Diagnose slachtoffer

Auteur Topic: Diagnose slachtoffer  (gelezen 6866 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Gepost op: 22 november 2004, 12:16:06
Wanneer slachtoffers bij een incident diagnose worden gesteld wordt er gewerkt met T-nummers (T1 tot en met T4??). Waar staat dit precies voor? Wat betekent dat voor vervolg handelingen etc.

Brandwacht 1e klas + WVD

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 22 november 2004, 13:02:44
T1: ABC instabiele slachtoffers, acute zorg en vervoer naar ziekenhuis noodzakelijk

T2: ABC stabiele slachtoffers die klinische zorg nodig hebben en naar een ziekenhuis vervoerd dienen te worden

T3: ABC stabiel, vervoer naar ziekenhuis niet noodzakelijk

T4: ABC niet te stabiliseren, eventueel direct vervoer, bij veel slachtoffers vaak geen zorg mogelijk

Deze indeling van slachtoffers wordt dus gebruikt om prioriteiten in behandeling en vervoer te stellen en daarmee je beperkte (vervoers en behandel) middelen zo doelmatig mogelijk in te zetten.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #2 Gepost op: 22 november 2004, 20:49:24
Jacques Schenk bedankt voor je antwoord.  :D
Brandwacht 1e klas + WVD

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2004, 17:38:34
Waarbij aangetekend moet worden dat de kwalifikatie T4 in het veld niet gegeven mag worden tenzij hier toestemming voor is van het ministerie (enkel bij rampen...)

mzzl, d'n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 24 november 2004, 18:06:47
Waarbij aangetekend moet worden dat de kwalifikatie T4 in het veld niet gegeven mag worden tenzij hier toestemming voor is van het ministerie (enkel bij rampen...)

Dat hoor je vaker, maar kun je ook vertellen waar dat in de vorm van wet en regelgeving bepaald is ?
Ik heb het tot op heden namelijk niet kunnen vinden en begin een beetje te geloven dat het een broodje aap verhaal is.

Ik weet dat T4 in de normale praktijk niet gebruikt wordt, maar je kunt met je triage niet wachten op het ministerie tot dat dat besloten heeft dat het een ramp is (en dat nog eens deels op basis van jouw triage) Moet je dan als dat gebeurt T1 stikkers gaan vervangen door T4 stikkers ?
Ik zie niet zo wat de rol van het (welk ?) ministerie hier zou moeten zijn.

Maar vertel, ik ben benieuwd ....

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #5 Gepost op: 24 november 2004, 22:12:40
zoals de meesten wel weten zijn er ook kleuren verbonden aan de urgenties.
T1 is Rood met een haas erop
T2 is geel met een schilpad erop
T3 is groen met een doorgestreepte ziekenauto erop
T4 is zwart ( heeft geen plaatje)

Nu hebben ze in duitsland tegenwoordig ook een kleur blauw.
Deze zit tussen de T3 en de T4 in
Dat zijn hier dus de slachtoffers die gewond zijn en in een RAMPsituatie te lang behandeling nodig hebben en zodoende niet behandeld worden.
Deze slachtoffers krijgen de kleur blauw.
Dat betekend dat als ze nog in leven zijn als alle andere slachtoffers geholpen zijn die hogere urgentie hebben.
Dan worden ze alsnog geholpen.

Het klinkt cru maar werkt wel zeggen ze dan.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 24 november 2004, 22:39:12

mzzl, d'n Druif

Bron: vermelding graag : Ik heb hier een boekwerkje voor me liggen, want namelijk anders beweert..
T4 mag gewoon door eerste ambu, of traige-arts gegeven worden bij grootschalige incidenten..  Er is zeker geen toestemming van een ministerie voor nodig..

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2004, 23:30:09
Klopt. De eerste ambulance voert de triage uit. Zijn er meerdere T1-slachtoffers en nog geen tweede en volgende ambulance in zicht, zal 'ie moeten kiezen uit 2 kwaden. Er zal dan altijd gekozen worden voor het slachtoffer met de grootste overlevingskansen.
De T1 met de minste overlevingskans wordt dan T4, er volgt geen behandeling.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 25 november 2004, 10:07:34
Blijft het dan niet gewoon een T1 so, maar je kiest ervoor om een andere T1 eerst te behandelen.

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #9 Gepost op: 25 november 2004, 16:16:33
volgens mij is dat T4 verhaal inderdaad een beetje broodje aap.

ik heb de indruk dat dat verteld wordt bijvoorbeeld bij oefenningen want het staat niet leuk als je een oefening hebt bijvoorbeeld in een trein en er lopen vele bobo's rond die horen dat er mensen overleden zijn. dat vindt meneer NS niet leuk als je een beeld probeert op te roepen dat je het veiligste vervoer biedt.
ook hebben mmt artsen tijdens oefeningen er nog al eens moeite mee want ze willen koste wat kost behandelen. maar ja ook zij kunnen zich niet splitsen.