachte kunnen die worden getoond aan het publiek. Door een en ander zorgvuldig te toetsen kan worden voorkomen dat beelden van onschuldigen worden getoond. Opsporing is een vak en de politie is daarvoor de vanzelfsprekende organisatie”, reageert Evert Boerstra namens het OM.
„Ik vind het een gedurfde actie en juich het initiatief van harte toe”, zegt Sander van Golberdinge, secretaris van Detailhandel Nederland. „De bescherming van een winkelier vind ik ook velen malen belangrijker dan de privacy van een dief, want er zal wel weer kritiek op dit plan komen vanuit bepaalde hoeken. Maar het probleem is serieus en winkelcriminaliteit kost jaarlijks 700 miljoen euro, waarvan 340 miljoen euro door winkeldiefstal. Ik hoop echt dat dit middel dusdanig afschrikkend werkt, dat dieven het laten afweten…”
„We hopen en verwachten dat het middel preventief gaat werken”, zegt initiatiefnemer Onno Vos. „Een proef bij drie benzinestations in Zaanstreek-Waterland, waar benzinedieven keer op keer toesloegen, heeft uitgewezen dat er een afname van diefstal was van 90%. Kortom, als we die score overal kunnen behalen zijn we allemaal winnaars. Op de dieven na natuurlijk."
„We gaan stickers en posters plaatsen met de tekst: ’
Winkeldieven opgelet! Wij hebben camera’s. Als je hier steelt geef je toestemming om de beelden te plaatsen op Boevenvangen.nl’. Deelnemende bedrijven hoeven dus niet bang te zijn voor boetes, want wij nemen alle juridische consequenties mochten die komen voor onze rekening”, stelt Vos. „Voor alle duidelijkheid: het gaat ons niet om het plaatsen van de beelden van de dieven. Het gaat ons om het voorkomen van misdrijven en we denken hiermee een intelligente manier gevonden te hebben om dat te doen."
Bron:
telegraaf