Ik lees in je reactie wat cynisme.
Maar ik ben echt van mening dat het onverantwoord is om manschappen in een onbeschermde truck te vervoeren.
Vervoer over de weg is in de jaren vele malen gevaarlijker geworden. (denk aan de oost-europese chauffeurs en de vele ongevallen)
Het vervoer over de weg dient m.i. gewoon in bussen te moeten plaatsvinden, daarbuiten (in het veld) kan het nog steeds via de wagens die nu gebruikt worden (hoeven ze ook niet afgeschaft te worden).
En het hoeven ook geen luxe bussen te zijn.
Over dat cynisme is een juiste constatering.
Maar het is al heel wat dat Defensie stoelen en rolbeugels heeft laten installeren in de YA-4440 wagens van de KL.
Dit naar aanleiding van een ongeval in Noorwegen. Voorheen zat met op houten bankjes tegen de zijwand. Ook is het aantal inzittenden kleiner geworden. Zaten er voorheen gerust meer dan 20 man in de bak, nu zijn dat er max. 14. Die, zoals al eerder hier gemeld is, elk een eigen stoel met veiligheidsgordel hebben.
De KLu echter vervoert het personeel in de meeste gevallen wel in bussen en transporters. Maar dit omdat de meeste KLu eenheden geen taken in het terrein uitvoeren maar werken op een (semi) vaste locatie op een basis o.i.d.