tensie meten

Auteur Topic: tensie meten  (gelezen 10025 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 25 november 2004, 18:55:51
het gaat er om als de pleeg vraagt..wat de tensie is...,dat wij het kunnen meten en het kunnen doorgeven aan de pleeg....meer niet....
Okay  :)

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #21 Gepost op: 25 november 2004, 18:56:37
wat ik bedoel is dat een traumapatient eerder kans heeft op een te lage tensie dan een te hoge. en dat je moet bedenken dat de afvoercapaciteit tegen de tijd dat de gnkcomb er staat al fors is. dus zal de verblijftijd in de tent kort is,mag ik hopen, en dan heb je dus in eerste instantie voldoende aan een goed voelbare pols als indicator hiervoor.

Is allemaal waar, maar die "snelle beoordeling" is gemakkelijk te maken door de verpleegkundige. Wat een Sigmateam tracht toe te voegen is juist dat de wat tijdrovender zaken door de leden van het Sigmateam kunnen worden uitgevoerd.
(Ik heb 't niet verzonnen, hoor :-\).

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 25 november 2004, 18:59:57
wat ik bedoel is dat een traumapatient eerder kans heeft op een te lage tensie dan een te hoge. en dat je moet bedenken dat de afvoercapaciteit tegen de tijd dat de gnkcomb er staat al fors is. dus zal de verblijftijd in de tent kort is,mag ik hopen, en dan heb je dus in eerste instantie voldoende aan een goed voelbare pols als indicator hiervoor.

dit gaat op met een kleine ramp

maar als er bv. 50 gewonden zijn heb je nooit zoveel ambu`s bij elkaar...

als je na gaat dat provincie en stad groningen er maar 36 hebben..inclusief 6 reserve ambu`s..

dan is in een uur tijd nog niet iedereen geholpen..

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 25 november 2004, 19:03:17

Is allemaal waar, maar die "snelle beoordeling" is gemakkelijk te maken door de verpleegkundige. Wat een Sigmateam tracht toe te voegen is juist dat de wat tijdrovender zaken door de leden van het Sigmateam kunnen worden uitgevoerd.
(Ik heb 't niet verzonnen, hoor :-\).

ooowww....vertel...dat is nieuw voor mij...
welke ander dingen dan???

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 25 november 2004, 19:04:23

ooowww....vertel...dat is nieuw voor mij...
welke ander dingen dan???

? Je vraag ontgaat me even... ???

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 25 november 2004, 19:10:05
Sigmateam tracht toe te voegen is juist dat de wat tijdrovender zaken door de leden van het Sigmateam kunnen worden uitgevoerd...

dit bedoel ik...welke andere tijdrovende zaken dan???
koffie met broodjes maken??

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 25 november 2004, 19:14:16
Sigmateam tracht toe te voegen is juist dat de wat tijdrovender zaken door de leden van het Sigmateam kunnen worden uitgevoerd...

dit bedoel ik...welke andere tijdrovende zaken dan???
koffie met broodjes maken??

Pfff, wil je alsjeblieft wel even goed LEZEN voordat je ontploft? ::)
Als je de zin goed leest tracht ik Rick uit te leggen dat de snelle controle van de pols best door een ambulanceverpleegkundige wordt gedaan (even tussendoor dus), maar dat het doel van het Sigma juist is dat de tijdrovender zaken als bloeddruk meten uit handen gegeven kan worden.
Waarom schieten Sigmaleden altijd meteen in de verdediging als ze denken dat er aan hun kunnen getwijfeld wordt? >:(

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 25 november 2004, 19:19:45
jorrin..100x.sorry...

ik zal je dit verhaaltje even uitleggen..

Citaat
Waarom schieten Sigmaleden altijd meteen in de verdediging als ze denken dat er aan hun kunnen getwijfeld

omdat er vaak aan ons wordt getwijfeld..en neer wordt gekeken op ons.....ik hoor vaak dingen die ik niet mag horen... ;)

en dan kan ik mij wel eens een beetje kwaad maken..

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 25 november 2004, 19:24:02
jorrin..100x.sorry...

ik zal je dit verhaaltje even uitleggen..

omdat er vaak aan ons wordt getwijfeld..en neer wordt gekeken op ons.....ik hoor vaak dingen die ik niet mag horen... ;)

Ik weet - eveneens uit ervaring - dat dit soort reacties juist voortkomt uit deze denkwijze. Het komt onzeker over en werkt onbegrip in de hand.
Een verpleegkundige bv. zegt dan iets, het Sigmalid schiet in de verdediging en de pleeg vraagt zich af "wat hij nu weer verkeerd heeft gezegd". Dit soort dingen werkt een goede samenwerking enorm tegen.
Gelukkig kunnen jij en ik het uitspreken. ;) Veel vaker helaas gebeurt dit niet en gaat er weer iemand met een rotgevoel naar huis. :-\

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #29 Gepost op: 25 november 2004, 20:41:07
ook ik twijffel niet aan de kennis en kunde van de sigmaleden.

wat ik bedoelde aan de eerdere posting over de vervoerscapaciteit is dat als je terugkijkt naar "recente" rampen als bijlmer en enschede, toch niet op echt gunstige tijden, stond er na ongeveer 1/12 uur 80 ambulances.