Ventilatievolume

Auteur Topic: Ventilatievolume  (gelezen 5759 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Gepost op: 22 november 2004, 11:21:47
Ik weet dat het ventilatievolume bij volwassenen tussen de 700-1000 ml per beademing moet zijn. Kent iemand de volumes bij kinderen (1-8j) en baby's?
Deze vraag heeft niks te maken met de praktische toepassing van cpr maar met een experimentje.




Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 23 november 2004, 10:08:14
Ik heb geen idee. We kijken naar de thorax of die wel of niet omhoog komt. Als de thorax omhoog komt dan wordt er voldoende lucht in geblazen.

Nog eens nagevraagd bij de kinderartsen. Kinderen beneden 1 jaar worden nooit volume gestuurd beademd. Dit gebeurt druk gestuurd. Boven 1 jaar worden ze wel volume gestuurd beademd. Het is afhankelijk van het gewicht van het kind. Als uitgangswaarde geldt dan 10 ml per kg lichaamsgewicht. Een kind van een jaar weegt ongeveer 10 kg. Dus 100 ml lucht per ademteug.

Bij beademing blijft de thorax excursie uitgangpunt om te kijken of je wel of niet goed beademt.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 23 november 2004, 20:42:04
Ik druk de volumes bij babies uit in twee, drie borrelglazen... Dat zegt cursisten meer dan dat je 60 ml moet inblazen om de borst net omhoog te laten komen.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2004, 21:16:00
Die borrel glaasjes maken ook weinig indruk.
De ENPC richtlijnen geven aan tussen de 10 en 15 ml per kg lichaamsgewicht.
Het is en blijft van belang dat je naar de thorax excursies kijkt of die wel of niet omhoog komt.
Op de SEH praten we ook niet over de volume beademing. Ook daar kijken we naar de thorax excursies.  8)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 25 november 2004, 10:14:26
Natuurlijk heb je gelijk dat het gaat excursies, maar
mensen moeten een gevoel krijgen de hoeveel lucht je daar in 1,5 sec voor moet inblazen.

Uit mijn ervaringen blijkt dat meeste mensen de neiging hebben te veel in te blazen. En het blijkt dat drie borrelglazen voor veel mensen een beter referentie vormt dan 60 ml. (thuis oefenen, vul je mond met drie borrelglazen water en spuug het water in 1,5 sec weer uit  ;D)


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 november 2004, 12:37:41
;D Gewoon blazen tot het groene lampje brandt, dat is toch niet zo moeilijk  ;D


koen mertens

  • Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #6 Gepost op: 25 november 2004, 13:18:57
Als lesgever EH ben ik op zoek naar evenvoudige didactische middeltjes opdat de cursisten de juiste volume zouden blazen bij volwassene, kind of baby.  Het is nu eenmaal een vaststelling dat dit niet zo maar lukt.  En iedereen heeft geen pop met lichtjes thuis om te oefenen.  De borrelglaasjes met water is wel leuk gevonden  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 25 november 2004, 22:27:55
wil je er nog een, laat ze, zonder kinderen, bij de mac een grote cola bestellen. Het rietje tot op de bodem steken en vervolgens een halve cm terug trekken.

Nu moeten ze 2 sec. lucht in het rietje blazen en wel zodanig dat er wel bellen komen, maar dat de cola er niet overeen gaat. (water gaat beter, maar dat is lang niet zo leuk. De "druk" waarmee geblazen wordt is dan zo'n 20 mBar en bij ca. 25 mBar bestaat de kans dat men lucht in de maag blaast.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 november 2004, 12:44:59
De druk waarmee je beademt is maar een hele kleine factor of je wel of geen lucht in de maag blaast. De positie van het hoofd, chin-lift of jaw thrust zijn de bepalende factoren.
De hoeveelheid lucht: Nogmaals kijk naar de borstkast. Zodra die omhoog komt zit er al voldoende lucht in.  8)


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #9 Gepost op: 30 november 2004, 23:01:07
;) het is écht de simpelste methode: kijken naar de borstkas!  :P