Peter, heb jij ook informatie over dat Rescue swimmer ed? Op je site kan ik namelijk niet veel info erover vinden. En heb je een lijst met exameneisen enz.?
De medische commissie van het ILS is trouwens ook bezig met projecten voor spinal care etc. Waarom merk ik hier in Nederland dan zo weinig van.
Ik heb in Nederland wat leerstof gezien die door Almere en door nog een brigade zijn gemaakt over spinalcare
Ik vond het om te huilen..
Als je al niet verteld wat de 3 fixatiepunten op het lichaan zijn en wat eigenlijk de 4e is.. dan word het wel heel hulpeloos..
Ik hou me al sind 1986 bezig met spinal care, zoals dat vandaag de dag word gehandteerd door de ambulancediensten, ik heb een grotendeels van de SOSA instructeurs hierin getraind. En toch zie je nog steeds dingen zo essentieel verkeerd gaan. omdat mensen de Basics nog niet eens snappen..
En je kan het zo eenvoudig uitleggen.
De Spinal Care in het water is niet eenvoudig. maar als je de basics goed kent is het ook wel te doen..
De ILS worstelt nog heel erg met deze problemathiek.
Maar over hun zuurstof statement, maken ze zich ook wel erg moeilijk, terwijl ze ook gewoon ff kunnen spieken bij DAN. Maar ja, dan moeten een paar stijf koppen ff wat sprookjes willen loslaten..
Net zo goed dat de ILS nog steeds iets wil roepen over puls-oximetrie. Dat is niet zinvol voor lifequards. Het is niet verkeerd, maar levert geen toegevoegde waarde.
En er zijn genoeg stijfkoppen, ik zelf waarschijnlijk inclusief, die niet verder durven kijken dan het neus lang is..
De belgen pakken het lesmateriaal wel beter aan, een veel completere opleidingsmethode. Maar zeker niet een op een kopieerbaar.
Ik zie op de ILS site dat veel amerikaans clubs nog niet bij de ILS zijn aangesloten of gelijkwaardig gecertificeerd zijn.