hulpverlening REDNED lang niet op peil..

Auteur Topic: hulpverlening REDNED lang niet op peil..  (gelezen 24105 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 1 december 2004, 13:53:23
De rol raakt niet uitgespeeld natuurlijk binnen het opleiding verhaal blijven ze een rol houden en ook voor de landelijke rampen taak blijft er een aansturende taak.

9910001

Volgens mij is landelijke rampentaak al in de beleidscatacomben weer bij de brandweer belegd.

En qua opleidingen moeten ze wel snel de ILS certificeringen gebruiken ipv de KNBRD certificeringen, want het word bij ongeloofwaardig de certificering..

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #61 Gepost op: 1 december 2004, 14:50:30
En qua opleidingen moeten ze wel snel de ILS certificeringen gebruiken ipv de KNBRD certificeringen, want het word bij ongeloofwaardig de certificering..
Zouden we wel de eerste in de wereld zijn!...misschien niet eens zo'n slecht idee.......

Zie hier de internationale vergelijkingstabel van ILS:
http://php.dsnsports.com/lifesaving/content.php?name=rescue&file=rescue_education_equivalency
[img]/img]

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #62 Gepost op: 1 december 2004, 16:56:53
Ja, maar als je dan bijvoorbeeld het Belgische systeem gaat vergelijken met het ILS, dan zie je dat dat veel beter overeenkomt dan het Nederlandse. Er is een betere aansluiting. Ook vind ik persoonlijk dat de diploma's van het KNBRD best een graadje moeilijker mogen. Vooral die van het binnenwater.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 1 december 2004, 17:00:47
Kijk now where talking..

Ik vind de leerstof tussen de verschillende certificaten nog al verschillend..  De nederlandse lesstof is gebasseerd op een zeer oude didactische beginselen..

Maar ik vind de nieuwe ILS projecten wel interresant.
De ILS gaat namelijk de Swift Water Rescue trainingen Flood water rescue trainingen  en ICE rescue trainingen conform de NFPA 1670 normen.

De DAN O2 en de AED trainingen erkennen.
De ILS erkend de Medic First Aid trainingen al, REDNED alleen nog de Oranje Kruis opleidingen, terwijl het Oranje Kruis zelf de MFA opleidingen al wel erkend.

Maar RedNed wil graag alles in eigen hand houden.. Zodra RedNed externe opleiders toelaat. word het interresant..

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 1 december 2004, 17:04:17
Maar RedNed wil graag alles in eigen hand houden.. Zodra RedNed externe opleiders toelaat. word het interresant..
Inhoudelijk ben ik het geheel met je eens, maar de vraag is welke externe opleiders voor 2,50 diploma kosten per persoon langskomen... ;D
[img]/img]

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #65 Gepost op: 1 december 2004, 17:10:22
Wijzelf hebben een eigen kaderinstructeur. Deze zit ook bij de brandweer en regelt daar een groot deel van de oefeningen en het EHBO. Deze man geeft doet dit ook voor z'n beroep, oefeningen bedenken en trainingen geven, BHV ook etc, en werkt ook veel met het Rode Kruis.
Wij krijgen goedkoper les dan dat we het via een EHBO-vereniging doen en de kwaliteit is ook een stuk beter, omdat het allemaal veel persoonlijker is en wat minder massaal. Als ik hier soms de verhalen hoor dat ze bij de EHBO-vereniging op één avond met z'n 80-en hun competentie reanimatie moeten laten zien...

Hoe hebben jullie dat geregeld?

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #66 Gepost op: 1 december 2004, 17:12:49
Peter, heb jij ook informatie over dat Rescue swimmer ed? Op je site kan ik namelijk niet veel info erover vinden. En heb je een lijst met exameneisen enz.?

De medische commissie van het ILS is trouwens ook bezig met projecten voor spinal care etc. Waarom merk ik hier in Nederland dan zo weinig van.

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
Reactie #67 Gepost op: 1 december 2004, 17:14:17
EHBO tot vorig jaar buiten de deur. Sinds dit jaar basis cursus intern met eigen kader intructeur en twee BLS/AED instructeurs. Ook AED en reanimatie doen wij intern.
Vanaf aankomend seizoen gaan we ook de herhalingslessen eerste hulp intern geven.
Cursussen worden zoveel mogelijk gegeven in kleine groepen, 10-15 personen en AED herhaling, dmv competentietest zelfs 1op1. De lessen zijn zeer praktijk gericht dus bv brancard, spin, partydrugs, samenwerking ambulance etc etc komen tijdens de lessen aanbod.

Vbw Strandwacht, varendredden en zwembad hebben wij ook onze eigen instructeurs en intructieruimtes. Voor het examineren maken we bij strandwacht en varend redden gebruik van de bondsexaminatoren. Het zwembad doen we sinds dit seizoen volledig intern.
[img]/img]

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #68 Gepost op: 1 december 2004, 17:18:55
Wat bedoel je precies met het zwembad doen we tegenwoordig helemaal intern?

Wij maken voor de examens van KNBRD gebruik van de REC , Oost en/of Centrum. Dat ligt eraan wie er kan komen.
Eigen instructeurs hebben we hier ook voor, helaas geen eigen instructieruimte, maar hier is in het zwembad gelukkig een mooie ruimte voor.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #69 Gepost op: 1 december 2004, 17:33:42
Peter, heb jij ook informatie over dat Rescue swimmer ed? Op je site kan ik namelijk niet veel info erover vinden. En heb je een lijst met exameneisen enz.?

De medische commissie van het ILS is trouwens ook bezig met projecten voor spinal care etc. Waarom merk ik hier in Nederland dan zo weinig van.

Ik heb in Nederland wat leerstof gezien die door Almere en door nog een brigade zijn gemaakt over spinalcare
Ik vond het om te huilen..
Als je al niet verteld wat de 3 fixatiepunten op het lichaan zijn en wat eigenlijk de 4e is.. dan word het wel heel hulpeloos..
Ik hou me al sind 1986 bezig met spinal care, zoals dat vandaag de dag word gehandteerd door de ambulancediensten, ik heb een grotendeels van de SOSA instructeurs hierin getraind. En toch zie je nog steeds dingen zo essentieel verkeerd gaan. omdat mensen de Basics nog niet eens snappen..

En je kan het zo eenvoudig uitleggen.

De Spinal Care in het water is niet eenvoudig. maar als je de basics goed kent is het ook wel te doen..

De ILS worstelt nog heel erg met deze problemathiek.

Maar over hun zuurstof statement, maken ze zich ook wel erg moeilijk, terwijl ze ook gewoon ff kunnen spieken bij DAN.  Maar ja, dan moeten een paar stijf koppen ff wat sprookjes willen loslaten..

Net zo goed dat de ILS nog steeds iets wil roepen over puls-oximetrie. Dat is niet zinvol voor lifequards. Het is niet verkeerd, maar levert geen toegevoegde waarde.

En er zijn genoeg stijfkoppen, ik zelf waarschijnlijk inclusief, die niet verder durven kijken dan het neus lang is..

De belgen pakken het lesmateriaal wel beter aan, een veel completere opleidingsmethode. Maar zeker niet een op een kopieerbaar.
Ik zie op de ILS site dat veel amerikaans clubs nog niet bij de ILS zijn aangesloten of gelijkwaardig gecertificeerd zijn.