En dan is vraag 2: heeft de regio Utrecht het Roll Gliss syteem op de redvoertuigen liggen?
In dat geval had je met dat systeem het persoon uit het ruim kunnen hijsen.
Een rollgliss is niet gemaakt voor een rescuelast, maar alleen voor werken op hoogte.. en collega rescue.. Niet voor een combinatie redder, brancard, die over een rand gehaald moet woren..
Een hoogwerker is niet een gecertificeerd ankerpunt voor hoogte redding.. Er is hier gekozen voor een Arizona Vortex een zxeer snelle en mobiele multipoot die ook over de rand kan werken, en veel toepassingen kent dan een simpele driepoot.
Een Arizona vortex komt ook veel hoger dan een normale driepoot, en je verliest nauwelijks hoogte als je er een katrollen(omlooppunten) inhangt.. Hier word gebruik gemaakt van rockexotica katrollen met ingebouwde swivel.. Dus je creeert de meeste flexibiliteit en hebt veel minder hoogte verlies tenopzichte van tools als een rollgliss..
Een 5 staat tot 1 takel systeem, beidt met deze mankracht een veel snellere en veiliger oplossing.
Verder word er altijd gewerkt met dubbele lijnen, dus een werklijn en een safetylijn..
De systematiek die ze bij het hoogtereddingteam gebruiken is nagenoeg in alle zeer complexe ruimten, hoogten en diepte te gebruiken, vaak snel en effectief en meest veilig.. Het vergt alleen meer kennis en kunde van team, dan van een gemiddeld brandweerman.
Valt me op dat er een ambu-verpleegkundige in de bus zit, en die zich samen met het slachtoffer naar boven laat hijsen. Is dit een verpleegkundige die toegevoegd is aan het HRT van de brandweer? En is deze dan ook gestationeerd op de hoofdpost van A'foort?
Een deel van het VRU hoogtereddingsteam was bezig met een Advanced Rescue Technician Course van
Rescue3. Ook deze mensen zijn tijdens de cursus gealarmeerd. Het toeval was in de cursisten groep ook een ambulancehulpverlener was., De complete curcus groep inclusief de betrokken instructeurs aangevuld met andere teamleden van het VRU hoogtereddingsteam, die van huis of werk kwamen heeft de redding uitgevoerd uitgevoerd.
Door deze combi, hoefde het MMT en de reguliere ambulancedienst niet de gevaarlijke ruim te betreden en geen extra risico te nemen.
Vandaar dat je sommige teamleden ook nog in burger staan..