Gerrie, het lijkt mij meer een citaat uit een lesboek oid wat iedereen (ook jij en ik) kan schrijven en niet direkt wet en regelgeving. (daarom is het altijd handig om je bron vermelden bij dit soort discussies)
Verder staat er helemaal niet dat T4 alleen in oorlogsomstandigheden gebruikt wordt.
Er staat dat het alleen in buitengewone omstandigheden gebruikt wordt.
Oorlog wordt slechts als voorbeeld van een buitengewone omstandigheid genoemd, een verdere definitie van buitengewoon ontbreekt.
Het zou ook onverstandig zijn om een T4 slachtoffer te gaan behandelen in de wetenschap dat hij/zij toch niet te stabiliseren is (oorlog of geen oorlog). Dit slachtoffer gebruikt dan schaarse behandelcapaciteit die beter aan T1 slachtoffers besteed kan worden.
Maar het is ook niet zo dat je helemaal niets kan/moet/mag doen voor T4 slachtofffers, T4 wil zeggen je kunt ze niet stabiliseren, het blijft dan nog steeds mogelijk om (indien de vervoerscapacitieit het toelaat) dit slachtoffer zonder stabilisatie af te laten voeren naar het ziekenhuis (scoop and run). Daar zal dan opnieuw getrieerd worden en mogelijk wordt er daar dan gewoon behandeld omdat de capaciteit en middelen daar wel aanwezig zijn (het wordt in het ziekenhuis dan alsnog een T1).
Ik las een paar reacties eerder dat het een optie was om T4 pas te behandelen of vervoeren na dat alle anderen slachtoffers behandeld zijn, maar dit lijkt me niet erg doordacht. Waarom zou je een T4 die schijnbaar toch nog een tijdje leeft pas gaan behandelen (of alleen vervoeren) na dat je alle T2 en T3's behandeld hebt ?
Die T3's en de meeste T2's kunnen best wel even wachten, dus als de T4 lang genoeg overleeft zou ik die na de T1's gaan behandelen (T2's die alsnog T1 worden gaan dan alsnog voor)
bron van het stukje wat ik heb bijgevoegd komt uit mijn lesboek die door het sigma wordt verstrekt...
hoc opleiding boek.....(geschreven door de SOSA)
ze bedoelen meer de slachtoffers die bijvoorbeeld door de midden ligt....en nog 5 minuten leven...of een overlevings kans hebben van nul..
dat daar geen tijd wordt aan besteed i.v.m. capiciteit..
maar ik vraag het nog wel even na...
kijk alleen maar goed deze discussie...leer ik weer van....
WICHER
en met ''normale''rampomstandigheden heb je alleen maar t1 t2 en t3...
Beste GERRIE, ook in normale mstandigheden word het begrip T4 gebruikt, ook in Groningen word dat gedaan .
Ik begrijp niet hoe je hier op komt, bij de sigma opleiding krijg je ook uit leg over de termen T1 tm T4
En als ik bij een incident kom waar 1 T1 patiënt is en 1 T4 patiënt is krijgt de T1 toch voorang en komt er voor de T4 een andere auto(zwart) . Ten tweede een ambulance verpleegkundige mag vaststellen dat het om een T4 patiënt gaat.
Vraag het nog maar eens als je op een herhalingsavond komt van de sigma hoe dit nu precies zit bij de proffesionele hulpverlening
oke....daar heb je ook wel gelijk in...
gelukkig hoef ik die beslissing niet te maken...maar de pleeg....