EHBO in de kerk

Auteur Topic: EHBO in de kerk  (gelezen 22980 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 19 november 2004, 16:46:18
...En als je iemand van boven naar beneden met brengen, is een brancard gewoon nodig...

In dat geval zal bij ons een ambulance gewaarschuwd worden, de patient is immers niet voor niets bewusteloos geraakt (of was er een andere reden de brancard te gebruiken ?), de koster/dominee/imam kan wachten, de patient niet.
Er is geen noodzaak om er zelf mee te gaan zeulen, je kunt de patient op de trap niet meer horizontaal houden dus of hoofd naar beneden (niet zo fijn bij een hersenbloeding etc  en niet zo fijn transporteren) of hoofd naar boven (logischer, maar wel verminderde hersenperfusie door bloeddrukdaling) dus daar beginnen we niet aan, tenzij de kerk/moskee in de fik staat, wat tegenwoordig niet geheel ondenkbeeldig is. :-\

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Geertje

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 19 november 2004, 22:00:36
....Nu hebben wij 3 rijen banken en krappe gangpaden er tussen....
RAdeR

Maar bij de bouw van een nieuwe kerk, zal hier toch zeker aandacht aan besteed worden.

....Als iop moment dat er iets gebeurt 25 man overeind komt om te helpen, dat is niet prettig....
Christian

Mede daarom ben ik er hier over begonnen. ;)

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #12 Gepost op: 20 november 2004, 09:15:53
De kerk hier is niet groot, zo rond de 300-350 personen. Gemiddeld gebeurt er misschien één keer per jaar iets en voor zover ik weet is er nog nooit een reanimatie geweest. Een aed lijkt me dan ook niet zo zinvol in de kerk. Die dan eerder erbuiten, zodat die ook buiten de kerk gebruikt kan worden. Maar een verbandtas en een brancard lijken me wel handig.

Mijn Opa is in een kerk (met succes) gereanimeerd. Ook dit ging niet om een hele grote gemeenschap. Hij werd gereanimeerd door iemand uit de zaal met een EHBO diploma. Een gelukje voor mijn tante die niet haar eigen vader hoefde te reanimeren.

Groet Anne
Groet Anne

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 20 november 2004, 16:55:50
Zonder het misschien te weten en het is ook niet gebouiw specifiek, maar deze discussie is de meest wezenlijke stap op weg naar een bhv organisatie.

De discussie gaat namelijk over voorvallen en wat voor incidenten men wel of niet moet verwachten.
En dat is niet meer, maar niets minder dan de risico invetarisatie en evaluatie die de arbowet verplicht stelt.

Samenvattend in het kader van eerste hulp moet je denken aan de normale ongevallen die overal kunnen gebeuren. Daarnaast is een verhoogde kans op emotionele reacties. De vergrijzing slaat ook toe in veel kerkgemeenschappen en zal het aantal, aan de oudere leeftijd gerelateerde, problemen toenemen.

Als je denkt aan brand, dan ligt het risico bij branden ontstaan door elektriciteit (kortsluiting) en door kaarsen.
Dat laatste is vaak een kleine brand die snel geblust kan worden, het eerste zal vaak niet met kleine blusmiddelen bestreden kunnen worden en moet het gebouw ontruimt worden.

daar zullen dus de speerpunten moeten liggen.

In veel gevallen kan dus volstaan worden met een basis BHV opleiding aangevuld met een cursus omgaan met emoties.

Dat is dus de basis van het opleidingsplan.
Terecht wordt gebruik gemaakt van mensen die reeds opgeleid zijn, en deze, voor zover nodig, opgeleid worden voor hulpverlening bij de specifieke problemen van deze kerkgemeenschap.
Ook moeten zij binnen de kerkgemeenschap 2 keer per jaar op lokatie oefenen.

Tenslotte worden mensen aangewezen om zonodig hulp te verlenen mocht er zich iets voordoen.

Iedereen gelukkig.....

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 21 november 2004, 02:29:37
In onze kerk met maximum van 450 zitplaatsen, zijn er een aantal eerste hulpverleners met ehbo en/of reanimatie diploma plus een aantal verpleegkundigen en een arts bij de meeste kerkdiensten aanwezig. Meestal wordt de heimlich transport methode gebruikt om een patient snel uit de kerk/van zitplaats te kunnen vervoeren. Voor de galerij wordt een brancard gebruikt. En indien nodig kan er ook een rolstoel worden ingezet. Naast de verplichte ehbo-koffer beschikken w eook over een spoedkoffer (met medicatie, diagnose-, infusie- intubatie-materiaal etc) en zuurstofapparatuur, die door daartoe bekwame personen gebruikt kunnen worden. En soms is dat ook inderdaad nodig.
Elk jaar is er een door mij gegeven ehbo en reanimatieherhaling voor een groep van 15 vrijwilligers die zich hiervoor hebben opgegeven.

Meestal word ik als ambupleeg uit de ouderlingenbank gehaald als er weer eens iemand te lang onwel blijft. In die gevallen dat er geen (andere) verpleegkundigen aanwezig zijn, zijn er  gelukkig altijd eerste hulpverleners aanwezig.  ;)
Op zondag worden we als ambulancedienst geregeld naar diverse kerkdiensten gestuurd voor allerlei diverse vormen van onwelwordingen. En ik moet zeggen, er is heel veel verschil in opvang en hulp door de kerkelijke vrijwilligers. Dit varieert van compleet nietsdoen en de patient al die tijd in de kerkbank laten zitten met een CVA tot een uitgebreide overdracht van de verleende eerste hulp  :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #15 Gepost op: 21 november 2004, 11:10:32
Meestal wordt de heimlich transport methode gebruikt om een patient snel uit de kerk/van zitplaats te kunnen vervoeren.
Heb ik tijdens de lessen wat gemist, of is dit een - nachtelijke - typefout?!

Thijs

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 21 november 2004, 11:15:57
deze nachtelijk typfout moet denk rautec zijn

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #17 Gepost op: 21 november 2004, 11:18:39
De juiste benaming is Rautek  ;)

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 21 november 2004, 12:02:41
In onze kerk met maximum van 450 zitplaatsen, zijn er een aantal eerste hulpverleners met ehbo en/of reanimatie diploma plus een aantal verpleegkundigen en een arts bij de meeste kerkdiensten aanwezig. :D

Perfect, hier blijk het nut van de bhv installatie.
Formeel moet het kerkbestuur (werkgever) bhv'ers aanwijzen. (in de zin van benoemen), maar een kniesoor die daar op let

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 21 november 2004, 23:57:52

Heb ik tijdens de lessen wat gemist, of is dit een - nachtelijke - typefout?!

Inderdaad een nachtelijke typefout tussen alle ritjes door ....zucht...   :o    Ik bedoelde inderdaad de ''Rautek-methode'', dat komt er van met associeren en typen in de nachtdienst. Gelukkig gaat het met mijn patienten(weer cq. desondanks) goed..  ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod